۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۶
از ورود هیجانی به بازار سرمایه پرهیز کنید

استقبال بورس از تحریم‌ها با فرش قرمز 2062 واحدی

بالاخره تحریم‌ها بازگشتند و بازار بورس از آن با رخت قرمز استقبال کرد؛ 2062 واحد افت در 3 ساعت و نیم.
شاخص کل بازار بورس با افت مواجه شد.
شاخص کل بازار بورس با افت مواجه شد.
بالاخره تحریم‌ها بازگشتند و بازار بورس از آن با رخت قرمز استقبال کرد؛ 2062 واحد افت در 3 ساعت و نیم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بازار سرمایه یک روز بعد از اجرایی شدن تحریم‌ها، اولین واکنش خود را به نمایش گذاشت. افت 2062 واحدی شاخص کل بازار بورس، نشان از حال ناخوش بورس‌بازهایی دارد که این روزها شاید روندهای صعودی چندهزارتایی شاخص، کامشان را حسابی شیرین کرده بود. البته نشانه‌های نزول 2 هزارتایی شاخص کل بورس از نوع روند آن در روز گذشته قابل پیشبینی بود.

حرکات مشکوک خودرویی‌ها
روز گذشته با وصف اینکه شاخص بورس در ابتدای کار رشد بسیار چشمگیری داشت اما در ادامه راه و همزمان با پخش اخبار تحریم‌ها، روندی نزولی خود را پیش گرفت و نهایتا در رقم 256 واحدی آرام گرفت. برخی از تحلیل‌ها از جمله عوامل منفی شدن امروز شاخص کل را به گردش اقبال سرمایه، از پتروشیمی‌ها به سایر نمادهای دیگر از جمله گروه خودرویی‌ها می‌دانند. این در حالی است که هیچ خبر و تحلیل خاصی حول نمادهای گروه خودرویی وجود ندارد؛ الا اینکه با سفته بازی و ایجاد هیجان کاذب قصد راه اندازی گروه خودرویی را داشته باشند.

رالی بی‌سابقه ابهامات
در چند روز اخیر، شاخص کل بازار سرمایه در حالی رالی بی‌سابقه‌ای از خود به نمایش گذاشته بود که بسیاری از نمادهای دیگر با رشدهای ناچیز و گاها نزدیک به صف فروش، ساعات فعالیت خود را در بازار سپری می‌کردند. کارشناسان، از دلایل عمده این رویکرد را در افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر شرکت‌های صادرات محور (مثل پتروشیمی‌ها) تحلیل می‌کنند. البته افزایش نرخ دلار هر چند که بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیر مثبت دارد اما یک سوی دیگر مساله به شرکت‌های دیگر باز می‌گردد که به دلیل واردات مواد اولیه، حاشیه سود آنها در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. در زیر سایه صعود بی حساب شاخص، نام شرکت‌هایی که با افزایش نرخ دلار ضررده می‌شوند گم شد. این یکی از دلایلی است که شاخص کل را نمی‌توان معیار مناسبی جهت روند بازار دانست.

آغوش بی غل و غش
بازار سرمایه اگر تا به دیروز، بر پاشنه پتروشیمی‌ها و پالایشگا‌هی‌ها می‌چرخید، از امروز با رونمایی کامل تحریم‌ها، میزان صادرات این شرکتها مورد تردید و اما و اگر قرار می‌گیرد. به همین جهت و با توجه به شرایط پیش‌آمده، بهترین پناهگاه برای سرمایه بورس‌بازان شاید شرکتهایی باشد که "نظام تصمیم‌گیری" تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دست از حمایت آنها بردارد: خودروسازان! اکنون معنای شفاف‌سازی و وجود بازار رقابتی را بهتر می‌توان درک کرد. اصولا در چنین بازارهای شفاف و رقابت‌پذیری است که سرمایه هیچگاه خارج نمی‌شود. از سوی دیگر وقتی سرمایه‌ای کلان وارد بازاری غیر شفاف و غیر رقابت‌پذیر می‌شود، بجز رانت و مفسده اقتصادی آیا انگیزه‌ای دیگر می‌تواند قد علم کند؟ امروز گروه بانک‌ها و انبوه‌سازان نیز همگام با خودروسازان سبز پوش بودند.

نبض بازار
امروز را باید از جمله روزهایی دانست که بازار سرمایه به صورت واقع‌گرایانه از خود عکس‌العمل نشان داد. شاخص کل با افت 2062 واحدی خود به قله 131 هزار 521 واحدی رسید. حجم معاملات امروز 2 میلیارد و 226 میلیون سهم بود که نسبت به دیروز (2میلیارد و 653میلیون سهم) کاهش داشته است. سایر شاخهای بازار نیز با افت همراه بود. شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 604 واحد، شاخص کل (هم‌وزن)  36واحد، شاخص قیمت (هم‌وزن) 25واحد، شاخص آزاد شناور 1624واحد و همچنین شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به‌ترتیب 1335و 4985واحد افت کردند.
پتروشیمی فارس که در روزهای پیشین نقش مهمی در رقم خوردن واحدهای هزارتایی در شاخص کل داشت، امروز به تنهایی 439 واحد بر شاخص کل اثر منفی داشت. در ادامه فولاد مبارکه اصفهان با 221 واحد، پتروشیمی پارس با 208 واحد، صنعتی گل گهر با 194 واحد و همچنین سرمایه‌گذاری غدیر با 115 واحد، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند. از طرفی پتروشیمی پردیس با 90 واحد، بانک ملت با 59 واحد و همچنین شرکت ارتباطات سیار ایران با 45 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند.    
تحلیلگران بازار سرمایه به سهامداران توصیه می‌کنند که ضمن رعایت حد سود و حد ضرر منطقی، از مشاوران خبره درخواست مشورت کنند. به گمان بسیاری از متخصصینِ حوزه بازار سرمایه، به دلیل نبود خبر مهم اقتصادی در اقتصاد کلان کشور، سفته‌بازی می‌تواند یکی از عوامل جان گرفتن بی دلیل بورس باشد. لذا از ورود هیجانی و بدون بررسی – بخصوص در روزهای بازگشت تحریم – احتیاط به خرج دهید.
گزارش: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 91932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *