۰
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۱
«مردم سالاری» رفتارهای اخیر دولت سیزدهم را بررسی می‌کند

تبلیغات دولت با اسم رمز «آوار برداری»

در روزهای گذشته اتفاقات نادری در فضای سیاسی کشور رخ داد که همگان یا از آن خبردار نشدند و یا در سکوت خبری گذشت و کسی آن‌را جدی نگرفت.
تبلیغات دولت با اسم رمز «آوار برداری»

گروه سیاسی: در روزهای گذشته اتفاقات نادری در فضای سیاسی کشور رخ داد که همگان یا از آن خبردار نشدند و یا در سکوت خبری گذشت و کسی آن‌را جدی نگرفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مهمترین اتفاق در هفته گذشته بررسی جداول بودجه در صحن مجلس بود که در این بررسی‌ها مشخص شد که دولت در سال آینده حدود 3 میلیارد و 500 میلیون میلیارد ریال کسری بودجه دارد و برای اولین بار به ریز مشخص شد که پول دولت قرار است در چه حوزه‌هایی خرج شود.

برهمین اساس و طبق روال هرساله مرکز پژوهش‌ها اقدام به انتشار گزارش‌های تحلیلی بودجه ای کرد و در گزارش‌های مختلف به بررسی وضعیت اقتصادی در سال جاری و تاثیر بودجه بر آن پرداخت.
تلاش دولت برای تاثیر بر انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
اما دولتی‌ها برخلاف دولت‌های پیش از این که با مرکز پژوهش‌های مجلس بخصوص در زمان دولت روحانی با ریاست علی لاریجانی بر مجلس همکاری تنگاتنگی داشتند و حتی فرشاد مومنی به عنوان اقتصاددانی که نظر بر سیاست‌های اقتصادی غیر از سیاست‌های کنونی جاری در کشور دارد، اقدام به نگارش گزارش‌های انتقادی تندی می‌کرد و یا همین آقای احسان خاندوزی که امروز به عنوان وزیر سکان اقتصادی دولت را در دست دارد و از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها بود و گزارش‌های وی یعضا در سطح کلان منتشر می‌شد، همکاری نزدیکی داشت از اقدامات این مرکز پژوهشی عصبانی شد.
اما چرا امروز دولت با هرگونه انتقاد سازنده آن هم براساس اسناد و مدارک و سند که خود منتشر کرده، مخالف است و به سراغ مدیران خود می‌رود و آنها را شبانه و در سکوت خبری عوض می‌کند تا صدایی شنیده نشود.
یا بازوی رسانه‌ای این قوه در اقدامی‌هماهنگ با روزنامه آن شروع به انتشار مصاحبه‌هایی با نمایندگان منتخب در مجلس آینده می‌کند و این سیگنال را برای تیم قالیباف می‌فرستد که دوران ریاست وی بر قوه مقننه پایان پذیرفته و مرکز پژوهش‌ها نیز در بیانیه ای تند و شدید و لحن با توضیح اینکه گزارش‌های تولید شده براساس آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران بوده است، این اقدام را در راستای تاثیرگذاری بر روند انتخاب رئیس آینده مجلس تفسیر می‌کند.
از سوی دیگر داوود منظور شیانه حکم می‌دهد و «داریوش ابوحمزه» را از ریاست مرکز آمار ایران برکنار می‌کند و «غلامرضا گودرزی» را به عنوان سرپرست جدید منصوب می‌کند.
انتخابات آینده پاشه آشیل دولت سیزدهم
اما چرا دولت در پی ایجاد سکوت و عدم انتشار مطالب کارشناسی در کشور است و هیچگونه انتقاد سازنده و غیرسازنده را در سال جاری برنمی‌تابد و حتی به قیمت فداکردن مدیران خود به دنبال مخفی کردن کم کاری‌ها و اقدامات غیراصولی خود است؟ جواب این سوالات در سخنان اخیر رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نهفته است.
سپهر خلجی که زمانی معاون خبر ایرنا در دولت احمدی نژاد و مدیرعاملی اکبر جوانفکر در این سازمان از نزدبک ترین یاران حلقه رئیس دولت پیشین بوده است، امروز بعد از حدود 10 سال دوباره به دولت برگشت است و این بار حرف دل رئیس دولت را باید از زبان وی شنید.
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت که پیش از این رئیس روابط عمومی‌دفتر رهبری بوده در نشست شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: امروز پس از نزدیک به دو سال و نیم، تورم ۶۰ درصدی ابتدای دولت به زیر ۴۰ درصد رسیده و در فروردین و آن هم در اوج فشارهای تحمیلی علیه کشور و شرایط خاص سیاسی و امنیتی منطقه و جهان وارد کانال ۳۰ درصد شد.
این سخنان خلجی نشان از عدم شناخت کافی اوضاع کشور و جهان از سوی وی و همکیشانش در دولت دارد زیرا زمان کنونی که در آمریکا جوبایدن رئیس جمهوری است را با زمان ترامپ مقایسه نمی‌کند و نمی‌داند که قدرت در دست فردی که دنیا (حتی اروپایی‌ها) ترس از بازگشت وی دارند، با زمانی که بایدن در حال مدارا با ایران است، یعنی چه وچه تفاوتی با هم دارند؟ این نشان از همان عدم درک صحیح از اوضاع جهانی دارد که در دولت سیزدهم موج می‌زند و فکر می‌کنند که جهان قطعا بدتر از این نخواهد شد به همین دلیل فرصت‌سوزی کرده و مذاکرات برجام را تعطیل کرده‌اند درحالیکه می‌دانند ولی نمی‌خواهند اذعان کنند که این دولت گذشته بوده است که کشور را از خطر سقوط با وجود ترامپ نجات داد. کار بزرگی که دولت قبل کرد هرگز دولت اصولگرایان و اذناب آن نمی‌توانند انجام دهند زیرا به قول حضرت امام (ره) «عرضه گرداندن یک نانوایی را هم ندارند»
موضوع کرونا و سیاست فرار به جلو
وی در بخش دیگری از سخنانش گفته است که «فراموش نکنیم سه سال پیش که دولت تحویل گرفته شد، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تا جان باخته کرونایی داشتیم، مدارس و بازارها و دانشگاه‌ها تعطیل بود و چشم‌انداز روشنی وجود نداشت و تورم هم ۶۰ درصد بود.» بازهم این موضوعی است که اصل آن گفته نمی‌شود یعنی نمی‌گویند در جهان رتیه ایران در همه گیری کرونا براساس جمعیت چند بوده و چند نفر فوتی داشته است.
براساس آمار روز 10 دی ماه سال 1401 در پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی‌بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا این روز به این ترتیب است که ایالات متحده با ۱۰۲میلیون و ۵۱۰ هزار و ۴۷۸ نفر مبتلا ۱ میلیون و۱۱۷هزار و ۹۵۶ مورد فوتی داشته است. در این جدول هند، فرانسه، آلمان، برزیل، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، انگلستان، روسیه در صدر 10 کشور اول مبتلا و مرگ میر درباره ابتلا به کرونا بوده درحالیکه ایران با مجموع هفت میلیون و ۵۶۱ هزار و ۵۸ مورد ابتلا و ۱۴۴ هزار و ۶۸۲ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در رتبه هجدهم در جدول جهانی کرونا قرار داشت. این حالی بود که 10 کشور اول دنیا خود سازنده و تولید کننده واکسن بودند و ایران برای تولید واکسن احتیاج به این کشورها داشت.
آماده سازی ذهن‌ها برای دولت بعد
اما اصلی ترین سخنان بخش سخنان رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در این جملات است.
جایی که خلجی می‌گوید: «حالا بانی اصلی تورم ۶۰ درصدی، مدعی شده و می‌گوید با تورمی‌روبه رو هستیم که در ۸۰ سال گذشته نظیر نداشته است، در حالی‌که شما در واقع یک زمین سوخته تحویل دولت بعدی دادید که آواربرداری از آن، سال‌ها طول می‌کشد.»
وی بیان کرد: «در دولت قبل، ریل انقلاب از مسیر خارج شده بود و در این دولت به ریل خود بازگشت. وظیفه ما این است که روایت‌گری درست و صحیحی داشته باشیم و باید تلاش کرد روند عقب ماندگی را جبران کنیم و کشور نیاز به خدمت دارد.» به نظر می‌رسد دولت با توجه به عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای و حضور خاص همان افرادی که در انتخابات پیشین به رئیسی رای دادند اما در انتخابات مجلس کنونی رای سفید یا باطله در صندوق‌ها انداخته‌اند، قصد دارد آنها را برای انتخاب مجدد ترغیب کند.
قطعا سخنان رئیس شورای اطلاع رسانی رئیسی، در مسیر اطلاع رسانی صحیح به مردم نیست بلکه تنها تبلیغاتی است که کلید آن زده شده است و دقیقا در راستای همان اقدامی‌ است که منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه یعنی برکناری رئیس مرکز آمار انجام داد. عدم اطلاع‌رسانی درست ودقیق به مردم به عنوان استحاله فکری توده‌ها یکی از راهکارهای دولت برای تبلیغات انتخابی در سال آخر چهارسال اول دولت رئیسی است.
همین که می‌گویند آوار برداری زمانبر است یعنی می‌خوهند به مردم اینگونه القا کنند که اگر در چهارسال اول کاری از ما برنیامد یعنی ما داشتیم آوار برداری می‌کردیم درحالیکه رهبر انقلاب در سخنرانی‌های نوروزی از اقدامات دولت در سال‌های گذشته ابراز نارضایتی کرده بودند و گفته بودند بااینکه اقدامات خوبی انجام شده امابا خواست فاصله بسیار زیادی دارد.
این درحالیست که ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات وعده تک رقمی‌کردن تورم را داده بود اما امروز با فرار به جلو می‌گوید که تورم 40 درصد است، یکی از معاونان همان رئیس‌جمهوری که وعده تورم تک‌رقمی‌را داده است، زمانی اعلام کرد که تا پایان سال 1۴۰۷، وعده آقای رئیس‌جمهوری تحقق می‌یابد! البته با این فرض که ابراهیم رئیسی برای دوره دوم نیز به ریاست جمهوری اسلامی‌ایران انتخاب شود.
این اقدامات در مسیر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و قطعا مردم درباره عملکرد دولت‌ها قضاوت خواهند کرد.
کد مطلب: 215484
برچسب ها: دولت سیزدهم دولت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *