۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

پیش بینی آینده قیمت ارز پس از بسته جدید ارزی

چرا قیمت ارز مجدداً صعودی خواهد شد؟
قیمت ارز در آینده چگونه خواهد بود؟ بسته جدید ارزی چه تغییری در قیمت ارز در چند ماه آینده ایجاد خواهد کرد؟ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، پس از توقف ۴ ماهه فعالیت آن‌ها، باعث خواهد شد تا قیمت ارز پایین بیاید یا مجدداً جهشی در قیمت‌ها روی خواهد داد؟
بسته جدید ارزی هم اجرایی شد؛ از این به بعد قیمت ارز چه خواهد شد؟
بسته جدید ارزی هم اجرایی شد؛ از این به بعد قیمت ارز چه خواهد شد؟
قیمت ارز در آینده چگونه خواهد بود؟ بسته جدید ارزی چه تغییری در قیمت ارز در چند ماه آینده ایجاد خواهد کرد؟ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، پس از توقف ۴ ماهه فعالیت آن‌ها، باعث خواهد شد تا قیمت ارز پایین بیاید یا مجدداً جهشی در قیمت‌ها روی خواهد داد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بازار فعلاً استقبال خوبی از بسته جدید ارزی انجام داده و قیمت‌ها چه در بازار سکه و چه در بازار ارز، کاهش نسبی را در مقایسه با قیمت‌های اوج این بازارها، تجربه کرده‌اند. آیا این روند نزولی تداوم خواهد داشت یا خیر؟
فعلاً تنها چیزی که قطعی است، این است که با بسته جدید ارزی، سه نرخ در بازار ارز شکل خواهد گرفت. نرخ اول ارز تخصیص‌یافته به واردات کالاهای اساسی و دارو است. قیمت این نوع ارز بر اساس هر دلار آمریکا ۴۲۰۰ تومان بسته شده و آن‌گونه که دولت برنامه‌ریزی کرده قصد دارد که قیمت کالاهای اساسی و دارو تا فروردین سال ۹۸ تغییر نکند. پس علی‌القاعده باید تا فروردین ۹۸ برای دست‌یابی به این هدف، قیمت ارز دولتی در ۴۲۰۰ تومان ثابت نگه داشته شود.
 
دو نرخ ارز با بیشترین عدم قطعیت
همان اندازه که در مورد نرخ نخست ارز قطعیت وجود دارد؛ در مورد دو نرخ دیگر با عدم قطعیت روبرو هستیم. نرخ دوم در بازار ارز، نرخی است که در بازار ثانویه شکل خواهد گرفت. قرار بر این شده که در قالب بسته جدید ارزی، تمام ارز حاصل از صادرات غیرنفتی (از جمله ارز پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فولادی و معدنی) در بازار ثانویه عرضه شود. دیروز اولین روز معامله در بازار ثانویه بر اساس سیاست‌های جدید ارزی بوده و رسانه‌ها گزارش‌های متفاوتی از قیمت دلار در این بازار منتشر کرده‌اند. ایسنا گزارش داده که دلار در بازار ثانویه ۸۹۵۰ تومان قیمت خورده و خبرگزاری فارس قیمت دلار در بازار ثانویه را بر اساس درهمِ عرضه‌شده توسط پتروشیمی‌ها، ۸۰۷۴ تومان اعلام کرده است.
گزارش‌های متفاوت رسانه‌ها نشان می‌دهد که هنوز قیمت قطعی برای ارز در بازار ثانویه شکل نگرفته است. کسانی که موافق تعمیق بازار ثانویه ارز و پمپاژ ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها به این بازار بودند، بعضاً می‌گفتند که بسته جدید ارزی، قیمت دلار را در حد ۸ هزار تومان تثبیت می‌کند. به نظر می‌رسد در روزهای نخست پس از اجرایی شدن بسته جدید ارزی، کانال ۸ هزار تومانی کانال قیمتی دلار در بازار ثانویه باشد. اما احتمالاً در آینده این وضعیت عوض شود و قیمت‌ها تغییر کند.
 
معضلی که دامن‌گیر بازار ثانویه و بازار آزاد ارز می‌شود!
مردم عادی موافق تثبیت قیمت ۸ هزار تومانی برای دلار آمریکا نیستند و می‌گویند تثبیت این قیمت، تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد. اما برخی شواهد و تجربه به ما می‌گوید ممکن است قیمت دلار در بازار ثانویه حتی ممکن است از کانال ۸ هزار تومانی هم بالا برود. شواهدی که برای این موضوع وجود دارد، نرخ سوم ارز است. نرخ سوم ارز، نرخ بازار آزاد است. عامل اصلی در تعیین این نرخ، نرخ معاملات صرافی‌ها است. صرافی‌ها پس از ۴ ماه فعالیت ارزی خود را مجدداً آغاز کرده‌اند و ورود آن‌ها به خرید و فروش ارز به صورت اسکناس، مجاز اعلام شده است. از این به بعد فعالیت صرافی‌ها (چه در ایران و چه در دبی) در کنار فعالیت دلالان بازار ارز، نرخ سومی را شکل خواهد داد که نرخ بازار آزاد است.
این نرخ سوم، یعنی نرخ بازار آزاد، در حال حاضر برای دلار آمریکا حدود ۹۴۰۰ تومان است. پس تا همین جای کار نیز نرخ بازار آزاد با نرخ بازار ثانویه تفاوت دارد. در آینده این تفاوت ممکن است باز هم بیشتر شود و بسیاری از صادرکنندگان وسوسه شوند که ارز خود را به جای بازار ثانویه در بازار آزاد بفروشند. این عامل می‌تواند باعث افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین در بازار ثانویه شود.
در دوره ریاست‌جمهوری احمدی نژاد، از نیمه دوم سال ۱۳۹۱ و با افزایش شدید قیمت ارز در بازار آزاد، یک سیاست جدید ارزی دنبال شد که به سیاست کنونی شباهت داشت. در آن زمان، قرار شد به کالاهای اساسی و دارو ارز مرجع با قیمت ۱۲۲۶ تومانی تعلق گیرد؛ مرکزی به نام مرکز مبادلات ارزی شکل گرفت که صادرکنندگان در آن ارز خود را ارائه می‌کردند و عمدتاً این ارز توسط واردکنندگان مواد اولیه کارخانه‌ها و کالاهای غیراساسی خریداری می‌شد. این مرکزی نرخی مختص به خود داشت و در نهایت نرخی سومی نیز برای ارز در بازار آزاد وجود داشت. اتفاقی که در آن دوران افتاد این بود که نرخ بازار آزاد به تدریج از نرخ مرکز مبادلات ارزی فاصله گرفت.
حالا نیز به احتمال زیاد، مجدداً نرخ بازار آزاد ظرف ماه‌های آتی از نرخ بازار ثانویه فاصله بگیرد. این امر موجب افزایش قیمت در بازار ثانویه خواهد شد و از این که قیمت دلار در کانال ۸ هزار تومانی تثبیت شود، ممانعت خواهد کرد. پس بنابراین، احتمالاً یک بار دیگر بازار آزاد ارز به تدریج باعث خواهد شد تا بازار دوم دچار آشفتگی شده و قیمت‌ها افزایش یابند. در صورتی که تحریم‌های آمریکا که به تازگی اعمال شده‌اند، تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشند، درآمدهای ارزی کشور کاهش یابد و مبادلات ارزی و انتقال ارز به کشور دشوار شود، این عامل نیز به نوبه خود، افزایش بیشتری برای نرخ ارز، رقم خواهد زد. در واقع، برخلاف رویه چند روز اخیر، شواهد و تجربه به ما می‌گوید که در ماه‌های آتی قیمت ارز دوباره سیر صعودی به خود خواهد گرفت.
 
کد مطلب: 91909
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *