۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱

موضع دوحه درباره مشارکت امیر قطر

براساس اطلاعات منتشر شده قطر از نظر پروتکلی برای شرکت در نشست مکه دعوت شده و حتی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دعوتنامه رسمی را از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دریافت کرده است اما هنوز موضع قطر درباره مشارکت در این نشست مبهم است.
براساس اطلاعات منتشر شده قطر از نظر پروتکلی برای شرکت در نشست مکه دعوت شده و حتی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دعوتنامه رسمی را از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دریافت کرده است اما هنوز موضع قطر درباره مشارکت در این نشست مبهم است.
به گزارش ايسنا، فعالان به نقل از شبکه قطر الیوم عکسی را منتشر کرده‌اند که هواپیمای سلطنتی قطر را نشان می‌دهد که برای اولین بار در فرودگاه جده به زمین نشسته است. شاید این نشانه مشارکت امیر قطر در این نشست باشد.
در کل عربستان به ناچار مایل به مشارکت تمامی اعراب در نشست‌های اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی و دعوت از قطر است. اما این سؤال باقی می‌ماند که قطر تا چه میزانی توافقی را که این کشور را به تروریسم و پیوستن به محور ترکیه و حمایت از اخوان المسلمین و به‌کارگیری شبکه الجزیره علیه محور عربستان، امارات و مصر متهم می‌کند، می‌پذیرد.
تحلیلگران می‌گویند که دعوت عربستان از قطر این بار جدی است و امیر قطر باید در این نشست شرکت کند اما احتمالا قطر براساس سیاست‌های خود سطح مشارکتش در این نشست را کاهش خواهد داد همانطور که در نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس این کار را کرد.
درباره مصر این کشور اخیرا خبرنگار مصری شبکه الجزیره را آزاد کرد. چه بسا این اقدام مقدمه‌ای برای گام‌های بزرگتر باشد و درباره اخوان المسلمینی‌های بازداشتی که متهم به دریافت حمایت مالی از قطر و ترکیه هستند نیز این اتفاق بیفتد.
اگر عربستان تصمیم به آشتی با قطر بگیرد و امیر قطر نیز در نشست حضور یابد سؤالاتی درباره موضع قطر نسبت به ائتلاف علیه ایران و ترکیه مطرح می‌شود. آیا قطر با پوشش جدیدی از این نشست بیرون خواهد آمد و مشارکتش را در نشست اقتصادی بحرین درباره معامله قرن اعلام خواهد کرد.
هنوز دعوت عربستان از امیر قطر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هیچ فرستاده سعودی این دعوتنامه را تحویل نداده است و علاوه بر آن، این دعوت در مقایسه با دعوت از سایر کشورهای عربی و اسلامی با ۱۰ روز تأخیر انجام شده است.
سؤال دیگر درباره چگونگی استقبال از امیر قطر در فرودگاه و استقبال کنندگان از اوست و آیا به همان میزان استقبالی که از دیگر همتایان وی صورت می‌گیرد نیز از او استقبال خواهد شد.
سؤال دیگر این است که آیا پادشاه عربستان با امیر قطر دست خواهد داد و اولین دیدار بین این دو بعد از قطع روابط و حملات رسانه‌ای چگونه خواهد بود؟
جواب این سؤال‌ها شاید در دستورکار تیمی باشد که در هواپیمای پادشاهی به عربستان رسیده‌اند. این جواب احتمالا حضور امیر قطر در این سه نشست یا تحریم آن و سطح نمایندگان قطر در این نشست را مشخص خواهد کرد؟
از سوی دیگر پایگاه خبری ایلاف نیز با استناد به گزارش‌های الکس ماشیراس، تحلیلگر امور هواپیمایی در توییتر اعلام کرده که هواپیمای A۳۱۹ وابسته به پادشاهی قطر برای اولین بار از آغاز بحران شورای همکاری خلیج فارس در فرودگاه جده به زمین نشست.
وی در توییت دیگری اعلام کرد که این هواپیما دو روز قبل از شروع نشست‌های سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس هیئت دیپلماتیک قطر را به جده منتقل کرده و به دوحه بازگشت.
این اولین باری نیست که یک هواپیمای قطر دیپلمات‌های این کشور را به عربستان منتقل می‌کند. در سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض سلطان المریخی، وزیر مشاور قطر در امور خارجه نماینده کشورش در این نشست بود.
کد مطلب: 108524
برچسب ها: دوحه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *