۰
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸
راه‌حل بازار خودرو، صفر کردن تعرفه واردات است

از تهدید و گروگان‌گیری اشتغال کارگران تا مونتاژکاری خودروسازها

دولت دوباره با خودروسازان مسامحه خواهد کرد؟
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در اظهارتی کم‌سابقه با تهدید دولت گفته است «هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود، تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهند شد»! نعمت‌بخش که در چند سال اخیر همواره یکی از طرفداران افزایش قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی بوده است، همان کسی است که در سال ۹۳ در یک مصاحبه گفت پراید سوار نمی‌شود و با عصبانیت تمام خطاب به یک خبرنگار در مقابل دوربین گفت: «انتظار دارید من مثل شما ماشین سوار شوم! جمع کنید آقا»! در بازار خودرو چه می‌گذرد و چرا کار به جایی رسیده است که خودروسازان و قطعه‌سازان، اشتغال مردم را گروگان گرفته‌اند؟
در بازار خودرو چه می‌گذرد و خودروسازان چه درخواست‌هایی دارند؟
در بازار خودرو چه می‌گذرد و خودروسازان چه درخواست‌هایی دارند؟
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در اظهارتی کم‌سابقه با تهدید دولت گفته است «هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود، تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهند شد»! نعمت‌بخش که در چند سال اخیر همواره یکی از طرفداران افزایش قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی بوده است، همان کسی است که در سال ۹۳ در یک مصاحبه گفت پراید سوار نمی‌شود و با عصبانیت تمام خطاب به یک خبرنگار در مقابل دوربین گفت: «انتظار دارید من مثل شما ماشین سوار شوم! جمع کنید آقا»! در بازار خودرو چه می‌گذرد و چرا کار به جایی رسیده است که خودروسازان و قطعه‌سازان، اشتغال مردم را گروگان گرفته‌اند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، خودروسازان درخواست دارند که قیمت‌های محصولات آن‌ها تا پنج درصد زیر قیمت بازار افزایش یابد. حتی خبرهایی وجود دارد که وزارت صنعت با درخواست خودروسازان موافق است و اعلام افزایش قیمت خودرو به تصمیم نهایی رئیس‌جمهور در این مورد موکول شده است.
احمد نعمت‌بخش از افزایش قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو خبر داده و گفته است: «براساس ارزبری و قیمت مواداولیه، درصد افزایش قیمت خودروها از ۸۰ تا ۱۰۰درصد خواهد بود. البته مقرر شده است خودروسازان برای جلوگیری از واردشدن شوک بیشتر به بازار، این افزایش قیمت‌ها را در سه‌مرحله اعمال کنند»! اگر چنین افزایش قیمتی صورت گیرد، تا آخر سال قیمت پراید (قیمت کارخانه)، به ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان خواهد رسید که با توجه به وضعیت قدرت خرید مردم و کیفیت پراید، یکی از تعجب‌برانگیزترین اتفاقات در تاریخ قیمت کالاها خواهد بود!
خودروسازان که اکنون درخواست آزادسازی قیمت خودرو و افزایش آن تا پنج درصد زیر قیمت بازار را مطرح کرده‌اند، همان کسانی هستند که وقت نوبت به واردات خودرو و بحث بر سر تعرفه گمرکی خودرو می‌شود، از افزایش تعرفه‌ها یا حتی ممنوعیت واردات حمایت می‌کنند. در واقع، خودروسازان در قیمت‌گذاری محصولات خود، طرفدار نظریات اقتصاد آزاد هستند و در قبال واردات خودروی خارجی از اقتصاد بسته و مرزهای کاملاً بسته حمایت می‌کنند! این سیاست یک بام و دو هوای خودروسازان، همان چیزی است که باعث شده تا با همراهی دولت‌های مختلف با آن‌ها در دهه‌های گذشته، بزرگ‌ترین انحصار در بازار ایران شکل گیرد.
قدرت انحصار خودروسازان تا آن‌جا بالا رفته که اکنون آنان اشتغال صدها هزار نفری که در صنعت خودروسازی کار می‌کنند را به گروگان گرفته‌اند و با استفاده از این اهرم، به چانه‌زنی با دولت برای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌پردازند. با توجه به قدرت خرید مردم و کیفیت خودروهای ساخت داخل، افزایش قیمت‌ها به هیچ وجه به نفع مردم (از جمله کارگران خودروسازی) نخواهد بود.
از سوی دیگر، تحریم‌ها نشان دادند که خودروسازها پس از سال‌ها نتوانسته‌اند کار داخلی‌سازی تولید محصولات خود را به سرانجام برسانند و پس از گذشت سال‌ها همچنان باید میزان قابل توجهی از قطعات خودروها از خارج وارد شوند! خودروسازان مدعی هستند که کار تولید هزاران خودرو به دلیل کمبود قطعه متوقف شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز اعلام کرده که تولید انواع خودرو در مهر ماه امسال با کاهش حدوداً ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که ایران‌خودرو چند هفته‌ای است که بخشی از کارگران خود را به مرخصی فرستاده و آنان در خطوط تولید حضور ندارند. همه این موارد حاکی از این است که خودروسازان داخلی در این همه سال مشغول مونتاژ بوده‌اند و حتی نتوانسته‌اند کار داخلی‌سازی مدل‌های معدودی از خودروها را به انجام برسانند.
 
وضعیت واردات خودرو و خودروهای دپوشده در گمرک
واضح است که مردم مشکلی با آزادسازی قیمت خودروهای داخلی در صورتی که تعرفه واردات خودرو صفر شود، ندارند. در واقع نه تنها مشکلی در این رابطه وجود ندارد، بلکه شاید تنها راه در هم شکستن انحصار دو خودروساز داخلی نیز این باشد. با این حال، ماه‌هاست که واردات خودروی خارجی متوقف شده و حتی تعداد زیادی خودرو در گمرک خاک می‌خورند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در مصاحبه با خبرنگار مردم سالاری آنلاین از مذاکره وزیر صنعت، معدن و تجارت با رئیس‌جمهور برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده خبر داد و گفت: خودروهای دپوشده در گمرک قطعاً ترخیص خواهند شد. به گفته دادفر در حال حاضر ۱۴ هزار دستگاه خودروی خارجی در گمرک خاک می‌خورند و ۱۴ هزار نفر از مردم، علی‌رغم پرداخت کامل پول خودروها، هنوز نتوانسته‌اند ماشین‌های خود را تحویل بگیرند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: ارزش خودروهای در گمرک‌ مانده، ۶ هزار میلیارد تومان است و این میزان از سرمایه‌های مردم در گمرک خاک می‌خورد. با احتساب تعرفه ۱۰۰ درصدی، درآمدهای دولت از محل عوارض گمرکی این خودروها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.
دادفر در مورد وضعیت ترخیص این خودروها گفت: ترخیص این خودروها از گمرک، در انتظار تصمیم رئیس‌جمهور در این مورد است و امیدواریم با ترخیص خودروها، آرامش هرچه زودتر به بازار خودروهای وارداتی بازگردد و مردم زودتر به اموال خود برسند.    
کد مطلب: 97757
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *