۰
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹
مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

غایبان و دعوت‌نشدگان دیدار روحانی با اقتصاددانان+ فهرست کامل شرکت‌کنندگان در جلسه

از امضاکنندگان دو نامه اقتصاددانان چند نفر حضور داشتند؟
در دیدار روز گذشته رئیس‌جمهور با اقتصاددانان تنها یک نفر از ۳۸ اقتصاددانی که نامه سرگشاده نخست به روحانی را امضا کرده بودند، و یک نفر از ۵۰ اقتصاددانی که نامه سرگشاده دوم به سران قوا را امضا کرده بودند، حضور داشتند. مسعود نیلی که عمدتاً در رسانه‌ها به‌عنوان طراح سیاست‌های اقتصادی دولت شناخته می‌شود در این جلسه حضور نداشت. از سوی دیگر، حسین راغفر و احسان سلطانی که از منتقدان شناخته‌شده سیاست‌های اقتصادی دولت هستند و در نگارش پیش‌نویس دو نامه اقتصاددانان به روحانی و سران قوا، نقش اصلی را داشتند، اصلاً به جلسه دیدار با روحانی دعوت نشده بودند!
روحانی با کدام اقتصاددانان دیدار کرد؟
روحانی با کدام اقتصاددانان دیدار کرد؟
در دیدار روز گذشته رئیس‌جمهور با اقتصاددانان تنها یک نفر از ۳۸ اقتصاددانی که نامه سرگشاده نخست به روحانی را امضا کرده بودند، و یک نفر از ۵۰ اقتصاددانی که نامه سرگشاده دوم به سران قوا را امضا کرده بودند، حضور داشتند. مسعود نیلی که عمدتاً در رسانه‌ها به‌عنوان طراح سیاست‌های اقتصادی دولت شناخته می‌شود در این جلسه حضور نداشت. از سوی دیگر، حسین راغفر و احسان سلطانی که از منتقدان شناخته‌شده سیاست‌های اقتصادی دولت هستند و در نگارش پیش‌نویس دو نامه اقتصاددانان به روحانی و سران قوا، نقش اصلی را داشتند، اصلاً به جلسه دیدار با روحانی دعوت نشده بودند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، با اقتصاددانان بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است. در واقع، در ماه‌های گذشته، هنگامی که عده‌ای از اقتصاددانان، در دو نامه سرگشاده انتقاداتی را به سیاست‌های اقتصادی دولت مطرح کرده و راه‌حل‌هایی را ارائه دادند، توجه افکار عمومی به نظرات این اقتصاددانان، بیشتر جلب شد. ۳۸ اقتصاددان، نامه سرگشاده نخست را خطاب به رئیس جمهور و مردم ایران و ۵۰ اقتصاددان، نامه دوم را خطاب به سران سه قوه و مردم نوشتند. در این فضا، بسیاری انتظار داشتند که دیدار رئیس‌جمهور با این اقتصاددانان برگزار شود تا از این طریق گشایشی در اوضاع اقتصادی کشور ایجاد شود. اما اتفاقی که افتاد این بود که از ۳۸ امضاکننده نامه نخست تنها محسن رنانی و از ۵۰ امضاکننده نامه دوم تنها احمد توکلی در دیدار با رئیس‌جمهور حضور داشتند!
اطلاعات کسب‌شده توسط خبرنگار مردم سالاری آنلاین نشان می‌دهد که چهار اقتصاددان در نگارش پیش‌نویس نامه اقتصاددانان به روحانی نقش اصلی را داشتند: حسین راغفر، احسان سلطانی، فرشاد مومنی و عباس شاکری. از این چهار نفر، حسین راغفر و احسان سلطانی اصلاً به جلسه دعوت نشده بودند و دو نفر دیگر علی‌رغم دعوت شدن به این دلیل در جلسه حضور نیافتند که معتقد بودند که اکثراً شرکت‌کنندگان در جلسه را «دولت و وابستگان آن» تشکیل می‌دادند و آن‌ها اگر حضور می‌یافتند «در یک زمان محدود ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای، فرصت و مجالی برای ارائه نظرات خود پیدا نمی‌کردند».
احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی و یکی از افرادی که در نگارش دو نامه اقتصاددانان نقش مهمی داشته است، در یادداشتی با عنوان جلسه دستوریِ «اقتصاد دستوری» می‌نویسد: «اکثریت اشخاصی که در جلسه دعوت شدند، بیشتر مدافع سیاست‌های اقتصادی دستوری دولت هستند یا اصولاً به عنوان منتقد این سیاست‌ها شناخته نمی‌شوند. از اقتصاددانان شاخص و برجسته منتقد سیاست‌های دولت، کسی در جلسه حضور نداشت. مقرر بود که این جلسه با منتقدین تشکیل شود، اما در عمل تبدیل شد به جلسه دستوریِ اقتصاد دستوریِ دولت دوازدهم و انتقال پیام‌ها و درخواست‌های رئیس جمهور... قاعده این بود که جلسه‌ای با حضور منتقدین سیاست‌های اقتصادی دولت و تیم اقتصادی دولت تشکیل شود که [در این‌صورت] حداقل حاصل این جلسه، خارج شدن رئیس جمهور از حلقه تنگ اطرافیان خود و اطلاع از نقطه‌نظرات منتقدین می‌بود».
در واقع می‌توان گفت امضاکنندگان دو نامه سرگشاده اخیر، بزرگ‌ترین غایبان دیدار اقتصاددانان با روحانی بودند. این غایبان را هیچ‌کس از میان حاضرانِ در جلسه، نمایندگی نمی‌کرد و افرادی نزدیک به تفکرات اقتصادی آنان نیز در این جلسه حضور نداشتند.
 
چه افرادی در جلسه رئیس‌جمهور با اقتصاددانان حضور داشتند؟
در میان اقتصاددانان نزدیک به دولت نیز برجسته ترین غایب جلسه دیروز مسعود نیلی بود. مسعود نیلی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است. شایعه‌هایی مبنی بر کناره‌گیری مسعود نیلی از دولت منتشرشده که تاکنون هیچ‌کدام از این شایعه‌ها تأیید نشده است. نیلی که عمدتاً در رسانه‌ها به‌عنوان طراح اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت شناخته می‌شود، ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی را نیز برعهده دارد و یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف نیز محسوب می‌شود. نیلی اگرچه در جلسه دیروز با رئیس‌جمهور غایب بود اما افرادی نزدیک به وی در این جلسه حضور داشتند.
در جلسه روز گذشته رئیس‌جمهور با اقتصاددانان، علی مدنی‌زاده، فرشاد فاطمی اردستانی و مرتضی زمانیان از دانشگاه شریف حضور داشتند که هیچ‌کدام منتقد دولت محسوب نمی‌شوند. کوثر یوسفی نیز عضو هیأت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی است؛ یعنی همان موسسه‌ای که نیلی ریاست آن را بر عهده دارد. کامران ندری و حمید زمان‌زاده نیز که در جلسه حضور داشتند عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی، وابسته به بانک مرکزی، هستند. یکی از افراد دیگری که در جلسه با روحانی حضور داشت، فردی به نام محمد صادق الحسینی است که متولد سال ۱۳۶۲ است و سابقه روزنامه‌نگاری در «جهان اقتصاد»، «روزنامه سرمایه» و «دنیای اقتصاد» را در کارنامه خود دارد و هم‌اکنون مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران است. وی وبلاگی به نام «کاتالاکسی» دارد و یک «اقتصاددان» مخالف دولت محسوب نمی‌شود.
در کل باید گفت افرادی که دیروز در جلسه با رئیس‌جمهور حضور داشتند، آنان اقتصاددانانی نبودند که در ماه‌های گذشته سیاست‌های اقتصادی دولت را نقد کرده‌اند و در مصاحبه‌های پرتعداد خود با رسانه‌ها و همچنین دو نامه سرگشاده عنوان کرده‌اند که برای مشکلات اقتصادی کشور، راه‌حل عملی دارند. باید دید آیا رئیس‌جمهور برنامه‌ای برای دیدار با این اقتصاددانان در آینده نزدیک دارد یا خیر؟
مردم سالاری آنلاین اسامی ۲۴ نفر از اقتصاددانی که روز گذشته با رئیس جمهور دیدار داشتند را به همراه مسئولیت شغلی آن‌ها منتشر می‌کند:
۱- سعید اسلامی بیدگلی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
۲- سید محمد صادق الحسینی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران
۳- ابوالفضل پاسبانی صومعه، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید
۴- احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
۵- جعفر خیرخواهان، عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی مشهد
۶- سهراب دل‌انگیزان، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی
۷- تیمور رحمانی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
۸- محسن زنانی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
۹- حمید زمان‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی
۱۰- مرتضی زمانیان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری دانشگاه شریف
۱۱- علی سعدوندی، دکترای بانکداری و اقتصاد مالی
۱۲- حسین عبده تبریزی، مشاورز وزیر راه و شهرسازی
۱۳- مرتضی عزتی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
۱۴- فرشاد فاطمی اردستانی، عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف
۱۵- مهدی فیضی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
۱۶- زهرا کریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران
۱۷- سعید لیلاز
۱۸- وحید ماجد، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
۱۹- سیدعلی مدنی زاده، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف
۲۰- بایزید مردوخی، پژوهشگر اقتصادی
۲۱- ابوالقاسم مهدوی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
۲۲- حجت‌الله میرزایی، معاون سابق شهردار تهران
۲۳- کامران ندری، عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی
۲۴- کوثر یوسفی، عضو هیأت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی
 
کد مطلب: 95885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *