مردم سالاری آنلاين - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل https://www.mardomsalari.ir/culture Mon, 20 May 2019 10:04:39 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری مردم سالاری آنلاین https://www.mardomsalari.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری مردم سالاری آنلاین آزاد است. Mon, 20 May 2019 10:04:39 GMT فرهنگی 60 تبلیغات سریال "برادر جان" چقدر پول به جیب صداوسیما می‌ریزد؟ https://www.mardomsalari.ir/report/107948/تبلیغات-سریال-برادر-جان-چقدر-پول-جیب-صداوسیما-می-ریزد از میان برنامه‌های مختلف تلویزیونی که در این روزها در حال پخش هستند، سریال «برادر جان»، که از شبکه سه پخش می‌شود، گران‌ترین تعرفه تبلیغات را دارد و بیشترین درآمدها را به جیب صداوسیما می‌ریزد. درآمد صداوسیما از محل پیام‌های بازرگانی پخش‌شده پیش از سریال «برادر جان» و بین آن، در ماه رمضان چقدر است؟  به گزارش مردم سالاری آنلاین، صداوسیما این روزها انحصار تبلیغات را در فضای رسانه‌ای کشور به دست گرفته و بر حجم تبلیغاتِ عمدتاً تکراری خود افزوده است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در حالی که بسیاری از رسانه‌های کاغذی کشور، نظیر مجلات و روزنامه‌ها، به دلیل گرانی کاغذ و کاهش تعداد آگهی‌های خود تحت فشار شدید هستند، صداوسیما از محل تبلیغات، پول کلانی به جیب می‌زند. در حال حاضر، سریال «برادر جان» که برای پخش در ماه رمضان آماده شده و از شبکه سه سیما پخش می‌شود، گران‌ترین تعرفه تبلیغاتی را در میان برنامه‌های صداوسیما دارد. این سریال، به کارگردانی محمدرضا آهنج، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی توانسته بیشترین مخاطب را در میان سریال‌های ماه رمضان امسال به خود اختصاص دهد. یکی از مهم‌ترین نکات این سریال، بازی علی نصیریان در آن است که پس از سال‌ها در یک مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است؛ نصیریان بعد از سریال «شیخ بهایی» که در سال ۸۷ از شبکه دو پخش شد، حضوری در تلویزیون نداشت و بازیگری وی در سریال «برادر جان»، این سریال را به یک سریال عامه‌پسند تبدیل کرده است.   درآمدهای صداوسیما از محل آگهی‌های سریال «برادر جان» بررسی‌های خبرنگار مردم سالاری آنلاین نشان می‌دهد که تعرفه پخش هر ثانیه آگهی پیش از نمایش سریال «برادر جان» و در بین آن، بین ۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان است. این اعداد صرفاً هزینه پخش هر ثانیه تبلیغات پیش و بین نمایشِ این سریال هستند و طبیعتاً شرکت‌هایی که محصولات خود را تبلیغ می‌کنند باید هزینه‌های دیگری نظیر هزینه ساخت تیزر را نیز بپردازند. باید تأکید که این هزینه‌ نجومی، بابت پخش هر ثانیه پیام بازرگانی اخذ می‌شود و حداقل زمان احتسابی برای محاسبه هزینه پخش هر آگهی نیز ۱۵ ثانیه است. «کانون تبلیغاتی تک‌برگ سبز» که مجری تبلیغات صداوسیما است، مبلغ این تعرفه‌ها را در وب‌سایت خود نمایش داده است. شرکت‌های تولیدی باید برای هر ثانیه تبلیغ، پیش یا بینِ سریال «برادر جان» ۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان تومان پرداخت کنند و شرکت‌های خدماتی نیز ملزم به پرداخت ۶ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان برای هر ثانیه آگهی تبلیغاتی هستند. در نرخ‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، تخفیف‌های کلی‌ای که سازمان صداوسیما عملاً برای شرکت‌های ایرانی درنظر می‌گیرد، لحاظ شده و شرکت‌ها باید عمدتاً مطابق این نرخ‌ها، هزینه تبلیغات را پرداخت کنند. محاسبات خبرنگار مردم سالاری آنلاین نشان می‌دهد که شبکه سه در مجموع، هر شب پیش از پخش سریال «برادر جان» و در بین آن، حدود ۱۷ دقیقه آگهی بازرگانی پخش می‌کند. یازده دقیقه از این تبلیغات، پیش از شروع سریال، و ۶ دقیقه آن، بین سریال پخش می‌شود. با این محاسبات، هزار و ۲۰ ثانیه تبلیغات به‌واسطه پخش سریال «برادر جان»، هر شب از شبکه ۳ پخش می‌شود. بازپخش هر قسمت سریال «برادر جان» نیز در ساعات ۱۰ صبح و ۱۶ و ۳۰ دقیقه هر روز صورت می‌گیرد که چون آگهی‌های بازرگانی آن، تعرفه کمتری نسبت به پخش اصلی این سریال دارد، ما آن را کلاً محاسبه نکرده‌ایم و لذا به دلیل عدم محاسبه تبلیغات بازپخش این سریال، برآورد ما یک برآورد حداقلی است. اگر میانیگن تعرفه آگهی‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی را درنظر بگیریم به عدد ۵ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر ثانیه تبلیغ در سریال «برادر جان» می‌رسیم. هر شب ۱۰۲۰ ثانیه تبلیغ به واسطه این سریال پخش می‌شود. پس صداوسیما هر شب، ۵ میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان از محل آگهی‌های سریال «برادر جان» درآمد دارد. در ۳۰ قسمت این سریال که در ماه رمضان از شبکه سه پخش می‌شود، درآمد صداوسیما از این محل به ۱۷۵ میلیارد و ۳۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. این درآمد نجومی تنها از محل پخش ۳۰ قسمت سریال «برادر جان» در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه هر شب به‌دست می‌آید و صداوسیما از محل بازپخش این سریال، درآمدهای تبلیغاتی بیشتری نیز به جیب می‌زند! در کنار این درآمد نجومی از محل تبلیغات، آگهی‌های پخش‌شده توسط صداوسیما با آن‌چنان میزانی از تکرار پخش می‌شوند که عده قابل توجهی از مخاطبان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در واقع، خرید محصولات تبلیغ‌شده به‌نوعی به آن‌ها تحمیل می‌شود. برخی آگهی‌های بازرگانیِ صداوسیما آن‌قدر تکرار می‌شود که اگر بگوییم با «بمباران تبلیغاتی» روبرو هستیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. حسام‌الدین آشنا، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، در نامه‌ای به محسنی اژه‌ای رئیس این شورا، اخیراً به این موضوع اشاره کرده و خواستار این شده در مورد آثار سوء احتمالیِ تبلیغات صداوسیما، یک گزارش تهیه شود. در کنار چنین گزارش‌هایی، شاید نیاز باشد که در زمینه درآمدهای تبلیغاتی صداوسیما نیز شفاف‌سازی صورت گرفته و مردم در جریان میزان این درآمدها قرار گیرند. طبق تعرفه‌های اعلامی قاعدتاً تنها یک سریال، سریال «برادر جان»، باید در طول ماه رمضان، حداقل بیش از 175 میلیارد تومان درآمد نصیب صداوسیما کرده باشد؛ این که کل درآمد تبلیغاتی صداوسیما چقدر است، سوالی است که شایسته است در مورد آن شفاف‌سازی شود.   ]]> فرهنگی Sun, 19 May 2019 10:34:43 GMT https://www.mardomsalari.ir/report/107948/تبلیغات-سریال-برادر-جان-چقدر-پول-جیب-صداوسیما-می-ریزد دیدار فارسی‌آموزان ارمنستانی با سفیر ایران https://www.mardomsalari.ir/news/107915/دیدار-فارسی-آموزان-ارمنستانی-سفیر-ایران همزمان با ماه رمضان دانش‌آموزان فارسی آموز مدرسه آیگستان استان آرارات ارمنستان به همراه مدیر و معلمان این مرکز آموزشی امروز میهمان سجادی سفیر کشورمان در ایروان بودند. به گزارش ایسنا، در این دیدار مدیر مدرسه آیگستان با تشکر از مساعدت‌ها و کمک‌های سفارت کشورمان در راه اندازی کلاس زبان فارسی در این مدرسه، آموزش زبان فارسی را موجب آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ، تمدن و تاریخ کهن ایران توصیف کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با نظارت و تشویق بیشتر دانش‌آموزان و استفاده از معلمان با تجربه در یادگیری فراگیران نقش فعالی داشته باشیم. در ادامه این دیدار، سید کاظم سجادی سفیر کشورمان در ایروان ضمن تشکر از تلاش‌های استاندار آرارات و مدیر مدرسه آیگستان تاکید کرد: زبان‌آموزی در ابتدا باعث آشنایی فراگیران با فرهنگ، تمدن و تاریخ غنی ایران می‌شود و در نهایت منجر به نزدیکی دو ملت و گسترش روابط بین دو کشور در آینده نزدیک خواهد شد. سجادی ترویج آموزش زبان فارسی در ارمنستان را منجر به توسعه گردشگری، افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی، گسترش تجارت و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و ترویج فرهنگ ایرانی در ارمنستان دانست و از معلمان و مدیران مراکز آموزش زبان فارسی خواست با استفاده از روش‌های نوین یادگیری نظیر نمایش فیلم، پخش موسیقی، بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های کودکانه منجر به علاقه بیشتر فراگیران به یادگیری شوند. سفیر کشورمان در ارمنستان در پایان این دیدار پیوندهای تاریخی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را ناگسستنی و پایدار توصیف کرد و افزود: ایران و ارمنستان همواره طی قرن‌های گذشته در کنار یکدیگر بوده و در مراحل مختلف و برهه‌های حساس همیشه از همدیگر حمایت و پشتیبانی کرده‌اند. همچنین ژرژیک آبراهامیان مدیر مرکز آموزشی و فرهنگی و معلم این مدرسه نیز با اشاره به راه اندازی این کلاس در استان آرارات از اقبال و اشتیاق والدین و فرزندان آنان برای یادگیری زبان فارسی خبر داد و افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ دانش آموز در این مدرسه به یادگیری زبان فارسی مشغول می‌باشند که با توجه به محدودیت امکانات در حال حاضر قادر به پاسخگویی به تعداد زیادی از دانش‌آموزان که مشتاق فراگیری زبان فارسی هستند، نمی‌باشیم. همچنین دانش‌آموزان و فراگیران زبان فارسی در این ملاقات دوستانه میزان آموخته‌های خود از زبان فارسی را ارائه کردند و در پایان این دیدار جوایزی از سفیر کشورمان دریافت کردند. لازم به ذکر است؛ کلاس آموزش زبان فارسی در مدرسه آیگستان استان آرارات حدود سه ماه پیش با حضور سفیر کشورمان و استاندار آرارات در این مدرسه افتتاح شد. ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 15:41:47 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107915/دیدار-فارسی-آموزان-ارمنستانی-سفیر-ایران گوگل خیامی شد https://www.mardomsalari.ir/news/107914/گوگل-خیامی جست‌وجوگرِ گوگل به فرخندگیِ ۲۸ اردیبهشت، نهصد و هفتاد و یکمین زادروزِ حکیم خیامِ نیشابوری، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی، نگاره‌ای از او را لوگوی خود کرد. به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، صادق هدایت، نویسنده‌ی نامدار، که بهترین تصحیح از رباعیهای خیام تا به امروز را وی منتشر کرده، درباره‌ی خیام نوشته: «خیام نماینده‌ی ذوقِ خفه‌شده، روحِ شکنجه‌دیده و ترجمانِ ناله‌ها و شورشِ یک ایرانِ بزرگ، باشکوه و آبادِ قدیم است». ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 15:35:27 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107914/گوگل-خیامی پیگیر استرداد ۱۳۰۰ شیء تاریخی هستیم https://www.mardomsalari.ir/news/107906/پیگیر-استرداد-۱۳۰۰-شیء-تاریخی-هستیم رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد: در طول ۱۸ سال، یک هزار و ۵۴۰ قلم شیء تاریخی از پنج کشور به ایران مسترد شد، اکنون نیز در حال پیگیری برای بازگرداندن ۱۳۰۰ قلم شیء تاریخی به کشور هستیم و همچنان همه‌ی حراجی‌های دنیا را رصد می‌کنیم. به‌گزارش ایسنا، به نقل از  اداره کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما حضور یافت به توسعه کمی و کیفی موزه‌ها در کشور در طول سال‌های گذشه اشاره کرد. او گفت: از سال ۱۳۰۹ تا پیش از انقلاب اسلامی، ۴۳ موزه در کشور فعال بوده‌اند، از ابتدای انقلاب تا آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۴۲۹ موزه فعال داشتیم و از سال ۹۲ (آغاز کار دولت تدبیر و امید) تا امروز ۲۰۸ موزه به موزه‌های کشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد ۶۰۰ عبور کرده است. وی از برگزاری نشست‌های تخصصی و برنامه‌های متنوع در موزه‌های سراسر کشور، در هفته‌ی آینده خبر داد و افزود: عموم مردم می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند، خوشبختانه بازدید از موزه‌ها در سبد هزینه خانواده‌ها جای خود را باز کرده و در چند سال اخیر رشد داشته است. مونسان با اشاره به توسعه کمی و کیفی موزه‌ها در کشور، بیان کرد: از سال ۱۳۰۹ تا پیش از انقلاب اسلامی، ۴۳ موزه در کشور فعال بوده است، همچنین از ابتدای انقلاب تا آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۴۲۹ موزه فعال داشتیم و از سال ۹۲( آغاز کار دولت تدبیر و امید) تا امروز ۲۰۸ موزه به موزه‌های کشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد ۶۰۰ عبور کرده است. معاون رئیس‌جمهور همچنین نسبت به لزوم تشویق  و همراهی بخش غیردولتی برای حضور در حوزه موزه‌داری و راه‌اندازی موزه‌های خصوصی تاکید کرد و افزود: بسیاری از افراد هستند که اشیای باارزش و کلکسیون‌های شخصی دارند، ما تلاش کردیم با حمایت و همراهی، این افراد را در راه‌اندازی موزه و در معرض دید قرار دادن این اشیا تشویق کنیم. مونسان تاکید کرد: از ۴۵ موزه غیردولتی امروز به تعداد ۱۲۹ موزه رسیده‌ایم، ارائه مجوزها و حمایت از موزه‌های خصوصی با این هدف که مردم در راه‌اندازی موزه نقش داشته باشند دنبال می‌شود، موزه‌های کشور در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی فعالیت دارند و سعی ما بر این است که موزه‌های محلی از سوی خود مردم ایجاد شود.   موزه‌های غیردولتی نمی‌توانند اشیای زیرخاکی نمایش دهند او با بیان اینکه موزه‌های غیردولتی نمی‌توانند اشیای زیرخاکی را در اختیار داشته باشند، افزود: راه‌اندازی موزه غیردولتی کار سخت و پیچیده‌ای نیست، افرادی که علاقه‌مند فعالیت در این بخش هستند اعلام آمادگی می‌کنند و پس از بازدید کارشناسان ما از اشیای مورد نمایش و تأیید آن‌ها، مجوز راه‌اندازی موزه صادر می‌شود، راه‌اندازی این موزه‌ها در نقاط مختلف کشور به ایجاد اشتغال جوانان تحصیل‌کرده در این بخش نیز کمک بسزایی می‌کند، به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم حمایت و همراهی لازم را با علاقه‌مندان موزه‌داری غیردولتی داشته باشیم. او با اشاره به اینکه سال گذشته به ازای هر ۱۰ روز یک موزه در کشور راه‌اندازی شده است، ادامه داد: اگر موزه‌داران غیردولتی علاقه‌مند به راه‌اندازی موزه در بناهای تاریخی باشند ما در مرمت و احیای آن بنا حمایت‌های لازم را خواهیم داشت، همچنین امکان نمایش اشیا به‌صورت مشارکتی نیز وجود دارد. تا نیمه اول امسال، ۱۳۰۰ شیء تاریخی را به کشور مسترد می‌کنیم رئیس سازمان میراث‌فرهنگی همچنین درباره‌ی استرداد آثار تاریخی به کشور گفت: برای شناسایی و استرداد اموال تاریخی کشور تلاش‌ها و اقدامات زیادی انجام می‌شود. ایرانیان خارج از کشور نیز در این حوزه اقدامات بسیار مناسبی داشته‌اند، مثلاً درباره‌ی سردیس هخامنشی که در یک حراجی در کشور آمریکا به فروش گذاشته شده بود، یکی از هم‌وطنان این موضوع را به مراجع داخلی اطلاع داد و بلافاصله پیگیری و اقدامات حقوقی ما آغاز شد. او با بیان این‌که خوشبختانه با انجام اقدامات حقوقی و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز، جلوی حراج این اثر تاریخی گرفته شد و سال گذشته سردیس هخامنشی به کشور برگشت، ادامه داد: خوشبختانه روند استرداد آثار تاریخی به کشور روند رو به رشدی داشته است، از دهه ۸۰ تاکنون ۱۵۴۰ قلم شیء تاریخی از کشورهای آمریکا، انگلیس، بلژیک و امارات به کشورمان بازگردانده شده و ما در حال پیگیری بازگرداندن بسته‌ای شامل ۱۳۰۰ قلم شیء تاریخی به کشور هستیم، امیدواریم در نیمه اول سال ۹۸ این بسته ارزشمند به ایران برگردد. وی همچنین در دستور کار بودن استرداد اموال و اشیای تاریخی کشور به‌صورت جدی را از دیگر اقدامات این سازمان می‌داند و نسبت به رصد همه‌ی حراجی‌ها در دنیا تاکید کرد. برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک با اروپا در دستور کار است او با بیان اینکه موضوعات فرهنگی یکی از موضوعات مهم برای معرفی و شناساندن یک ملت است، ادامه داد: ما کشوری غنی با داشته‌های فرهنگی و تاریخی باارزش داریم و باید با استفاده از این ظرفیت‌ها چهره واقعی ایران را به جهان معرفی کنیم، برگزاری موزه‌های مشترک با همین هدف در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفت و در نوروز ۹۷ نمایشگاهی از آثار موزه لوور در موزه ملی ایران برپا شد، همچنین نمایشگاهی از آثار موزه ملی ایران در موزه لوور فرانسه راه‌اندازی شد که مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت، برگزاری این نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک با سایر کشورهای اروپایی در جریان است. مونسان با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه آثار موزه ملی ایران در هلند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آن بازدید کردند، ادامه می‌دهد: این آثار در اسپانیا به نمایش گذاشته شد که در هفته اول ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت، نمایشگاه موزه‌ای مشترک با کشورهای کره جنوبی، ارمنستان، اسپانیا و آلمان نیز در دستور کار قرار دارد، همچنین آثار و اشیای تاریخی ما در نمایشگاهی در کشور چین به نمایش درخواهد آمد، برگزاری این نمایشگاه‌ها به شناخت واقعی ملت‌ها از یکدیگر و دیپلماسی فرهنگی کمک شایانی می‌کند.  تا کنون هیچ سهمیه ثبت جهانی را از دست نداده‌ایم رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با یادآوری تعداد پرونده‌های ثبت شده ایران در یونسکو یعنی ۲۲ اثر فرهنگی و تاریخی و یک اثر طبیعی، ادامه داد: همه کشورها سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار خود دارند و ما تاکنون هیچ سهمیه‌ای را برای ثبت جهانی از دست نداده‌ایم. او افزود: ثبت پرونده‌های مشترک در حوزه میراث ناملموس فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کنیم، گستره ایران فرهنگی از مرزهای کشورمان فراتر است و همین موضوع سبب شده تا میراث ناملموس ما در کشورهای منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد. وی یکی از دغدغه‌های مردم در این حوزه را ثبت میراث ناملموس کشور به نام کشورهای دیگر بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: گستره ایران فرهنگی این موضوع را رقم زده است، با توجه به اینکه هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد ما باید با استفاده از فرصت ثبت مشترک استفاده کنیم، در پرونده نوروز ثبت مشترک اتفاق افتاد و کشورهای حوزه نوروز این میراث را به‌صورت جمعی به ثبت رساندند که همین امر منجر به افزایش عمق نفوذ نوروز شد. جنگل‌های هیرکانی و دو تار امسال به یونسکو می‌روند رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه ترجیح داد از اقدامات انجام شده در این حوزه صحبت کند: ثبت میراث ناملموس به‌صورت مشترک علاوه بر این‌که عمق نفوذ فرهنگی را به دنبال دارد، این فرصت را به ما می‌دهد که امکان ثبت جهانی میراث ناملموس بیشتری را داشته باشیم، برای سال ۲۰۱۹ هنر ساختن و نواختن دوتار از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی ارائه می‌شود، سال گذشته هنر ساختن و نواختن کمانچه به ثبت جهانی رسید و بر اساس اولویت، پرونده‌های میراث ناملموس در دست تهیه است. او به تهیه پرونده جنگل‌های هیرکانی که در حوزه استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و سمنان قرار دارد برای  ارائه در یونسکو در سال ۲۰۱۹، اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳ اثر ایران در حوزه میراث ناملموس به ثبت جهانی رسیده‌اند، ما در این بخش در منطقه رتبه چهار و در دنیا رتبه ۹ را داریم. مونسان با اشاره به این‌که بیش از ۳۲ هزار و ۴۷۸ اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و ۱۹۸۳ میراث ناملموس، ۵۷۰ اثر طبیعی و ۱۳۲۲ اثر منقول در فهرست میراث ملی ثبت شده‌اند، اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور شناسایی و حریم آن‌ها تعیین شده است که اقدامات و برنامه‌های مرمتی و حفاظتی از این منطق در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی است، همچنین ۲ هزار بنای تاریخی کشور مالک خصوصی دارند و سازمان میراث‌فرهنگی با برنامه‌های حمایتی و تشویقی، مالکان را در حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی همراهی می‌کند. ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 13:29:14 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107906/پیگیر-استرداد-۱۳۰۰-شیء-تاریخی-هستیم هر حاجی در مکه و مدینه ٤ متر جا دارد https://www.mardomsalari.ir/news/107905/حاجی-مکه-مدینه-٤-متر-جا سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با تشریح جزییات اجاره مسکن زائران در حج امسال، گفت: سرانه اسکان زائران در مکه و مدینه هرکدام در حدود چهار مترمربع است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، مرتضی اسدزاده _ سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت _ درباره روند اجاره مسکن برای حجاج حج تمتع ۹۸ توضیح داد: همه ساله بعد از موسم حج تمتع، فرایند شناسایی هتل‌های جدید و ارزیابی خدمات و سپس انتخاب برای حجاج انجام می‌شود. او افزود: این فرایند از سوی کارشناسان اداره اسکان و از طریق کمیسیون اجاره انجام می‌شود که بعد از تشخیص شرایط و بررسی‌های لازم، کار عقد قرارداد با مالک هتل صورت می‌گیرد. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص درجه‌بندی هتل‌های مکه مکرمه و مدینه منوره توضیح داد: هتل‌های موجود در شهرهای مکه و مدینه بر اساس قوانین خاص آن کشور رتبه‌بندی شده و با شرایط خاص کشورهای زیارتی درجه‌بندی می‌شود. اسدزاده گفت: با وجود این درجه‌بندی در شهرهای مکه و مدینه، فرایند اجاره هتل‌های موجود توسط کارشناسان باتجربه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. او به تعیین گروه‌های قیمتی بر اساس کیفیت هتل‌ها اشاره کرد و افزود: گروه‌های قیمتی بر اساس شاخص‌های در نظر گرفته‌شده از سوی کارشناسان تعیین می‌شود. امسال نیز همانند سنوات گذشته هتل‌های مکه مکرمه از لحاظ کیفیت و قدمت به هفت گروه قیمتی و هتل‌های مدینه منوره به پنج گروه قیمتی تقسیم‌بندی شده‌اند. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان در استفاده از هتل‌ها ضروری است، گفت: در موسم حج تمتع حدود سه میلیون زائر در شهرهای مکه و مدینه حضور می‌یابند که این‌ بار جمعیتی موجب تعیین قوانین و مقرراتی در نحوه استفاده از هتل‌ها خواهد شد که همه حجاج باید به قوانین در نظر گرفته شده پایبند باشند. به گفته اسدزاده، طبق قوانین تعیین شده در عربستان سعودی سرانه متراژی هر زائر حدود چهار مترمربع تعیین شده است که البته کشورها فقط می‌توانند از هتل‌ها یا ساختمان‌هایی برای اسکان استفاده کنند که دارای مجوز و تاییدیه اسکان حجاج از مبادی رسمی باشد. وی همچنین به محدودیت‌های تامین مسکن در مدینه منوره اشاره کرد و افزود: به علت محدودیت‌های شدید در تامین محل مسکن در مدینه منوره، مدت اقامت در این شهر از پنج تا شش روز تعیین شده و تاریخ‌های ورود و خروج هر ساختمان و هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتل‌ها تعیین شده است. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به وضعیت اسکان در مدینه منوره اظهار کرد: به دلیل عدم ساخت و ساز هتل‌های جدید در مدینه منوره و محدودیت‌های موجود در این رابطه، کیفیت هتل‌های مکه مکرمه بالاتر از مدینه منوره است. اسدزاده به موضوع رقابتی بودن اجاره هتل‌ها و سرعت عمل در این خصوص اشاره کرد و گفت: برای انتخاب بهترین هتل‌ها در شهرهای مکه و مدینه یک نوع رقابت بین کشورهای مختلف وجود دارد؛ کشورهایی همانند ترکیه و عراق که هم‌ردیف ما هستند و فرهنگ مشابهی با ما دارند در این رابطه با ما رقابت می‌کنند که از این حیث نیز توانستیم امسال هتل‌های مناسبی را در زمان مناسب تهیه کنیم. وی گفت: امسال به دلیل اقدام و اعزام به‌موقع و مذاکرات ثمربخش اعضای کمیسیون اجاره هتل‌ها، شاهد روند مناسب‌تری در انعقاد قرادادها بودیم. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت اضافه کرد: هتل‌هایی که امسال برای حجاج اجاره شده است در سال گذشته با قیمت بالاتری اجاره شده بود و این به سبب اقدامات و اعزام به‌موقع اعضای کمیسیون بوده است. به گفته او، اقدامات صورت‌گرفته در اجاره هتل‌ها موجب تخفیف مناسبی در هزینه‌ها شده است. وی در خصوص تعداد هتل‌ها و سرانه اسکان حجاج اظهار کرد: برای حج تمتع ۹۸ جمعا ۱۰۱ هتل تهیه شده که ۷۹ هتل در مکه و ۲۲ هتل در مدینه منوره اجاره شده است؛ البته در صورت افزایش احتمالی ویزای حج و تعداد زائران، به تناسب به تعداد هتل‌های ما اضافه خواهد شد. او با یادآوری این‌که سرانه اسکان در مکه و مدینه هرکدام در حدود چهار مترمربع است، گفت: سقف اسکان در هر اتاق در مکه مکرمه حداکثر چهار نفر و در مدینه منوره حداکثر پنج نفر تعیین شده است. اسدزاده به تعداد حجاج مدینه قبل و مدینه بعد اشاره کرد و افزود: در حج تمتع امسال ۵۳.۵ درصد مدینه قبل و ۴۶.۵ درصد مدینه بعد هستند. ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 13:16:21 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107905/حاجی-مکه-مدینه-٤-متر-جا تصویری از قرآن "سردار جنگل" https://www.mardomsalari.ir/news/107899/تصویری-قرآن-سردار-جنگل تصویر «قرآن» میرزا کوچک جنگلی از خانه قدیمی پدر میرزا در رشت تهیه شده است. تصویربرداری از آثار خانه میرزا کوچک خان جنگلی البته ممنوع است و خبرآنلاین این تصویر را به صورت اختصاصی از خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت تهیه کرده است. خانه میرزا کوچک خان جنگلی که امروزه به موزه تبدیل شده، در اصل متعلق به پدر میرزا بوده است. میرزا کوچک خان چند سالی در این خانه زندگی کرده است. این خانه-موزه در یکی از محلات قدیمی شهر رشت به نام سبزه میدان قرار دارد. بعد از مرگ میرزا کوچک خان،پدرش، این خانه را می فروشد و بعد از چند دست خرید و فروش،صاحب فعلی اون در سال ۸۱ قصد تخریب اون را داشت که با مخالفت شهرداری رشت ، بعد از دوسال مرمت در اختیار شهرداری قرار میگیرد. آثاری از زمان مشروطه و قیام سردار جنگل و عکس های قدیمی و منشور آن مبارز در این خانه چوبی به نمایش گذاشته شده است.   ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 12:25:53 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107899/تصویری-قرآن-سردار-جنگل نخستین تصاویر از کعبه هزاران دلار فروخته شد https://www.mardomsalari.ir/news/107898/نخستین-تصاویر-کعبه-هزاران-دلار-فروخته نخستین تصاویر ثبت شده از مکه و کعبه که قدمت آنها به سال ۱۸۸۸ بازمی‌گردد، برای اولین بار در حراجی «ساتبیز» هزاران دلار فروخته شد. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، تصاویر ثبت شده توسط «‌کریستین اسنوک هیورخونیه» شرق‌شناس هلندی، که به عنوان جاسوس در «جده» مشغول بود به قیمت ۲۱۲,۰۰۰ پوند به فروش رفت. زمینه‌ی آکادمیک «‌کریستین اسنوک هیورخونیه» در زمینه علوم اسلامی او را به بهترین گزینه برای جاسوسی اشراف‌زادگان اندونزیایی این منطقه تبدیل کرد. وی در یک سال و نیم فعالیت خود به عنوان جاسوس، اطلاعاتی را درباره زندگی روزانه مردم منطقه در قالب دو کتاب نوشت. در برخی از تصاویری که توسط او ثبت شده می‌توان زائران اندونزیایی را در راه رسیدن به مکه مشاهده کرد. ساتبیز در وب‌سایت خود اعلام کرد: کتاب‌ها و تصاویر ارائه شده مستقیماً از خانواده «اسنوک هیورخونیه» ارائه شده‌اند. «‌کریستین اسنوک هیورخونیه» علاوه بر ثبت تصاویری از کعبه و شهر مکه، تصاویر بی‌نظیری از مردم محلی آن دوره نیز ثبت کرده است. ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 12:19:32 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107898/نخستین-تصاویر-کعبه-هزاران-دلار-فروخته آتش در کمین موزه های ایران https://www.mardomsalari.ir/news/107896/آتش-کمین-موزه-های-ایران آتش سوزی در مسجد ساری، بازار تبریز و در خارج از کشور در جایی مانند کلیسای نوتردام یک هشدار برای موزه های کشورمان است. موزه هایی که خطر آتش سوزی آنها را رها نکرده و نمی کند. به گزارش خبرنگار مهر، روز جهانی موزه اگرچه در خارج از کشور اهمیت زیادی دارد اما در ایران به برگزاری چند جلسه و سخنرانی تکراری و نهایتاً رایگان شدن موزه‌ها ختم می‌شود اما این روز می‌تواند برای همه آنهایی که خود را دوستدار میراث فرهنگی و موزه می‌دانند، روز مهمی از لحاظ توجه به این بخش از فرهنگ و تاریخ ایران باشد. روزی که به بهانه آن بتوان توجه بیشتری به میراث فرهنگی و موزه‌ها و خطرات احتمالی آنها کرد. چند روز پیش بازار بزرگ و ثبت جهانی شده تبریز که به عنوان یک موزه زنده فعال است، به دلیل اختلال در اتصالات برق در آتش سوخت آتش سوزی به ٨٠ مغازه از ١٢٠ مغازه آسیب رساند بازار بزرگ تبریز در مقابل بازار تهران بیشترین استاندارد را در رعایت نکات ایمنی دارا بود اما با این وجود از خطر آتش سوزی در امان نماند. حالا این آتش سوزی در کمین بازار تهران نیز نشسته است. بازاری که کمترین تمهیدات برای اتصالات برقی آن اندیشیده شده است و با وجود اینکه آتش نشانی در بازار مستقر است اما بازهم دالان‌های تودرتو و باریک بازار بزرگ برای ورود خودروهای آتش نشانی آماده نیست. این وضعیت را بسیاری از بناهای تاریخی دیگر نیز دارند. خرداد سال ۹۳ بود که بخشی از موزه شهر سوخته شهرستان زابل به دلیل اتصال سیم‌های برق دچار حریق شد. هوشنگ ناظری فرماندار ویژه شهرستان زابل با بیان اینکه بر اثر آتش سوزی تالار اجتماعات این موزه به طور کامل تخریب و در آتش سوخت در گفتگو با مهر بیان کرد: به رغم اعزام به موقع نیروهای امدادی و آتش نشانی به محل این حادثه اما با توجه به مسافت ۶۰ کیلومتری و حجم حریق به وقوع پیوسته تلاش آتش نشانان تنها منجر به پیشگیری از سرایت آتش به بخش‌های دیگر شد و تالار آمفی تئاتر این موزه به طور کامل در آتش سوخت. پس از آن فرهاد عزیزی مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی از تشکیل کمیته بحران ویژه میراث جهانی خبر داد و گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی با این پیشنهاد موافقت کرده است و امیدواریم ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود چون تا کنون ارزیابی کلی از آمادگی پایگاه‌های میراث جهانی در برابر بحران‌ها نشده است. فرهاد عزیزی گفته بود: درباره میزان آمادگی پایگاه‌های میراث جهانی در مقابل حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و یا بحران‌های دیگر ارزیابی کلی انجام نشده است به همین علت اتفاق و آتش سوزی در شهر سوخته می‌تواند یک هشدار برای ما باشد تا به این فکر کنیم که چه خطرهایی ممکن است میراث جهانی و یا حتی موزه‌های ما را تهدید کند. بر این اساس پیشنهاد تشکیل کمیته بحران را به ریاست سازمان میراث فرهنگی اعلام کردیم و موافقت و دستور تشکیل آن را گرفتیم. وی با بیان اینکه اعضای کمیته بحران باید متشکل از افرادی خارج از سازمان نیز باشند تا این کمیته بتواند کاربردی شود ادامه داد: در وهله اول باید بررسی شود که چه خطراتی ممکن است هر یک از پایگاه‌ها را تهدید کند در آن صورت نسبت به پاکسازی عوامل تهدیدزا اقدام شود. به عنوان مثال اگر سیم کشی بخشی از مکان‌ها مشکل دارد سریعاً نسبت به حل آن اقدام لازم انجام شود. در هر پایگاهی یک مسئول قرار دارد که باید مسائل بحران را نیز مد نظر قرار دهد. ولی به طور کلی باید مرکزی نیز وجود داشته باشد تا تمام این مسائل را پایش کند. وی گفت: امکانات حریق در همه جای دنیا به حدی نیست که در کنار هر اثر تاریخی یک مرکز اطفای حریق بگذارند ولی تجهیزات اولیه وجود دارد ولی در مکان‌هایی مانند چهلستون باید تدابیری اندیشیده شود و امکانات اطفای حریق بیشتری در نظر گرفت. در سال ۹۳ صحبت‌های عزیزی نشان دهنده یک عزم جدی برای تشکیل کمیته بحران بود اما از آن سال تا کنون این کمیته به صورت رسمی و جدی هیچ فعالیتی نداشته است و این ارزیابی در حد بررسی یک پایگاه میراثی انجام گرفته است و نه بیشتر! در این مدت اتفاقات زیادی برای میراث فرهنگی و موزه‌های کشور رخ داد به عنوان مثال در سال گذشته مسجد جامع تاریخی ساری به‌علت اتصال سیم برق، شدت گرما هم‌چنین تابش خورشید به سیم‌های برق و چوبی بودن سقف مسجد، آتش گرفت. این اتفاقات البته تنها محدود به میراث ایران نبود. کلیسای نوتردام پاریس نیز در آتش سوخت و خبر آن همه جهان را متأثر کرد حتی اگر نگوییم که اتفاقات ناخوشایند آنها برای میراث فرهنگی ایران رخ می‌دهد با این آتش سوزی متوجه خواهیم شد که خطر آتش تنها دامن گیر میراث ما نیست بلکه کشورهای دیگر هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند آنچنان که قبل از هم موزه تاریخ ملی برزیل در آتش سوخت و بسیاری از آثار باستانی آنها از بین رفت. رضا رحیمی از کارشناسان موزه داری در این باره به خبرنگار مهر گفت: آتش چیزی نیست که موزه داران بگویند ما برای آن تمهیدات اندیشیده ایم هر لحظه امکان از بین رفتن میراث یک کشور توسط آتش وجود دارد تنها می‌توان احتمال آسیب آن را کمتر کرد برای این منظور می‌بایست نکات ایمنی برای یک موزه رعایت شود و یا وسایل خاموش کردن آتش در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار کارکنان موزه قرار گیرد تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. وی در ادامه درباره شرایط موزه‌های کشور گفت: متأسفانه در ایران آمادگی لازم را برای خاموش کردن آتشی که به جان میراث مان می‌افتد نداریم بسیاری از ابنیه تاریخی ما در بافت‌های تاریخی قرار دارند این بافت‌های تاریخی مملو از ساختمان‌های در هم تنیده ای است که امکان حضور نیروهای آتش نشانی را در آنها سخت و یا در مواردی غیر ممکن می‌کند. از طرف دیگر امکانات اطفای حریق در آنها تجهیز نشده است و یا کارکنان این بناها با راه‌های اطفای آتش آشنایی کامل ندارند. رحیمی خطاب به متولیان میراث فرهنگی در سازمان مربوطه گفت: آیا هزینه آماده سازی موزه‌ها در برابر خطرات احتمالی بیشتر هزینه دارد و یا مرمت آنها پس از از بین رفتن بخشی از تاریخ کشورمان؟ آیا به سبب اینکه جبران خسارت از دولت تأمین می‌شود باید صبر کنیم اتفاقی برای موزه‌ها رخ دهد بعد با اعتباری که دولت می‌دهد موزه‌ها را تجهیز کنیم؟ آیا بهتر نیست قبل از وقوع اتفاق و قبل از اظهار تأسف به فکر میراث مان باشیم؟ بحران آتش در جان میراث فرهنگی و موزه‌های کشور هر لحظه ممکن است بخشی از تاریخ مان را نابود کند این درحالی است که برای تشکیل کمیته بحران و آماده سازی موزه‌ها و ابنیه تاریخی کشورمان تعلل می‌شود. کاش در هفته میراث فرهنگی و روز موزه‌ها به این مهم بیشتر توجه شود و حداقل این روزها بهانه‌ای برای بررسی این موضوع باشد. ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 11:48:19 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107896/آتش-کمین-موزه-های-ایران همه چیز درباره شاعری که یک "سیارک" دارد https://www.mardomsalari.ir/news/107889/همه-چیز-درباره-شاعری-یک-سیارک امروز 28 اردیبهشت، سالروز تولد عمر خیام نیشابوری همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. "سیارک ۳۰۹۵ عمر خیام"، سه هزار و نود و پنجمین سیارک کشف شده است که به افتخار این ستاره‌شناس ایرانی، به نام "عمر خیام" نام‌گذاری شده است. به گزارش ایسنا، عُمَر خَیّام نیشابوری همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دوره سلجوقی است؛ اگر چه جایگاه علمی خیام از جایگاه ادبی او بالاتر بوده و لقب "حجة‌الحق" گرفته است، شهرت او بیشتر به نگارش رباعیت برمی‌گردد. اوج شناخت جهان از خیام را می‌توان پس از ترجمه شعرهای او به وسیله ادوارد فیتزجرالد، نویسنده انگلیسی قرن نوزده دانست. در شرح زندگی‌نامه خیام نیشابوری، این گونه آمده که غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری در قرن پنجم هجری قمری در شهر نیشابور از توابع استان خراسان رضوی به دنیا آمد. در سنین میان‌سالی اصول فقه را نزد امام موفق نیشابوری آموزش دید و پس از آن فلسفه، حدیث، تفسیر، حکمت و ستاره شناسی را به خوبی یاد گرفت. برخی در مورد ایشان این گونه نوشته‌اند که خیام فلسفه را مستقیماً از زبان یونانی آموخته بود. حدود سال ۴۴۹ هجری قمری به سرپرستی ابوطاهر، قاضی‌القضات سمرقند، یک کتاب به زبان عربی در مورد معادله‌های درجه سوم نوشت و نام آن را «رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله» گذاشت. از آن جایی که خیام با خواجه نظام‌الملک طوسی رابطه‌ای صمیمی و نزدیک داشت، این کتاب را به ایشان تقدیم کرد. پس از گذشت این دوران، حکیم عمر خیام نیشابوری از سوی پادشاه جلال‌الدین ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام‌الملک به اصفهان دعوت شد تا مسئولیت و سرپرستی رصدخانه اصفهان را بر عهده بگیرد. مدت اقامت خیام در اصفهان هجده سال به طول انجامید. با مدیریت خیام، "زیج ملکشاهی" یا همان "سالنامه" آماده شد و طرح سر و سامان دادن به گاه‌شمار تنظیم شد. خیام گاه شمار جلالی یا همان تقویم جلالی را، که به نام جلال‌الدین ملک شاه معروف است، دسته‌بندی کرد؛ اما پس از مرگ ملک‌شاه این گاه‌شمار به کار گرفته نشد. در این زمان عمر خیام به عنوان ستاره‌شناس در دربار مشغول خدمت بود، اگرچه خودش به ستاره‌شناسی اعتقاد زیادی نداشت. او در این زمان توانست مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اثر ریاضی خود را به نام «رسالة فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس» تألیف کند که در آن به شرح خطوط موازی و نظریه نسبت‌ها پرداخت. پس از مرگ ملک شاه و کشته شدن نظام‌الملک وزیر دربار، خیام مورد بی مهری‌های زیادی قرار گرفت و کمک مالی به رصدخانه زیج نیز قطع شد. پس از سال ۴۷۹ هجری قمری، خیام تصمیم گرفت اصفهان را ترک کند و به مرو، پایتخت جدید سلجوقیان برود. خیام کتاب‌های «میزان‌الحکم» و «قسطاس المستقیم» را در مرو تألیف کرد و کتاب «مشکلات الحساب» را نیز احتمالاً در همان سال‌ها به رشته تحریر درآورده است. غلام‌حسین مراقبی، پژوهشگر و محقق تاریخ ایران در مورد حکیم عمر خیام نیشابوری چنین نوشته که ایشان در طول زندگی خود هرگز ازدواج نکرده و همسری نداشته است. خیام و ریاضیات پیش از کشف رساله خیام در جبر، شهرت او در مشرق‌زمین به‌واسطه اصلاحات سال و ماه ایرانی و در غرب به واسطه ترجمه رباعیاتش بوده‌است. اگر چه کارهای خیام در ریاضیات (به‌ویژه در جبر) به صورت منبع دست اول در بین ریاضی‌دانان اروپایی سده ۱۹ میلادی مورد استفاده نبوده است، اما می‌توان رد پای خیام را به واسطه طوسی در پیشرفت ریاضیات در اروپا دنبال کرد. جرج آلفرد لئون سارتن تاریخ‌دان علم، خیام را یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان قرون وسطی توصیف می‌کند و در این باره نوشته است: "خیام اولین کسی است که به تحقیق منظم علمی در معادلات درجات اول و دوم و سوم پرداخته و طبقه‌بندی تحسین‌آوری از این معادلات آورده‌است. او در حل تمام صور معادلات درجه سوم منظماً تحقیق کرده و به حل (در اغلب موارد ناقص) هندسی آن‌ها توفیق یافته است. رساله خیام در علم جبر که مشتمل بر این تحقیقات است، معرف یک فکر منظم علمی است و این رساله یکی از برجسته‌ترین آثار قرون‌وسطایی و احتمالاً برجسته‌ترین آن‌ها در این علم است." خیام نخستین کسی بود که نشان داد معادله درجه سوم ممکن است دارای بیش از یک پاسخ باشد یا اصلاً جوابی نداشته باشد. او در "رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله"، بیشتر از جبر هندسی برای حل معادلات درجه سوم استفاده می‌کند. یکی دیگر از آثار ریاضی خیام "رسالة فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس" است که پیشتر نیز به آن اشاره شد. او در این کتاب اصول موضوعه هندسه اقلیدسی اصل موضوعه پنجم اقلیدس را درباره قضیه خطوط متوازی که شالوده هندسه اقلیدسی است، مورد مطالعه قرار داد و اصل پنجم را اثبات کرد. از دیگر دستاوردهای خیام موفقیت در تعیین ضرایب بسط دو جمله‌ای است که تا سده قبل نامکشوف مانده بود. به احترام سبقت خیام بر اسحاق نیوتن در این زمینه، در بسیاری از کتب دانشگاهی و مرجع این دو جمله‌ای‌ها، "دو جمله‌ای خیام-نیوتن" نامیده می‌شوند. نوشتن این ضرایب به صورت منظم، مثلث خیام-پاسکال را شکل می‌دهد که بیانگر رابطه‌ای بین این ضرایب است. موسیقی و ادبیات حکیم عمر خیام در دوران زندگی خود به واکاوی ریاضی موسیقی نیز همت گماشته و در کتاب "القول علی اجناس التی بالاربعاء"، مساله تقسیم یک چهارم را به سه فاصله مربوط به مایه‌های بی نیم پرده، با نیم پرده بالارونده و یک چهارم پرده توضیح می‌دهد. خیام ۵۷ رباعی سروده که به کمک آن‌ها می‌توان تا حد زیادی به زبان شاعری و روش فلسفی او پی برد. زبان خیام نیشابوری در شعر بسیار ساده، طبیعی و بی آلایش است. رباعیات خیام به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که موضوعات و مفاهیمی همچون راز آفرینش، درد زندگی، گردش دوران، دم را دریابیم، هرچه بادا باد و … را در بر می‌گیرد. ستاره‌شناسی یکی از برجسته‌ترین کارهای خیام را می‌توان سروسامان دادن گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک دانست. خیام بدین منظور، مدار گردش کره زمین به دور خورشید را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه کرد که این سروسامان دادن در ۲۵ فروردین ۴۵۸ هجری خورشیدی (۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری) انجام شد. فلسفه تاکنون از خیام پنج رساله فلسفی یافت شده‌است که عبارتند از: "فی الکون و التکلیف"، "فی الوجود"، "الضیاء العقلی فی موضوع العلم الکلی"، الجواب عن ثلاث مسائل؛ ضرورة التضاد فی العالم و الجبر و البقا" و "در علم کلیات وجود". از این میان تنها رساله "در علم کلیات وجود" به زبان فارسی بوده و سایر رساله‌ها به زبان عربی هستند. خیام در سفری به شیراز در سال ۴۷۳ هجری قمری رساله کوتاهی در باب دو مساله «کون» و «تکلیف» به رشته تحریر درآورد که می‌توان آن را چکیده و آرای بسیاری از فیلسوفان دوره اسلامی در دو مقوله مذکور دانست. رساله در علم کلیات وجود یا «سلسلة الترتیب»، آخرین رساله فلسفی خیام و تنها اثر برجای مانده از او به زبان فارسی است که در پاسخ به درخواست یکی از وزیران سلجوقی، در حدود سال ۵۰۰ هجری قمری به رشته تحریر درآمد. آثار و یادمان‌ها از جمله مهم‌ترین آثار و کتب حکیم عمر خیام می‌توان به "رسالة فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله"، به زبان عربی؛ "رسالة فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس"، "میزان الحکمه"، "قسطاس المستقیم"، "رساله مسائل الحساب"، "القول علی اجناس آلتی بالاربعاء" و "رساله کَون و تکلیف" اشاره کرد. از جمله یادمان‌های حکیم عمر خیام نیز می‌توان به نام‌گذاری یکی از حفره‌های ماه به نام «عمر خیام»، نام‌گذاری سه هزار و نود و پنجمین سیارک کشف شده به نام او در سال ۱۹۸۰، نام‌گذاری یک هتل به نام او در تونس، خیابان خیام در شهر تهران واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران و بلوار خیام در شهر مشهد، دانشگاه خیام در مشهد، رستوران عمر خیام در آدیس آبابا، میدان و خیابان خیام در شهر نیشابور، افلاک‌نمای خیام (در حال ساخت در نزدیکی آرامگاه خیام در نیشابور)، پژوهشکده ستاره‌شناسی نیشابور و خانه ریاضیات نیشابور اشاره کرد. ]]> فرهنگی Sat, 18 May 2019 10:41:26 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107889/همه-چیز-درباره-شاعری-یک-سیارک سخنان عجیب یک روحانی در تلویزیون https://www.mardomsalari.ir/news/107841/سخنان-عجیب-یک-روحانی-تلویزیون در حالی که صدا و سیما در طول سالیان دراز، در بخش های سیاسی و خبر، فیلم و سریال و برنامه های ترکیبی، ممیزی های سفت و سختی را اعمال کرده است، پخش ناگهانی برنامه‌هایی که بعضا با فرهنگ ایرانیان سازگاری نداشته و حتی گاف ها یا حاشیه های عجیبی در آنها مشاهده می شود، باعث واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و همچنین میان برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی شده است. به گزارش جماران، تعطیلی تعدادی از برنامه‌های پرطرفدار صداوسیما، همچنین تهیه برخی محتواهای سوال برانگیز در آن طی ماه‌های اخیر، انتقادات سوالات زیادی را در میان مخاطبان جام جم در برداشته است. در همین زمینه اخیراً مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز با اشاره به اینکه اشکالات محتوائی تلویزیون را نباید تنها در قمار «برنده‌ باش» خلاصه کرد، به سخنان عجیب یک روحانی در یکی از برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان در صداوسیما پرداخت و نوشت: «مهمان برنامه وقتی آیات «استبدال» را به این نقطه منتهی می‌کند که تمام اقوام برگزیده خدا از قبل از اسلام تا دوران پیامبر اکرم و تا امروز همه فاسد از آب درآمدند و حالا فقط این ما ایرانی‌های قوم سلمان فارسی هستیم که برگزیده خدائیم و قرار است دین خدا را به نتیجه برسانیم و غیر از ما هرچه و هر که هست باطل است، قضاوت مردم چه خواهد بود؟ اگر ما را به نژادپرستی متهم کنند چه پاسخی داریم؟» در حالی که صدا و سیما در طول سالیان دراز، در بخش های سیاسی و خبر، فیلم و سریال و برنامه های ترکیبی، ممیزی های سفت و سختی را اعمال کرده است، پخش ناگهانی برنامه‌هایی که بعضا با فرهنگ ایرانیان سازگاری نداشته و حتی گاف ها یا حاشیه های عجیبی در آنها مشاهده می شود، باعث واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و همچنین میان برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی شده است. حواشی برنامه ی برنده باش، سخنان جنجالی یک روحانی یا ظهور برنامه های ترکیبی بی سابقه در تلویزیون در حالی رخ می دهد که صدا و سیما از حدود دو ماه قبل محبوب ترین برنامه ی خود از نگاه مخاطبان با قدمتی طولانی را از کنداکتور برنامه های خود حذف کرده و اعتراض گستره اجتماعی را به وجود آورد. در همین رابطه، یک فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز با انتقاد از عملکرد مدیران صداوسیما معتقد است که آنتن فروشی به مثابه حاکم شدن سرمایه‌داری فاسد بر این سازمان بوده و تراز پایین مدیران آن نیز به حیثیت و اعتبار این سازمان خدشه وارد کرده است. صداوسیما بیشتر به دنبال شواف و نمایش است محمد مهاجری در گفت‌و گو با خبرنگار جماران گفت: فارغ از پخش برنامه‌هایی که به دلیل اشتباهات انسانی با حاشیه‌های زیادی همراه می‌شوند، انگار صداوسیما یادگرفته که خرق عادت کند و کارهایی انجام دهد که در فضای مجازی به موضوعی جذاب بدل شود. برای نمونه، تعطیلی برنامه 90 فارغ از درستی یا نادرستی محتوای آن نشان داد که صداوسیما بیشتر به دنبال شواف و نمایش است. وی افزود: شاید مسئولین صداوسیما فکر می کنند با چنین رفتارهایی بیشتر در افکار عمومی معروف می شوند. به نظر من، امروز برخی مدیران صداوسیما در تراز این سازمان نیستند. در همین رابطه، امروز مطلبی از یکی از دوستان اصولگرا می خواندم که نوشته بود «وقتی نمی توانید 20 شبکه را اداره کنید، 17 تا را تعطیل کنید و 3 شبکه را خوب اداره کنید». بنابراین، دلیلی ندارد کسانی که نمی توانند شبکه های استانی را اداره کنند، دائماً پول خرج کنند. بهتر است برخی شبکه‌ها تعطیل شده تا مدیریت‌ها منسجم‌تر شوند این فعال رسانه‌ای اصولگرا در ادامه با بیان اینکه مدیریت‌های صداوسیما در حدّ «تراز‌ ملی» نیستند، گفت: به نظر می‌رسد بهتر است برخی شبکه‌ها تعطیل شده تا مدیریت‌ها منسجم‌تر شوند. دومین مسأله به «آنتن فروشی» بازمی گردد. این بزرگترین آفتی است که صداوسیما به آن گرفتار شده و در توجیه‌اش هم می‌گویند که چون دولت بودجه ما را نمی دهد، مجبوریم. خب اگر بودجه نمی‌دهد شبکه را تعطیل کنید نه اینکه آنتن فروشی کنید. اگر صداوسیما جایگاه سیاست را تلویزیون معلوم کند و همه تفکرات موجود در جامعه را پوشش دهد، خودبه خود از جاهایی که نیاز به سیاسی بودن ندارد، سیاست زدایی خواهد کرد. وی بیان کرد: وقتی آنتن فروشی رخ می‌دهد، حیثیت صداوسیما فروخته می‌شود. در حقیقت ستاره مربع یا پخش مسابقه‌هایی نظیر برنده باش، آفت و آسیب بسیار زیادی وارد می‌کنند. متاسفانه صداوسیما با تقلید از برخی مدل‌های غربی به دنبال اجرای آن مدل‌ها در تلویزیون هستند، در حالی که مدل فکری و اندیشه‌ای غرب با آنچه ما در کشور داریم متفاوت است. بنابراین، آنتن فروشی به مثابه حاکم شدن سرمایه‌داری فاسد بر صداوسیما بوده و تراز پایین مدیران صداوسیما نیز به حیثیت و اعتبار این سازمان خدشه وارد کرده است. باید فضای سیاسی را برای همه گروه‌ها باز نگه داشت محمد مهاجری افزود: باید از مسئولین صداوسیما پرسید چرا نمی‌توانند طنزی که در ماه مبارک رمضان قابلیت پخش داشته باشد، بسازند؟ در حالی که ماه رمضان در بیشتر کشورهای اسلامی ماهی پرنشاط است. این را نیز قبول دارم که ماه پرنشاط رمضان باید توسط صداوسیما تبلیغ شود، اما در این زمینه خیلی نمی‌توان صداوسیما را تخطئه کرد زیرا موضوع شادی در جامعه، موضوعی نیست که تفکرش را بتوان در صداوسیما نهادینه کرد و این تفکر معمولاً در جاهای دیگری از جامعه شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: ولی این انتقاد وارد است که چرا صداوسیما که چندسال قبل برنامه‌های طنز خوبی برای ماه مبارک رمضان تدارک می‌دید، در این مقطع منفعل است؟ به نظر می‌رسد که صداوسیما باید یک‌سری پارتیشن‌بندی برای خودش فراهم کند. زیرا بخشی از صداوسیما که کار سیاسی انجام می‌دهد نباید در بخش‌های دیگر نیز همین کار را انجام دهد. بلکه باید فضای سیاسی را برای همه گروه‌ها باز نگه داشته تا با این کار هم از هجمه‌های علیه خود بکاهد و هم با دست بازتری بتواند در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و...برنامه‌ریزی کند. نباید بگذاریم موضوعات اجتماعی و فرهنگی تبدیل به موضوعات سیاسی شوند این فعال رسانه‌ای در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد که تعطیلی برنامه نود اصلاً سیاسی نبود، اما از آنجا که صداوسیما موضوع سیاست را حتی به شبکه‌های غیرسیاسی تسری داده، این موضوع نیز سیاسی شد و طبیعی است که جمع‌کردن مسأله در چنین حالتی سخت می‌شود. در حالی که هنر ما باید این باشد که نگذاریم موضوعات اجتماعی و فرهنگی تبدیل به موضوعات سیاسی شوند، اما تلویزیون ما علاقه‌مند است که موضوعات کوچک را هم سیاسی کند. وی گفت: فکر می‌کنم اگر صداوسیما جایگاه سیاست را در تلویزیون معلوم کند و نیازهای سیاسی جامعه را در جاهایی تامین کند و همه تفکرات موجود در جامعه را پوشش دهد، خود به خود از جاهایی که نیاز به سیاسی بودن ندارد، سیاست زدایی خواهد کرد. بنابراین فکر می‌کنم یکی از راه‌های نجات صداوسیما نیز همین است. در همین رابطه، برای رسیدن به این مهم باید تراز مدیران صداوسیما از آنچه امروز وجود دارد، ارتقا پیدا کند.   ]]> فرهنگی Fri, 17 May 2019 12:26:59 GMT https://www.mardomsalari.ir/news/107841/سخنان-عجیب-یک-روحانی-تلویزیون