کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه «نقض حقوق بشر» در ایران را تصویب کرد

فهرست کشورهایی که به قطعنامه «نقص حقوق بشر» در ایران رأی مثبت و منفی دادند

27 آذر 1397 ساعت 11:37

مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه «اعتراض به نقض حقوق بشر» در ایران را به تصویب رساند. ۸۴ کشور به این قطعنامه رأی موافق، ۳۰ کشور رأی مخالف و ۶۷ کشور رأی ممتنع دادند. ترکیب آرا چگونه بود؟ چه کشورهایی علیه ایران و چه کشورهایی به نفع آن رأی دادند؟ مردم سالاری آنلاین لیست تمام کشورهای مخالف و موافق قطعنامه «نقض حقوق بشر» در ایران را منتشر می‌کند.


مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه «اعتراض به نقض حقوق بشر» در ایران را به تصویب رساند. ۸۴ کشور به این قطعنامه رأی موافق، ۳۰ کشور رأی مخالف و ۶۷ کشور رأی ممتنع دادند. ترکیب آرا چگونه بود؟ چه کشورهایی علیه ایران و چه کشورهایی به نفع آن رأی دادند؟ مردم سالاری آنلاین لیست تمام کشورهای مخالف و موافق قطعنامه «نقض حقوق بشر» در ایران را منتشر می‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شب گذشته (۲۶ آذر ماه ۹۷) در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، با حمایت تعداد قابل توجهی از کشورهای غربی در آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل مطرح شد.
در بخش‌هایی از این قطعنامه به گزارش‌های جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره شده و ادعا شده است که دولت ایران طی یک سال اخیر «اقدامات علیه معترضان، روزنامه‌نگاران و فعالان حاضر در شبکه‌های اجتماعی را تشدید کرده است». همچنین در این قطعنامه نسبت به «تداوم اعدام نوجوانانی که زیر ۱۸ ساللگی مرتکب جرم شده‌اند»، ابراز «نگرانی» شده است.
 
کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند
فهرست کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل به این قطعنامه رأی مثبت دادند، عبارت است از: یمن، آمریکا، انگلیس، امارت متحده عربی، اوکراین، وانواتو، سیشل، اسلواکی، اسلوونی، جزایر سلیمان، سودان جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، مقدونیه، تیمور شرقی، تووالو، عربستان سعودی، سن مارینو، ساموا، سنت لوسیا، سنت کیتس نویس، رومانی، مولداوی، کره جنوبی، پرتغال، لهستان، پرو، پاراگوئه، پاناما، پالائو، نروژ، نیوزیلند، هلند، لتونی، لیبریا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالدیو، مالت، جزایر مارشال، میکرونزی، موناکو، مونته‌نگرو، فنلاند، فرانسه، آلمان، گواتمالا، یونان، هائیتی، هندوراس، مجارستان، ایسلند، ایرلند، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، ژاپن، کیریباتی، کانادا، شیلی، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، جیبوتی، السالوادور، استونی، آلبانی، آندورا، آنتیگوا و باربودا، آرژانتین، استرالیا، اتریش، باهاماس، بحرین، باربادوس، بلژیک، بنین، بلیز، بوسنی هرزگووین، بوتسوانا، بلغارستان
 
کشورهایی که به این قطعنامه رأی مخالف دادند
فهرست ۳۰ کشوری که در مجمع عمومی سازمان ملل به این قطعنامه رأی مخالف دادند، عبارت است از: افغانستان، ارمنستان، بلاروس، بولیوی، برونئی، کامبوج، بروندی، چین، کوبا، کره شمالی، اریتره، هند، اندونزی، ایران، عراق، قزاقستان، قزقیزستان، لبنان، نیکاراگوئه، عمان، پاکستان، روسیه، آفریقای جنوبی، صربستان، سوریه، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، ویتنام و زیمبابوه
 
کشورهایی که رأی ممتنع دادند
۶۷ کشور به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. در میان کشورهایی که به قطعنامه «نقض حقوق بشر» در ایران رأی ممتنع دادند، نام این کشورها دیده می‌شود: الجزایر، بنگلادش، آنگولا، برزیل، مصر، اکوادور، کویت، لیبی، سودان، سومالی، اروگوئه، مالی، نیجریه، نیجر، اردن، کنیا، مکزیک، قطر، فیلیپین، تونس. (نام تمام کشورهایی که رأی ممتنع داده‌اند، نیامده و تنها نام برخی از کشورها که مهم‌تر بوده‌اند، ذکر شده است.) برخی از کشورها نظیر ترکیه، آذربایجان و گرجستان نیز در رأی‌گیری بر سر قطعنامه شرکت نکرده‌اند.
گفتنی است پیش از این، تصویب این قطعنامه در نشست کمیته سوم مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد با واکنش‌ مقام‌های ایران مواجه شده بود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه پس از تصویب این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که این قطعنامه بدون در نظر گرفتن «واقعیات موجود ایران» و مبتنی بر «نگرشی گزینشی، تبعیض‌آمیز، غرض‌ورزانه و با اهداف سیاسی» تهیه و تصویب شده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین این نهاد و کشورهای مختلف را به «استفاده ابزاری از حقوق‌بشر» متهم کرد و در ادامه افزود: عملکرد اسراییل، برخی کشورهای غربی و «برخی کشورهای مرتجع منطقه» باعث تضعیف «اعتماد به جامعه بین‌المللی» می‌شود.


کد مطلب: 99375

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/99375/فهرست-کشورهایی-قطعنامه-نقص-حقوق-بشر-ایران-رأی-مثبت-منفی-دادند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir