۰
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۴
نتانياهو بلای جای دموکرات‌ها شده است

معضل جنگ غزه برای کمپين بايدن

روزنامه «گاردين» با اشاره به تزلزل در محافل راي‌دهي دموکرات‌هاي آمريکا و لزوم پايان هرچه سريع‌تر جنگ در غزه به منظور پيشبرد اهداف انتخاباتي رئيس جمهوري اين کشور تاکيد کرد که جو بايدن هنوز نتوانست موضوع نتانياهو و ناسيوناليست‌هاي افراطي حامي او را مديريت و به جنگ غزه پايان دهد. موضوعي که احتمالا به کمپين انتخاباتي او نيز آسيب مي‌رساند.
معضل جنگ غزه برای کمپين بايدن
گروه بين‌الملل- مهدي يزدي: روزنامه «گاردين» با اشاره به تزلزل در محافل راي‌دهي دموکرات‌هاي آمريکا و لزوم پايان هرچه سريع‌تر جنگ در غزه به منظور پيشبرد اهداف انتخاباتي رئيس جمهوري اين کشور تاکيد کرد که جو بايدن هنوز نتوانست موضوع نتانياهو و ناسيوناليست‌هاي افراطي حامي او را مديريت و به جنگ غزه پايان دهد. موضوعي که احتمالا به کمپين انتخاباتي او نيز آسيب مي‌رساند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پرهيز دولت آمريکا براي ارسال سه هزارو 500 سلاح نظامي اين کشور به اسرائيل در حمله به رفح، فصل تازه اي از مناسبات ميان آمريکا و (رژيم) اسرائيل را رقم زده است.
اين در حالي است که بنيامين نتانياهو، ‌نخست وزير اسرائيل، بارها شرايط انتخاباتي جو بايدن، ‌رييس جمهوري آمريکا و نگراني‌هاي او در مورد از دست دادن بخشي از حاميانش به دليل جنگ غزه را ناديده گرفته است.
اين گزارش با اشاره به اظهارات اسحاق رابين، نخست‌وزير پيشين رژيم صهيونيستي که رابطه تل آويو با واشنگتن را يک دارايي استراتژيک درجه يک براي اين رژيم توصيف کرد، افزود: آمريکا حياتي‌ترين متحد اسرائيل است. اين کشور براي چندين دهه تامين کننده اصلي اسلحه و حامي ديپلماتيک اسرائيل بوده است. با اين حال، کار به جايي رسيده است که واشنگتن در اواخر مارس (فروردين 1403) از استفاده از حق وتوي خود در شوراي امنيت سازمان ملل خودداري کرده و اکنون از ارسال بخشي از تسليحات خود براي اسرائيل نيز خودداري مي‌کند.
گاردين با توصيف بايدن به عنوان فداکارترين رييس جمهوري که تاکنون در دفتر بيضي (کاخ سفيد) بر سر کار بوده، ادعا کرد: «بايدن يک دموکرات متعلق به دوراني است که متعهد به ايجاد يک کشور يهودي در خاورميانه است. مفهومي که ليبرال‌هاي ايالات متحده را گيج کرده است. برخلاف رئيس جمهوري‌هاي گذشته آمريکا، تمايل بايدن به اسرائيل صرفاً حاصل محاسبات انتخاباتي‌اش نيست، ‌بلکه همانطور که حاميان يهودي او اذعان دارند، اين تمايل برخاسته از دل و جان او است.»
اين گزارش با اشاره به تلاش چند دهه‌اي نتانياهو براي جا انداختن اين پيام که تنها او مي‌تواند در رابطه بسيار مهم آمريکا و اسرائيل قابل اعتماد باشد، نوشت: کار به جايي رسيده است که بايدن، اولين رئيس‌جمهوري آمريکا در بيش از چهار دهه گذشته است که کمک‌هاي نظامي به (رژيم) اسرائيل را رد مي‌کند.
گاردين با اشاره به افزايش خشم راي‌دهندگان آمريکايي از حمايت دولت بايدن از اسرائيل، ‌آن را به فروپاشي ائتلافي از حاميان سابق بايدن تعبير کرد که توانستند در سال 2020، او را در برابر دونالد ترامپ، ‌رييس جمهوري سابق آمريکا به پيروزي برسانند.
اين رسانه انگليسي درخواست بايدن از نتانياهو براي عدم انجام حمله زميني به رفح را به آزمون قدرت براي رييس جمهوري آمريکا تعبير کرد و نوشت: اگر نتانياهو از خط قرمز بايدن عبور کند، وي، به عنوان نامزد دموکرات‌ها، ضعيف به نظر رسيده و در مواجهه با ترامپ که مصمم است مفهوم قوي و ضعيف را به گزينه‌هاي انتخاباتي 2024 تبديل کند، شکست مي‌خورد.
مساله ارسال تسليحات براي اسرائيل
از سوي ديگر، تارنماي «هيل» با اشاره به انتقاد جمهوريخواهان آمريکا از تصميم رئيس جمهوري اين کشور براي طرح ادعاي توقف ارسال تسليحات نظامي به رژيم صهيونيستي و از طرفي اعتراضات دانشجويان حامي فلسطين در ايالات متحده نوشت: اين تصميم جو بايدن «قابل‌توجه‌ترين اقدام» او تا کنون در جنگ غزه بوده و ممکن است در نهايت رضايت هيچ طرفي را به همراه نداشته باشد. جمهوري خواهان ايالات متحده رئيس‌جمهوري اين کشور را به خاطر اين تصميم مورد انتقاد قرار داده و به او اتهام زدند که اسرائيل را رها کرده است.
دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري سابق آمريکا نيز مانند چندين سناتور جمهوريخواه که پنجشنبه نشست خبري درباره اين موضوع برگزار کردند، اين استدلال را مطرح کرده است. از سوي ديگر، سياستمداران اسرائيلي نيز نارضايتي خود [نسبت به تصميم بايدن براي توقف ارسال تسليحات به رژيم صهيونيستي] را ابراز کرده‌اند. با اين حال، با توجه به نارضايتي فزاينده مردم آمريکا نسبت به جنگ اسرائيل و بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم، اينکه موضوع نارضايتي سياستمداران اسرائيلي تا چه اندازه براي سياست داخلي ايالات متحده اهميت دارد، قابل بحث است.
اين رسانه آمريکايي خاطرنشان مي‌کند که اشخاص مهم جناح چپ از جمله برني سندرز سناتور مستقل آمريکايي و الکساندريا اوکاسيو کورتز نماينده کنگره ايالات متحده، از اين تصميم بايدن استقبال کردند. با اين حال سندرز اعلام کرد که تاخير [در ارسال] تسليحات بايد «نخستين گام» در تغيير مسير براي مخالفت شديدتر با «جنگ وحشتناک نتانياهو عليه مردم فلسطين» باشد.
از سوي ديگر، تام کاتن سناتور تندرو جمهوريخواه از آرکانزاس، استيضاح رئيس جمهوري آمريکا را به دليل ارسال نکردن تسليحات به اسرائيل به دليل آغاز حمله زميني اين رژيم به رفح، خواستار شد.
بايدن به تازگي در مصاحبه‌اي با «سي‌ان‌ان» گفت که اگر [رژيم] اسرائيل تهاجم تمام عيار به شهر رفح در جنوب غزه را پيش ببرد، «ما سلاح و گلوله‌هاي توپخانه ارائه نمي‌کنيم.» بر اساس اين گزارش، محموله‌اي که تعليق شده است شامل يک هزار و 800 بمب 2 هزار پوندي و يک هزار و 700 بمب 500 پوندي است؛ مهماتي که باعث ويراني‌هاي بزرگ در مناطق مسکوني و تلفات قابل توجهي مي‌شود.
تارنماي «هيل» در ادامه با اشاره به اينکه «موضوع به معناي واقعي کلمه، مسئله‌ي مرگ و زندگي است»، نوشت: با اين حال سياست نيز به طرز گيج کننده‌اي پيچيده است. طبق اين گزارش، به نظر مي‌رسد احتمال اينکه بايدن محدوديت‌هاي خود در قبال اسرائيل را بيشتر کند، کم است اما اگر نتانياهو به سمت رفح، جايي که بيش از يک ميليون فلسطيني در آن پناه گرفته‌اند، پيش برود، اين شرايط مي‌تواند تغيير کند.
همچنين متيو ميلر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در نشست خبري در روز پنجشنبه گذشته درباره انتقادها از بايدن درباره اينکه او بايد در مراحل اوليه [جنايات رژيم صهيونيستي در غزه] براي جلوگيري از اجراي سياست اسرائيل، اقدام مي‌کرد، ادعا کرد: «سياست ما به حقايق و واقعيت‌ها پاسخ مي‌دهد. در آغاز اين درگيري به صراحت اعلام کرديم که مي‌خواهيم شاهد باشيم که اسرائيل حماس را شکست مي‌دهد. مي‌خواستيم ببينيم که اسرائيل حماس را نابود مي‌کند و از توانايي آن در راه اندازي مجدد حملات هفتم اکتبر (15 مهر) جلوگيري مي‌کند. آنها تا حد زيادي در اين هدف موفق بوده‌اند.»
ميلر مدعي شد: «ما همچنين به افزايش تلفات غيرنظاميان واکنش نشان مي‌دهيم و در حالي که شاهد کاهش شمار روزانه آن نيز بوده‌ايم اما به اندازه کافي [ميزان تلفات] کاهش نيافته است.»
به نوشته «هيل»، اگر بايدن به سمت حاميان فلسطيني حزب خود [دموکرات] پيش برود، همتايان طرفدار اسرائيل را از خود دور مي‌کند و خود را در معرض اتهام‌ها از سوي جمهوريخواهان مي‌گذارد.
اگر اين کار را نکند، مخالفت‌هاي داخلي بيشتري را در ميان دموکرات‌ها برمي‌انگيزد و اعتراضات دانشگاهي [به سياست‌هاي بايدن در قبال جنگ غزه] را که به تازگي در سراسر آمريکا گسترش يافته است، شعله‌ورتر مي‌کند.
کد مطلب: 215842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *