۱۷
۲
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از آنچه چهره پایتخت را زشت می کنند

وقتی چهره تهران را می خراشند...

امروز 14 مهر روز تهران است و سالها از روزی که طهران به عنوان دارالخلافه از سوی قاجاریه انتخاب شد می گذرد. قجرها با انتخاب طهران به عنوان پایتخت، اولین ساخت و سازها را در شهر آغاز کردند. رجوع به منابع و اسناد تاریخی گواه آن است که در طول دوران قاجاریه ساخت و سازهای بسیاری در طهران صورت گرفته است اما تغییرات بنیادین از روزگار پهلوی آغاز شد و شهر چهره ای مدرن به خود گرفت.
وقتی چهره تهران را می خراشند...
امروز 14 مهر روز تهران است و سالها از روزی که طهران به عنوان دارالخلافه از سوی قاجاریه انتخاب شد می گذرد. قجرها با انتخاب طهران به عنوان پایتخت، اولین ساخت و سازها را در شهر آغاز کردند. رجوع به منابع و اسناد تاریخی گواه آن است که در طول دوران قاجاریه ساخت و سازهای بسیاری در طهران صورت گرفته است اما تغییرات بنیادین از روزگار پهلوی آغاز شد و شهر چهره ای مدرن به خود گرفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، به مرور زمان طهران قدیم نه تنها از شهری خوش آب و هوا با خانه های بزرگ و کوچه باغ های قدیمی به کلان شهری پرجمعیت و مهاجرنشین تبدیل شد بلکه شکل نوشتاری آن نیز تغییر کرد. املاک مسکونی، اداری، تجاری و... با سرعت فراوان در زمینهای تهران و حومه آن سر برآوردند. در طول چهاردهه گذشته، افزایش جمعیت و سیل مهاجرتها به دلیل تمرکز بسیاری از امکانات و خدمات در تهران باعث گسترش بی رویه این شهر شد و نکته ای که در چندسال گذشته بسیاری از آن غافل شدند چهره ظاهری تهران بود. ساختمانهایی با نماهای کاملا بیگانه از معماری ایرانی و به سلیقه بساز و بفروشهایی که در کمین خانه های کلنگی و فرسوده شهر نشسته بودند تا با کمترین هزینه، بیشترین سود را از آن خود کنند. نتیجه این بی درایتی آن شد که در حال حاضر از نمای آجری و معماری ایران قدیم تا ساخت‌و‌سازهایی به سبک کلاسیک اروپایی و مدرن یا حتی ترکیبی از سبک‌های مختلف در همه جای تهران دیده ‌می شود؛ در حالیکه که کارشناسان معتقدند نمای شهر باید متناسب با هویت ملی، دینی و تاریخی آن باشد. اگر بپذیریم شهرها موجوداتی زنده هستند که از روزگاران قدیم وجود داشته‌اند و  مدام در حال تغییر چهره بوده‌اند، در می یابیم که از این نظر شباهت بسیاری به انسان‌ها دارند. به‌همان اندازه که ظاهر افراد برایشان اهمیت دارد، نما و ظاهر ساختمان‌ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند و در زیبایی چهره شهر تاثیرگذارند اما از آنجا که ظاهر کلان شهر تهران از الگوی تعیین شده‌ای تبعیت نمی‌کند به لحاظ بصری نیز به شدت نازیبا و ناهنجار به نظر می‌رسد. واقعیت آن است از سال‌ها قبل که بساز‌و‌بفروشی به مشاغل موجود اضافه شد و بساز‌و‌بفروش‌ها با سرعتی باورنکردنی همچون مشاطه‌ای نابلد به بهانه نوسازی و با توافق مالکین، به خراشیدن چهره شهر پرداختند تا به امروز که این چهره نازیبا با انواع تبلیغات کاغذی آراسته شده است، دیگر کمتر اثری از معماری‌ اصیل ایرانی به چشم می‌خورد.
 
گنجه هایی به نام بالکن
ناهماهنگی نماها با خیابان‌ها تنها مشکل ظاهری تهران نیست. وجود زائده‌های بصری نیز مزید بر علت هستند. در بسیاری از موارد بالکن‌ها با پوششی از برزنت رنگ‌و‌روفته در اثر تابش نورآفتاب یا ایرانیت‌های کهنه، همچون گنجه‌ای نامرتب به نظر می‌رسند که در کنار بالکن‌های تزئین‌شده  توسط همسایه‌ها به وسیله بند رخت، کانال کولر، پکیج و شیشه‌های حاوی آبغوره‌هایی که در فرآیند تکاملشان نیازمند آفتاب هستند، کلکسیون کاملی از کج‌سلیقگی را به رخ شهر و شهروندانش می‌کشند. فراموش نکنیم اصلی‌ترین قابلیت بالکن‌های امروزی تبدیل آنها به فضاهای سبز با استفاده از گیاهان آپارتمانی و گیاهانی است که با آب‌و‌هوای شهرهای بزرگ سازگار هستند و می‌توانند در زیبایی معابر سهیم باشند.
 
تاثیر زیباسازی شهر بر نشاط شهروندان
تجربه نشان داده است برخی افسردگی‌ها و مشکلات روانی شهرنشینان از عواملی چون شرایط محیطی محل سکونت ناشی می‌شود. بر همین اساس با استفاده از زیباسازی محل زندگی به واسطه ایجاد فضای سبز و بهره‌مندی از رنگ‌ها می‌توان نشاط را به شهرنشینان بازگرداند. زیبایی محیط زندگی، بخشی از غرور مدنی شهروندان محسوب می‌شود و در برخی موارد مردم یک منطقه براساس ظاهر محل سکونتشان قضاوت می‌شوند. به عنوان مثال احساس مردم نسبت به محل زندگی ساکنان مناطق شمالی شهر در مقایسه با مناطق مرکزی و جنوب شهر یکسان نیست . میدان انقلاب به عنوان یکی از مناطق مرکزی و بورس کتاب تهران نمونه بارز این مدعاست. حجم انبوه تبليغات كاغذي كه در شكل پوستر و تراكت توزيع مي‌شود تصویر هر روزه این نقطه از شهر است. پخش شدن برگه‌هاي تبلیغاتی در معابر سبب شده هزينه‌اي هنگفت براي پاكيزگي خيابان‌ها از جيب مردم شهر پرداخت شود. به غیر از برگه هایی که در شهر سرگرداندن هستند، بخشی نیز به در و دیوار شهر چسبانده شده اند. طبق ماده 92 قانون شهرداری‌ها، آگهی‌ها و دیوارنویسی‌های غیر مجاز جرم محسوب می‌شوند و نوشتن هر نوع مطلب یا چسباندن هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات تدوین شده باشد ممنوع است، مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب آگهی مشخص کرده باشد. این قانون تا به امروز رعایت نشده است.
 
ساختمانهایی که نیمه کاره رها شده اند
منهای تبلیغاتی که بر در و دیوار شهر و بعضا کف خیابانها دیده می‌شود و شما را به سوی متن مندرج در برگه ها راهنمایی می‌کنند، ساختمان‌های متروکه و نیمه‌ساخته‌ نیز به عنوان یک معضل در برخی نقاط شهر خودنمایی می‌کنند. ساختمانهای نیمه‌کاره ای که پس از اخذ مجوز ساخت و در همان مراحل ابتدایی به دلایل مختلف از جمله بی‌مسئولیتی سازنده در قبال تعهدات خود، ماه‌ها پس از تخریب، رها شده و علاوه بر خدشه‌دار کردن چهره خیابان موجب سلب آسایش از همسایگان نیز می‌شود.
در حال حاضر با نگاهی به ظاهر شهر، به سادگی می‌توان نادیده گرفتن اصول مربوط به ساخت نماها را در آن‌ دید. اصولی همچون کمک به زیبایی بصری محیط،  هماهنگی میان ساختمان با خیابان‌ها، بهبود فضای بصری عمومی با رنگ‌آمیزی دیوارهای ساختمان‌ها به ویژه در مکان‌های تنگ و شلوغ و... . به نظر می‌رسد سال‌ها زمان لازم است تا لوایحی همچون لایحه سامان‌دهی وضعیت سیما و مناظر شهری از سوی مردم پذیرفته شوند. مدیریت شهری برای حذف زوائد بصری در شهر محتاج زمان و فرهنگ سازی است تا با تکمیل مطالعات و توسعه اطلاع رسانی، فرهنگ مردم را به سمتی سوق دهد که نسبت به این موضوع حساس شده و قوانین و مقررات مربوط به ساخت و ساز را رعایت نمایند. هرچند تهران دیگر طهران نخواهد شد اما زیبایی ظاهر شهر، امری است که شدیدا به همکاری دوسویه میان مردم و مسئولین وابسته است.
لیلا رحیمی خوشبخت
 
کد مطلب: 95242
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ثریا
Iran, Islamic Republic of
حیف از تهران قدیم که حالا تبدیل به یه شهر آلوده و پرسروصدا شده است
Sahar
United States
بالکنها واقعا چهره تهران رو خراااااشیدن و کاربرد واقعی خودشون رو از دست دادن
امیر
United States
متن خوبی بود
یکی از دلایل زیبا نشدن تهران عدم وجود یک طرح منسجم از طرف شهرداریه که باعث شده هرکس هر جور و هرچند طبقه که میخواد پول بده و خونش رو بسازه
Iran, Islamic Republic of
به نظرم نويسنده به درستي از واژه خراشيدن استفاده كرده، عدم تناسب بين نماي ساختمان ها بويژه در برخي مناطق تهران واقعا چهره نازيبايي به شهر داده. شايد لازم باشه ساز و كارهايي براي ايجاد تناسب بين نماي ساختمان ها چه ساختمان هاي مسكوني و چه تجاري ايجاد بشه و قانون هايي وضع بشه كه بساز و بفروش ها همانگونه كه نويسنده به درستي بيان كرده سليقه اي عمل نكنند.
يك نمونه تقريبا موفق از هماهنگي نماي ساختمان هاي تجاري به نظر من اجراي طرح يكسان براي مغازه هاي ميدان و خيابان انقلاب هست كه ظاهر خيلي بهتري نسبت به قبل در اين منطقه ايجاد كرده است.
در جاي ديگري نويسنده به حذف ظواهر بصري اشاره كرده كه كاملا بجا و درست مي باشد.
مهناز عرب
Iran, Islamic Republic of
نویسنده به خوبی در مورد این معضل که سطح شهر ما را از شکل اصلی خود خارج کرده نگاشته است
دید ایشان نگرشی کلی بر جامعه کنونی تهران است و قابل تحسین می باشد به امید روزهای بهتر برای تهران عزیزم
سارا
Netherlands
مقاله زیبایی بود . به نظر می رسد آموزش هایی را باید به شهروندان داد تا از بالکن ها استفاده صحیح بعمل بیاورند .آموزشها باید به کودکان نیز ارائه شود.
pari
Iran, Islamic Republic of
بسيار مقاله جالب و قابل توجهي بود اي كاش اين تعامل دو سويه بين مردم و مسئولين واقعا اجرا ميشد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش به نقش پررنگ شهرداری در این زمینه بیشتر تاکید میشد.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من نويسنده كاملا به جا به مواردي كامل اشاره كرده وليكن به خاطر بي مسئوليتي و عدم حمايت شهروندان وضعيت تهران اكنون اين است. نويسنده بسيار شيوا و بليغ به همه موارد اشاره نموده ..
Iran, Islamic Republic of

تهران یادآور غرور است.
قبل از هر اظهار نظری من همیشه گله مندم از رسانه ها ، تلویزیون و رادیو که تافته جدا بافته هستند و بحثشون جدا، اما تعجب میکنم چرا رسانه های دیگر روزنامه ها وب سایت ها و ..... چرا انقدر کم به این موضوعات می پردازند.
بدون شک فارغ از هر گونه مصائب روزمره زندگی ،سیاسی، اقتصادی و... آدمای این شهر تشنه زیبایی دیدن و انرژی مثبت هستند. انرژی مثبتی که پشت این خونه های آجری قدیمی با یه هشتی کوچیک یه حیاط هر چند کوچیک یا بزرگ با حوض های آبی و سبز با بالکن هایی که هر وقت میبینی دوست داری ساعت اونجا بشینی و وقت بگذرونی... این خونه ها همشون پر از انرژی های خوبن، چرا که می دونی چه آدمای با صفایی چه شور هیاهوی چه خندها و روزای خوبی چه زندگی پشت این دیوارای خشتی و آجری جریان داشته
همه اینا با این ذهنیت یعنی انرژی مثبت یعنی زندگی
بنظر من اصلی ترین عامل ، مدیریت شهری که این شهر رو به این روز انداخته.... که باز بر میگرده به مقاصد سیاسی و پاک کردن دوره ای از تاریخ تهران و حتی ایران از ذهن مردم ، و واقعا جای تاسف داره .... شاید این حد از حماقت رو در هیچ جای دنیا نشه دید... کاری که شاید داعش و طالبان وگروه های تندرو البته با شدت بیشترو وحشیانه تر انجام میدن... در ایران هم همین بی تفاوتی و سوء مدیریت در دراز مدت همین نتیجه رو خواهد داشت.
هر روز صبح که از خواب بیدار میشیم میبینیم به هر بهانه ای یه قسمتی از نوستالژیها و تاریخ این شهر رو از نظر فیزیکی بهم میزنن
یه روز درختای ولیعصر یه روز کاج های پارک وی عمارت های کوچه های جمهوری و....
البته جا داره از آقای مسجد جامعی و برخی از اعضای شورای شهر نیز تو این دو سال تشکر کرد که بافت بعضی از نقاط شهر مثل ناصر خسرو قسمتی از بازار و.... رو دارن احیا میکنند.
حفظ تاریخ ،تمدن ،مدنیت،گذشته پر از انرژی و نگهداری از این همه خاطرات حماسی و تاریخی وخونه ها و محله های باصفا بر عهد من ، تو، رسانه، جامعه، مدیریت و .... هست.
من که صفای خوردن یه دیزی تو حیاط با صفای این خونه ها زیر درختای خرمالو و یاس ، بهار نارنج رو به هیچچچچچچ چیز ترجیح نمیدم.
میدونم این اظهار نظر ، حذف نظر میشه... اما بازم ممنونم بابت این مطلب دلسوزانه تون
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
قانون مهم ترین نقش رو در این زمینه داره و اجرای قوانین اهرم فشاری در برابر اعمال سلیقه بساز و بفروشها خواهد بود.
عاطفه
Iran, Islamic Republic of
در مورد تهران قدیم منابع زیادی وجود داره و فکر میکنم از این به بعد فقط باید توی کتابها دنبال تصویری از تهران قدیم با کوچه باغ های معروفش باشیم چرا که تهران به کلانشهری الوده تبدیل شده
Iran, Islamic Republic of
بساز و بفروشها تاثیرگذارترین عامل در چهره جدید شهر هستند و شهرداری هیچ برنامه ای در این زمینه نداشته است.
رامین
Iran, Islamic Republic of
مشکل نمای ساختمانهای تهران مشکل دیروز و امروز نیست.شهرداران تهران باید از ابتدا به این مساله اهمیت میدادند تا طی چند دهه با این معضل روبرو نمیشدیم.
ali
Iran, Islamic Republic of
در این مورد باید از شهرداران تهران به خصوص آقای قالیباف تشکر کرد.
Russian Federation
ساخت و ساز در تهران کاملا بی رویه است و نمای ساختمانها هم از هیچ اصولی دیروی نمیکنه،ای کاش شهرداری فکری برای این قضیه بکنه...
دوستدار ایران
Iran, Islamic Republic of
پس دلیل اینکه سازمان میراث این همه آمار غلط می دهد چیست ؟؟؟؟؟!!!!!!!