۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۶
چشم «مرد دیوانه» واشنگتن دنبال تهران است

معمای ملاقات ترامپ و روحانی

آینده مجادلات ایران و آمریکا به شدت متشنج و غیرقابل پیش بینی است. رئیس جمهوری آمریکا با الگوی مرد دیوانه «هنری کیسینجر» دنبال دیدار با روحانی یا سفر به تهران است.«دونالدترامپ» در توییتی مدعی شده که «ایران، و اقتصاد آن، دارد خیلی بد می‌شود؛ و خیلی هم به سرعت! مهم نیست من دیدار می‌کنم، یا دیدار نمی‌کنم - به آنها بستگی دارد!» توئیت رئیس جمهوری آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید امیدزیادی به وضعیت ناخوشایند دلار در بازارهای تهران بسته البته ترامپ همچنان روی دیدار با «حسن روحانی» پافشاری می کند. در همین حال ، یک مقام ارشد سازمان ملل از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است.
معمای ملاقات ترامپ و روحانی
آینده مجادلات ایران و آمریکا به شدت متشنج و غیرقابل پیش بینی است. رئیس جمهوری آمریکا با الگوی مرد دیوانه «هنری کیسینجر» دنبال دیدار با روحانی یا سفر به تهران است.«دونالدترامپ» در توییتی مدعی شده که «ایران، و اقتصاد آن، دارد خیلی بد می‌شود؛ و خیلی هم به سرعت! مهم نیست من دیدار می‌کنم، یا دیدار نمی‌کنم - به آنها بستگی دارد!» توئیت رئیس جمهوری آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید امیدزیادی به وضعیت ناخوشایند دلار در بازارهای تهران بسته البته ترامپ همچنان روی دیدار با «حسن روحانی» پافشاری می کند. در همین حال ،  یک مقام ارشد سازمان ملل از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شاید احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نگاه نخست غیر محتمل ترین اتفاق سیاسی در آینده نزدیک باشد اما رئیس جمهوری آمریکا ممکن است رئیس جمهوری آمریکا دست به هر کار بزند. تجربه دیدار با «اون» و «پوتین» گواهی بر این ادعاست که آنچنان یک دنده است که به خواسته اش دست پیدا می کند.

پارادوکس واشنگتن،ابهام تهران
دوشنبه گذشته بود که ترامپ از آمادگی خود برای دیدار و مذاکرات با مقام های ایران سخن گفت. وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا حاضرشده بود، درپاسخ به سوالی در این رابطه گفت که «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش‌شرطی» حاضر به گفت وگو با مقام‌های ایرانی است. ترامپ یک روز بعد در یک گردهمایی در ایالت فلوریدا گفته بود، احساس می‌کند مقامات ایرانی به زودی با آمریکا وارد گفتگو می‌شوند. او در یک سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا نیز ضمن تکرار انتقادهای خود به توافق هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کرده بود که "همه چیز" میان ایران و آمریکا خوب پیش برود.
مواظع «مایک پمپئو» ظرف یک هفته گذشته نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی آمریکا در مورد نوع رفتار رئیس جمهوری این کشور دچار پارادوکس شده است. در تهران هم برخی مواضع نشان می دهد که جمهوری اسلامی نتوانسته به یک جمع بندی درباره پیشنهاد ترامپ دست پیدا کند. کاخ سفید فعلا منتظر اعلام نظر مقام رهبری و شورای امنیت ملی مانده اند.
مقامات رسمی وزارت امورخارجه ایران ضمن به چالش کشیدن خیانت ترامپ علیه برجام خواهان احترام آمریکا به ملت ایران شدند. اتفاق جالب اینجاست که «حسین امیرعبداللهیان» دیپلمات نزدیک به اصولگرایان در مقابل مذاکره با ترامپ موضع نرمی اتخاذ کرد. مشاوررئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل در توئیتر نوشت: « مذاکره با آمریکا هرگز تابو نبوده، ده‌ها ملاقات وزرای خارجه دو کشور در برجام و سه دور مذاکره در بغداد که من هم در آن حضور داشتم از آن جمله است. مشکل، مذاکره نیست بلکه رفتار قلدرمآبانه، جنایات بزرگ و بدعهدی‌های مکرر آمریکا است. موقع‌شناسی و اقتدار دو رکن هر مذاکره دیپلماتیک است.»  عضو مجلس خبرگان هم با استناد به نسخه حضرت موسی و فرعون خواهان تامین امنیت ترامپ در سفر به تهران و ادبیات ملایم در برخورد با رئیس جمهوری آمریکا شده است. در این میان فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ائمه جمعه با هرگونه مذاکره با آمریکایی ها مخالفت کردند.
نکته حائز اهمیت درباره بازی دیپلماسی رسانه ای آمریکایی ها این است که تهران را دچار انشقاق درونی کنند.«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل سیاسی هم برای پیشنهاد ترامپ دو گمانه زنی مطرح کرده  و می گوید:« نخست آن که رییس جمهوری آمریکا تلاش می کند با توجه به وحدت بین رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی، همبستگی داخلی را با این درخواست نشانه بگیرد و دیگر این که ویبوسیله این درخواست تلاش می کند توپ را به زمین دولت ایران پرتاب کند و در صورتی که ایران حاضر به مذاکره با این کشور نشود، مردم ایران، دولت را مقصر بدانند.»

بحث دیدار در سازمان ملل
ورای بحث و جدل ها بین تهران و واشنگتن ؛ ظرف یک دهه اخیر با هر سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک ، سوژه دیدار روسای جمهوری دوکشور به شایعه ای داغ تبدیل شده است. گفته می‌شود که امسال هم روحانی در محمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت می‌کند. طبق برخی گزارش‌های اولیه، در برنامه مقدماتی که برای این نشست در پایان تابستان در نظر گرفته شده، زمان سخنرانی او و رئیس‌جمهور آمریکا در یک روز قرار گرفته است.
حالا  روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست» به نقل از یک مقام ارشد سازمان ملل متحد مدعی شده که رو سای جمهوری ایران و آمریکا در مقر سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این دیپلمات مشخصا گفته است که « هنوز برای صحبت درباره این موضوع بسیار زود است اما ما بر این باوریم که تلاش برای استفاده از این فرصت به منظور برگزاری نشستی میان سران دو کشور ارزشش را دارد.»

معامله جمهوری خواهان
ترامپ همواره یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بوده و از آن به عنوان «بدترین توافق تاریخ آمریکا» یاد کرده است.او در دوران کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت ورود به کاخ سفید این توافق را لغو خواهد کرد. ترامپ سرانجام در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری به وعده خود جامه عمل پوشاند و آمریکا را از این توافق خارج کرد.
همزمان با خروج آمریکا از توافق برجام، واشنگتن از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در دونوبت خبر داد و به دیگر کشورها هشدار داد در صورت انجام معاملات تجاری با ایران با مجازات‌ روبرو خواهند شد.مرحله نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت خودرو و فلزات گرانبها و مرحله دوم معاملات نفتی و بانکی با ایران را در بر می‌گیرد که از دیشب رسما آغاز شد. مشکل اساسی ترامپ با پیمانی است که دموکرات ها پای آن را امضا کرده است ، او معامله ای را می خواهد که نام خودش روی آن ثبت شده باشد.
تاریخ نشان داده که جمهوری خواهان علی رقم جنگ طلبی لفظی ، بیش از دموکرات ها از معامله با تهران استقبال می کنند. ماجرای «مک فارلین» یا «ایران کنترا» که اتفاقا در زمان «هنری کیسینجر» و ریاست جمهوری «نیکسون» (همزاد ترامپ) به وقوع پیوسته است. کابوس اساسی اعراب این است که ترامپ در لحظه براساس منافع تصمیم می گیرد و اساسا اعتقادی به راهبرد و استراتژی ندارد. فرض محال، فشردن دست روحانی توسط ترامپ اتفاقی است که روزهای خوش اعراب را آشفته خواهد کرد.
نکته قابل تامل درباره بازی ترامپ این است که تهران فعلا نتوانسته به یک ارزیابی منسجم دست پیدا کند. ضعف ایرانی ها این است که تحلیل صحیحی از اوضاع داخلی واشنگتن ندارد و همین نقص قدرت تحلیل جمهوری اسلامی را به چالش می کشد. در میانه آبان ماه ، انتخابات میان دوره آمریکا برگزار خواهد شد و احتمال قوی دموکرات ها به رهبری «باراک اوباما» (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) توانایی یک پیروزی بزرگ در کنگره و سنا را به دست آورده اند. در این وضعیت ترامپ نیازمند جنگ با ایران یا صلح با ایران است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 91738
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *