۰
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۹
امضای قرارداد توسعه حمل و نقل ریلی ۹ کلان‌شهر کشور

طرحی بزرگ برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا

قرارداد طرح بزرگ توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری ۹ کلان‌شهر کشور امروز بین محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداران تهران و هشت کلان‌شهر دیگر امضاء می‌شود. در نتیجه اجرای این طرح بزرگ، تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع دو هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی ۹ کلان‌شهر کشور اضافه خواهد شد. میزان صرفه‌جویی حاصل از هر واگن در سال برای تهران بیش از ۱۴۲ هزار دلار و برای سایر کلان‌شهرها بیش از ۷۸ هزار دلار خواهد بود؛ بنابراین، این طرح گامی بزرگ در راستای کاهش مصرف سوخت و مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهرها است.
قرارداد طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری، امروز بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری‌های نه کلان‌شهر کشور امضاء می‌شود.
قرارداد طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری، امروز بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری‌های نه کلان‌شهر کشور امضاء می‌شود.
قرارداد طرح بزرگ توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری ۹ کلان‌شهر کشور امروز با حضور وزرای نفت و کشور، بین محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداران تهران و هشت کلان‌شهر دیگر امضاء می‌شود. در نتیجه اجرای این طرح بزرگ، تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع دو هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی ۹ کلان‌شهر کشور اضافه خواهد شد. میزان صرفه‌جویی حاصل از هر واگن در سال برای تهران بیش از ۱۴۲ هزار دلار و برای سایر کلان‌شهرها بیش از ۷۸ هزار دلار خواهد بود؛ بنابراین، این طرح گامی بزرگ در راستای کاهش مصرف سوخت و مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهرها است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، امروز (سه‌شنبه اول آبان) قرارداد طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری بین محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداران ۹ کلان‌شهر کشور، امضاء می‌شود. هدف این طرح بزرگ آن است که تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی تهران و هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی هشت کلان‌شهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم اضافه شود.
مصرف بالای سوخت و در نتیجه آلودگی هوا، یکی از مشکلات اصلی کلان‌شهرهای کشور است. با اجرای این طرح، انتظار می‌رود که با توسعه حمل و نقل ریلی در شهرها، گامی بزرگ در راستای کاهش مصرف سوخت، مقابله با آلودگی هوا و کاهش ترافیک برداشته شود. امروز قراردادهای مربوط به مرحله نخست اجرای این طرح با هدف افزودن ۷۴۰ دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی این شهرها امضاء می‎شود.
 
میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا
میزان صرفه‌جویی حاصل از اضافه شدن هر واگن در سال به ناوگان مترو برای تهران ۱۴۲ هزار و ۱۴۸ دلار و سایر کلان‌شهرها ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار خواهد بود. در مدت اجرای این طرح، در کل کشور حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد مترمکعب سی‌ان‌جی و ۷۰۰ میلیون لیتر گازوییل صرفه‌جویی خواهد شد.
سهم تهران از صرفه‌جویی ناشی از اجرای این طرح، کاهش ۹.۴۹ میلیارد لیتر مصرف بنزین، ۴۰۶ میلیون لیتر گازوییل و ۴ میلیارد مترمکعب سی‌ان‌جی است. همچنین بنا بر برآوردها معادل ۲۵.۷ میلیون تن دی اکسید کربن از آلاینده‌های زیست محیطی نیز کاهش خواهد یافت.
ارزش سوخت صرفه‌جویی‌شده حاصل از این طرح، پس از اندازه‌گیری و تأیید توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در دوره‌های زمانی سه ماهه به سرمایه‌گذارانِ عاملِ صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد. از این حیث، این طرح، طرح پیشرفته‌ای محسوب می‌شود، چرا که بخشی از منابع وزارت نفت به جای این‌که به پالایشگاه‌سازی و افزایش تولید سوخت اختصاص یابد، به صرفه‌جویی در مصرف سوخت اختصاص خواهد یافت که با توسعه پایدار همخوانی بیشتری دارد.
این طرح از طریق توسعه حمل و نقل عمومی، رفاه بیشتری برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد، به حل معضل آلودگی هوا کمک خواهد کرد و از ترافیک غیرقابل تحمل تهران و سایر کلان‌شهرها خواهد کاست. علاوه بر این، به افزایش تولید در صنعت حمل و نقل و ایجاد اشتغال پایدار نیز کمک خواهد شد.
حمل و نقل عمومی در ایران فضای بسیار زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد. در حال حاضر، شهروندان رضایت چندانی از وضعیت حمل و نقل عمومی ندارند و نسبت به شلوغی بیش از حد قطارها و اتوبوس‌های شهری، گلایه دارند. اجرای این طرح بزرگ کمک خواهد کرد تا گامی بزرگ در راستای بهبود حمل و نقل عمومی در کشور برداشته شود.
در بهمن‌ماه سال گذشته تفاهمنامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران امضاء شد و حالا در اول آبان سال ۹۷، این تفاهم‌نامه به قرارداد الزام‌آور برای طرفین تبدیل می‌شود. این قرارداد در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید امضاء می‌شود. به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴و آیین‌نامه اجرایی آن، طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلان‌شهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.
پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری تا پایان سال ۱۴۰۹ در تهران ۱.۴ میلیارد دلار و در ۸ کلانشهر دیگر تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. قراردادهای مربوط به این طرح امروز در مراسمی با حضور جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه‎های نفت و کشور، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری‎های کلان‌شهرهای کشور، امضاء و این طرح وارد فاز اجرایی می‎شود.
 
کد مطلب: 96287
برچسب ها: محسن دلاویز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *