۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۹
از آرایش جنگی عربستان در اوپک تا فرصت‌طلبی عراق

نزدیک شدن تحریم‌ها باعث کاهش تولید نفت ایران شد

عربستان تولید نفت خام خود را به بیشترین میزان آن در تمام ادوار تاریخ نزدیک کرده است! تولید نفت خام کویت، امارات متحده عربی و عراق به بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۶ رسیده و تولید نفت خام ایران، کمترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۷ را تجربه کرده است: این داده‌ها را می‌توان نشانه‌ای از آرایش جنگی در اوپک، پیش از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران درنظر گرفت.
تولید نفت ایران به کمترین میزان از ژانویه ۲۰۱۷ رسید.
تولید نفت ایران به کمترین میزان از ژانویه ۲۰۱۷ رسید.
عربستان تولید نفت خام خود را به بیشترین میزان آن در تمام ادوار تاریخ نزدیک کرده است! تولید نفت خام کویت، امارات متحده عربی و عراق به بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۶ رسیده و تولید نفت خام ایران، کمترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۷ را تجربه کرده است: این داده‌ها را می‌توان نشانه‌ای از آرایش جنگی در اوپک، پیش از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران درنظر گرفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آخرین بررسی موسسه پلتس از میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئیه که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که اعضای مختلف این سازمان چگونه به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و همچنین آخرین نشست اوپک در ماه ژوئن واکنش نشان داده‌اند.
تولید نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی (ماه ژوئیه) نسبت به ماه ژوئن، حدود ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این کمترین میزان تولید نفت خام ایران از ماه ژانویه ۲۰۱۷ است و این امر نشان می‌دهد که اولین نشانه از نزدیک شدن اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا در میزان تولید نفت خام ایران پدیدار شده است. ایران در ماه گذشته کمتر از سهمیه مقررشده برای این کشور طبق توافق نفتی که حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز بوده است، نفت خام تولید کرده است.
 
از آرایش جنگی تا فرصت‌طلبی در اوپک
گزارش پلتس نشان می‌دهد که عربستان سعودی تولید نفت خود را به رکورد تاریخی آن نزدیک کرده است. عربستان در ماه گذشته میلادی ۱۰ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. بیشترین میزان تولید نفت خام عربستان در طول تاریخ بنا به آمارهای پلتس ۱۰ و میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز بوده است که در میانه جنگ قیمت‌های نفت و در ماه اوت ۲۰۱۶ روی داد. طبق توافق نفتی سهمیه مقرر شده برای عربستان، ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز بوده است و این بدان معناست که عربستان هم‌اکنون ۵۷۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه‌اش نفت خام تولید می‌کند.
عربستان تولید نفت خام خود را پس از خروج آمریکا از برجام و به قصد فشار بر ایران و همراهی با سیاست تحریمی ترامپ علیه ایران افزایش داد. دو متحد دیگر عربستان در اوپک، یعنی امارات متحده عربی و کویت نیز تولید نفت خود را در ماه گذشته افزایش داده‌اند و آن را به بالاترین میزان از ماه دسامبر ۲۰۱۶ (یعنی دقیقاً یک ماه پیش از اجرایی شدن توافق نفتی اوپک و غیراوپک) رسانده‌اند. امارات متحده عربی در ماه گذشته ۱۰۰ هزار بشکه در روز و کویت ۷۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه‌شان نفت خام تولید کرده‌اند. این دو به قصد همراهی با عربستان تولید نفت خام خود را افزایش داده‌اند.
کشور دیگری که در ماه گذشته بسیار بیش از سهمیه‌اش نفت تولید کرده است، عراق بوده است. عراق یکی از کشورهایی بود که در نشست ماه ژوئن اوپک، مخالف افزایش تولید نفت اعضای اوپک بود و ظاهراً با ایران و ونزوئلا در یک کمپ قرار داشت. نتیجه آن نشست اوپک در نهایت این شد که توافق نفتی تا پایان سال ۲۰۱۸ حفظ شود اما پایبندی به این توافق به ۱۰۰ درصد برسد و اوپکی‌ها در مجموع بیش از میزان مقررشده، تولید نفت خود را کاهش ندهند؛ در آن نشست مشخص نشد که چه بر سر سهمیه کشورها آماده است: ایران بر این نظر بود که هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از سهمیه‌اش تولید کند اما در عمل عربستان و متحدان‌اش تولیدشان را افزایش داده و بیش از سهمیه‌شان نفت تولید کردند. عراق نیز که خود مخالف افزایش تولید نفت اوپک بود و ظاهراً در کمپ ایران قرار داشت، حالا فرصت‌طلبی کرده و ۲۲۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه‌اش نفت خام تولید کرده است.
در مجموع افزایش تولید نفت برخی از کشورها باعث شد تا تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش از آن ۳۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۳۲ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز برسد. وضعیت تولیدکنندگان اوپک در حال حاضر این شده که سهمیه برخی از کشورها، را کشورهای دیگر، مهم‌تر از همه عربستان و عراق می‌خورند. در حال حاضر ونزوئلا ۷۳۰ هزار بشکه در روز به دلیل بحران‌های اقتصادی و سیاسی، زیر سهمیه‌اش نفت خام تولید می‌کند و تولید نفت خام این کشور تقریباً وضعیت سقوط آزاد را تجربه می‌کند. تولید نفت آنگولا نیز ۲۲۰ هزار بشکه در روز زیر سهمیه‌اش است.
وضعیت کاهش تولید برخی کشورها نظیر ونزوئلا باعث شده تا سطح پایبندی اوپکی‌ها به توافق نفتی، علی‌رغم افزایش تولید نفت عربستان و متحدانش به همراه عراق، بیش از ۱۰۰ درصد باشد. در ماه گذشته میزان پایبندی کلی اوپک به توافق نفتی ۱۰۵ درصد بوده است. این امر نشان می‌دهد که اگر قرار باشد نفت ایران از بازارها حذف شود، فشار بسیار زیادی به بازار نفت خواهد آمد، چرا که عربستان و متحدانش و کشور فرصت‌طلبی مثل عراق حتی نتوانسته‌اند کاهش تولید نفت ونزوئلا و آنگولا را هم جبران کنند. این امر بدان معناست که تأثیر کاهش جدی تولید نفت ایران قطعاً افزایش قیمت‌ها خواهد بود. برای ترامپ که به دنبال قیمت‌های پایین بنزین در آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است، این اصلاً خبر خوبی نیست. اما متأسفانه از آن طرف نیز باید گفت حتی پیش از شروع تحریم‌ها، تولید نفت ایران رو به کاهش گذاشته است. 
 
کد مطلب: 91609
برچسب ها: اوپک ایران تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *