۰
سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۴
گفت‌وگو با محمد آران مربی جوان و سازنده کشور:

فعالیت باشگاه‌های خصوصی نظارت بیشتری می‌طلبد

این روزها مربیان جوان زیادی هستند که در گوشه و کنار کشور و برخی باشگاه‌ها بی‌سروصدا به کار سازندگی مشغول هستند و بدون ادعاکار می‌کنند. با اینکه در کشور ما کمتر به مربیان و تیم‌های پایه‌ای توجه می‌شود اما نمی‌توان ازکار و علاقه وافر آنها به آموزش نوجوانان و نونهالان فوتبال غافل ماند. بی‌شک افزایش توجه به امر آموزش پایه است که می‌تواند تیم ملی کشورمان را همچنان در اوج مسابقات قاره‌ای حفظ کند.
فعالیت باشگاه‌های خصوصی نظارت بیشتری می‌طلبد
این روزها مربیان جوان زیادی هستند که در گوشه و کنار کشور و برخی باشگاه‌ها بی‌سروصدا به کار سازندگی مشغول هستند و بدون ادعاکار می‌کنند. با اینکه در کشور ما کمتر به مربیان و تیم‌های پایه‌ای توجه می‌شود اما نمی‌توان ازکار و علاقه وافر آنها به آموزش نوجوانان و نونهالان فوتبال غافل ماند. بی‌شک  افزایش توجه به امر آموزش پایه است که می‌تواند تیم ملی کشورمان را همچنان در اوج مسابقات قاره‌ای حفظ کند. «محمد آران» مربی جوان و 30 ساله کشورمان یکی از مربیان سازنده و با آتیه است که از 22 سالگی کار مربیگری را شروع کرده ضمن اینکه او معلم ورزش نیز هست و دبیر آموزش و پرورش به شمار می‌رود که در این چند سال فعالیت نیز استعدادهای خوبی را شناسایی کرده است. او فعالیت رسمی خودش را با باشگاه سایپا آغاز کرده و با این باشگاه که به فوتبال پایه اهمیت می‌دهد، همکاری دارد، «آران» در همین مدت کوتاه نیز توانسته است یکبار با نوجوانان سایپا به عنوان سومی مسابقات تهران دست یابد که به عنوان نمونه «سعید آهنی» بازیکن پارس جم جنوبی از تیم‌های پایه‌ای سایپا روانه این تیم شده است و برخی بازیکنان تیم بزرگسالان و امید سایپا که زمانی در تیم‌های پایه‌ای مدارج رشد و ترقی را طی کرده‌اند.
محمد آران در گفت‌وگو با "مردم سالاری آنلاین" صحبت‌هایی درباره فوتبال پایه، تیم ملی و سایر مسائل انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:
 
کمی از خودتان بگوئید و اینکه چطور شد که در عین جوانی به کار مربیگری روی آوردید؟
من متولد 11 مرداد 67 از تهران هستم و از کودکی به فوتبال علاقه داشتم و آن را دنبال کردم اما بنابه دلایل خاصی از 22 سالگی فوتبال بازی کردن را کنار گذاشتم و به کار مربیگری روی آوردم. به کار معلمی هم علاقه خاصی دارم و معلم ورزش آموزش و پرورش شهر تهران هستم.

از قرار داد این فصل‌تان بگوئید؟
باید بگویم که این فصل با یک چالش جدید مواجه شدم و با پیشنهاد باشگاه استقلال هدایت تیم نوجوانان این باشگاه را قبول کردم هرچند تیم نوجوانان استقلال تا این جای کار عملکرد موفقی نداشته و نتایج ضعیفی را در این فصل کسب کرده اما من امیدوارم به امید خدا بتوانم با یارگیری در نیم فصل و سطح ارتقا بازیکنان فعلی این تیم را به رتبه‌های بالایی جدول برسانم و همچنان نیز با آکادمی باشگاه سایپا همکاری دارم.

اخیرا مسابقات جام جهانی برگزار شده از نظر شما عملکرد تیم ملی چطور بود؟
به نظر من عملکرد تیم ملی بازی به بازی بهتر شد و در مسابقات روسیه بازی‌های آبرومندانه‌ای به نمایش گذاشتیم. درمجموع فوتبال ما ظرفیت بالایی دارد و بازیکنان ما هم انصافا باتوجه به امکانات محدود رشد خوبی داشته‌اند.
کاملا معلوم است فوتبال ما با تدارکات کمی به مصاف حریفان می‌رود و رفته رفته در تورنمنت‌های مختلف خودش را پیدا می‌کند.

از نظر شما عملکرد کارلوس‌کی‌روش چطور بود؟
من عملکرد کی‌روش را خیلی قبول دارم. واقعا سبک جدیدی را در فوتبال جا انداخت و نسل جدیدی را به فوتبال ایران معرفی کرد و در کل تیم‌هایی بزرگ مثل آلمان و... هم از بازیکن محوری خارج شده‌اند و تیم محور شده‌اند ارائه بازی گروهی در تیم ما هم رشدخوبی داشت و در مجموع باید به همین روند ادامه دهیم اما در مجموع فعالیت باشگاه‌های خصوصی نظارت بیشتری می‌خواهد.

به نظر شما در مسابقات امید می‌توانیم حرفی برای گفتن در این دوره داشته باشیم؟
بنده در جایگاهی نیستم که عملکرد بزرگان و استادان را زیر سوال ببرم اما در این زمینه اعتماد فدراسیون به آقای «چمنیان» را مثال می‌زنم. اگر مربیان تیم ملی براساس عملکرد و سوابق انتخاب شوند می‌توانیم نتایج بهتری بگیریم. اگر یک مربی بدون روابط خاص انتخاب شود می‌تواند تاثیرگذار باشد. همگان شاهد بودیم چطور تیم ملی برای اولین‌بار در جام جهانی دو پله صعود داشته و مربیان نباید براساس رفیق بازی انتخاب شوند. کرانچار هم مربی خوب و قوی‌ای است اما اصلا در رده امید شناخت و تجربه نداشته است و امیدواریم که براساس توانمندی او به مربیگری امیدها انتخاب شده باشد نه مسائل دیگر.

در کل به نظر شما انتخاب مربی خارجی برای تیم‌های ملی خوب است؟
من طرفدار مربیان خارجی هستم اما مربیانی که بتوانند برنامه‌های مورد نظر فدراسیون را در تیم‌های ملی دنبال کنند. هرمربی سبک و رفتار خاص خود را دارد. هرکشوری بافت استعدادی و فرهنگی خاصی دارد که این موضوع مهمی است.
در مورد استفاده مربیان خارجی در سایر تیم‌ها باید دنبال مربیان روز دنیا باشیم و از دانش آنها استفاده کنیم.

مسابقات باشگاهی دنیا را دنبال می‌کنید؟
اگر در تمرین نباشیم و فرصت کنیم سعی می‌کنم مسابقات رئال مادرید و منچستریونایتد را دنبال ‌کنم.
من از کودکی عاشق تیم منچستر بودم و سعی می‌کنم مسابقات این تیم را دنبال کنم و در کل سبک بازی این تیم را هم می‌پسندم.

فوتبال ایران در طول این چند سال پیشرفت محسوسی در رده باشگاهی داشته است؟
به نظر من قبلا در مسابقات باشگاهی بیشتر زیر توپ می‌زدند و بی‌برنامه بودند و با ایجاد حاشیه به برد دست می‌یافتند و مسابقات نظم و انسجام خاص نداشت اما انصافا در این چند سال لیگ برتر ما رشد و انسجام خوبی به خود گرفته است و برخی باشگاه‌ها صاحب ساختار و تشکیلات خوبی شده‌اند.

مشکلات فوتبال پایه را در چه مواردی می‌بینید؟
مشکلات فوتبال پایه واقعا زیاد هستند که مهمترین آنها به نظر من زیادشدن باشگاه‌های خصوصی هست و هرکسی که بخواهد می‌تواند باشگاه داری کند. باشگاه‌های بزرگ به خاطر فشار هواداران به فکر تیم‌های بزرگسالان خود هستند و به تیم‌های پایه‌ای توجه خاصی ندارند و اهمیت کمتری به تیم‌های پایه‌ای می‌دهند البته در باشگاه‌هایی چون سایپا و پیکان شرایط فرق می‌کند و این دو باشگاه به فوتبال پایه دید حرفه‌ای‌تری دارند.
بالاخره همین بازیکنان که اکثرا در تیم‌های بزرگسالان بازی می‌کنند زمانی در تیم‌های پایه عضو بودند و این مراحل را گذرانده‌اند.

خودتان در چه پستی بازی می‌کردید؟
در پست دفاع راست و هافبک راست بازی می‌کردم و توان دوندگی بسیار بالایی داشتم و ارسال‌هایم هم خوب بودند اما موضوع مهم استفاده از هوش فوتبالی است که باید بازیکنان مختلف این موضوع را از همان دوران نونهالی مورد توجه قرار دهند. در مجموع به خانواده‌ها پیشنهاد می‌دهم از همان کودکی به فرزندان خود شیوه درست زندگی کردن را یاد بدهند. درست بخوابند و درست غذا بخورند و سایر مسائل از جمله انتخاب رفیق و آداب اجتماعی‌شان نیز باید از همان اول حرفه‌‌ای باشد.

حرف خاصی اگر برای گفتن دارید؟
خانواده‌ها نباید از روی احساسات و علایق برای فرزندان خود تصمیم بگیرند بلکه آنها بایداصول حرفه‌ای فوتبال را از همان ابتدا دنبال کنند تا ان‌شاءالله بازیکنان خوب زیادی که در کشور داریم قدم به قدم و پله‌به‌پله مراحل رشد و ترقی را طی کنند و بتوانند در تیم‌های بزرگ داخلی و خارجی توپ بزنند.
گفت و گو : شهرام اصغری
 
کد مطلب: 92974
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *