۰
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» از مافیای کنکور

وزیر، پرده از تبلیغهای دروغین برخی موسسه‌های کنکوری برداشت

محمد بطحایی، وزیرِ آموزش و پرورش، در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی، پرده از تبلیغهای دروغین برخی موسسه‌های کنکور و پیشنهادِ مبالغ بالای این موسسه‌ها به رتبه‌های برتر برای مصاحبه‌های دروغ برداشت.
وزیرِ آموزش و پرورش پرده از پیشنهادِ مبالغ بالای موسسه‌های کنکور به رتبه‌های برتر برای مصاحبه‌های دروغین برداشت.
وزیرِ آموزش و پرورش پرده از پیشنهادِ مبالغ بالای موسسه‌های کنکور به رتبه‌های برتر برای مصاحبه‌های دروغین برداشت.
محمد بطحایی، وزیرِ آموزش و پرورش، در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی، پرده از تبلیغهای دروغین برخی موسسه‌های کنکور و پیشنهادِ مبالغ بالای این موسسه‌ها به رتبه‌های برتر برای مصاحبه‌های دروغ برداشت و گفت: «یکی از آموزشگاههای کنکوری، به دانش‌آموزِ پذیرفته‌شده‌ای در همین آزمونِ فعلی، پیشنهاد مبلغی داده و به او گفته که این مبلغ را به تو می‌دهیم تا تو بیایی در تلویزیون مصاحبه کنی و بگویی که علت قبولی‌ات شرکت در فلان کلاس بوده است!».
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، بطحایی، در این برنامه، همچنین به آسیبهای کنکور بر نظامِ آموزش و پرورشِ کشور پرداخت و درباره‌ی مافیای کنکور نیز گفت: «تعریف بنده از مافیای کنکور افرادی که از منافع اقتصادی بهره می‌برند نیست و تعریف آن وسیع‌تر است: وقتی مسیرِ یاددهی و یادگیریِ بچه‌ها را به نحوی تنظیم کردیم که بازاری برای عده‌ای از افراد فراهم شود تا به جای یادگیریِ مفهومی مهارتِ تست‌زنی را کار کنند. شما هنگامی که در خیابان راه می‌روید همه‌ی تابلوها و آگهی‌نماها به شما تلقین می‌کند که بدو! در این رقابت باید بدوی! این دویدن و این فشار و تکانی که خانواده‌ها دارند، آموزش و پرورش ما را به باد فنا داده است. امروزه در مدرسه به هیچ عنوان در دوران متوسطه، به ویژه از دوم به بعد، که دانش‌آموزان حال و هوای آماده‌شدن برای کنکور دارند، کسی از آموزگاران نمی‌تواند با دانش‌آموزان مثلا درباره‌ی آسیبهای اجتماعی صحبت کند. بچه‌ها به او اجازه نمی‌دهند، خانواده‌ها به او اجازه نمی‌دهند و می‌گویند بچه‌ی ما آمده تا رتبه‌ی زیر هزار در فلان رشته را داشته باشد. این حرفها چیست که به او می‌زنید؟!».
 
نفوذِ مافیای کنکور در دستگاههای تصمیم‌ساز
کنکور، همچون کابوسی پرهراس، از سال ۱۳۴۸ تا به امروز بر سر دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی سنگینی می‌کند. در سال ۱۳۵۲ سازمان سنجش راه‌اندازی شد تا زمینه‌ را برای حذفِ کنکور مهیا کند و این سازمان نه تنها در درازای این ۴۵ سال موفق به انجامِ این کار نشد که خود به یکی از هوادارانِ این آزمون تبدیل گردید.
کنون، اما بیش از ده سال است که پیشنهادِ برداشتنِ کنکور به طورِ جدی مطرح شده است، اما گردشِ بالایِ مالی موسسه‌های کنکور و نفوذ آنها در مراکز تصمیم‌گیرنده یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کنکور
کلاسهای کنکور، برگزاری آزمون و داستانهایی از این دست، سالانه هشت هزار میلیارد تومان گردشِ مالی دارند و با این سودِ کلان کسانی هیچ‌گاه اجازه‌ی حذف کنکور را نخواهند داد.
هنوز برداشته نشده است. همچنین به چشم می‌خورد که برخی از این موسسه‌ها در رسانه‌هایی همچون صداوسیما نفوذی فراگیر دارند و در پوششِ برنامه‌های رایگانِ آموزشی در تلویزیون به تبلیغِ موسسه‌ی خود می‌پردازند.
پیروِ سخنانِ اخیر وزیرِ آموزش و پرورش، هر روز بعدِ تازه‌ای از ابعاد مافیای کنکور افشا می‌شود. سالِ گذشته نیز، رئیسِ پیشینِ دانشگاهِ آزاد گفته بود که کلاسهای کنکور، برگزاری آزمون و داستانهایی از این دست، سالانه هشت هزار میلیارد تومان گردشِ مالی دارند و با این سودِ کلان کسانی هیچ‌گاه اجازه‌ی حذف کنکور را نخواهند داد.
در پیِ سخنان او، معاونِ آموزشِ متوسطه‌ی وزیرِ آموزش و پرورش هم گفته بود که گردش مالی این موسسه‌ها چنان زیاد است که فقط هفت میلیارد تومان هزینه‌ی تبلیغاتشان است. به گفته‌ی علی زرافشان تنها با گشودن گره کنکور است که می‌توان جلوی این مافیای اقتصادی را که به آموزش و پرورش آسیبهای جدی زده گرفت. زرافشان همچنین افشا کرده بود که چند سالِ پیش یکی از این موسسه‌های کنکور برای آنکه آموزش و پرورش با آن قرارداد ببندد پیشنهادِ واگذاریِ ۲۵ دستگاهِ خودرو بنز به مدیران مدرسه‌ها داده بود.
 
شوربختانه، امروزه برخی موسسه‌هایی که از آموزش و پرورش در دهه‌های گذشته پروانه‌ی فعالیت گرفتند کنون خود آنها بر برنامه‌ها و فرهنگِ آموزش و پرورش اثر گذاشته‌اند و در برخی موارد به برنامه‌ریزیها نیز جهت داده‌اند. یکی از این موارد، کالایی‌شدن آموزش است که سالها است از سوی این موسسه‌ها و برخی کسان در محیطهای آموزشی کشور پیگیری می‌شود.
برای از میان برداشتن آثار زیانبار این موسسه‌ها، وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش باید بکوشد که نه تنها آزمونهای ورودی برخی مدرسه‌ها را بردارد که باید بهره از کتابهای کمک‌آموزشیِ این موسسه‌ها را ممنوع کند و همچنین اکنون که برخلافِ سالهای گذاشته، موازنه‌ای میانِ ظرفیت دانشگاهها با ظرفیتِ متقاضیانِ ورود به دانشگاهها برقرار شده و شمارِ صندلیهای خالی بیشتر از داوطلبان است، باید بیش از گذشته و با جدیت کوشید تا با حذف کنکور از سیستمِ آموزشی کشور، نفوذ این موسسه‌های مافیایی کنکور را از میان برد و بالاتر از آن، با حذفِ کنکور و برداشتنِ فشارها از رویِ دانش‌آموزان، کیفیت آموزش را بیش از گذشته افزایش داد و به استانداردهای جهانی نزدیک کرد.
 
 
کد مطلب: 92778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *