۰
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۷

وجود ۱۷۰۰ کاریز در فارس

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان فارس اعلام کرد که اکنون حدود 1700 رشته قنات در این استان فعال است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان فارس اعلام کرد که اکنون حدود 1700 رشته قنات در این استان فعال است.
‌به گزارش ایسنا‌، امیر اسلامی پنجشنبه 17 امرداد به خبرنگاران گفت: از تعداد 2 هزار و 20 رشته قناتی که در فارس وجود داشته، اکنون 1700 رشته قنات فعال بوده و بقیه براثر خشکسالی یا حفر چاه، خشک شده است.
وی میزان آبدهی 1700 رشته قنات یاد شده را 44 هزار لیتر اعلام و اضافه کرد: این تعداد قنات اکنون 135 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را مشروب می‌کند و 100 هزار بهره بردار دارد.
به گفته وی، آب محدودیت اصلی کشت و کار در استان فارس است از این رو مرمت و بازسازی قنوات که معمولا با افزایش معنی دار آبدهی همراه بوده تاثیر قابل توجهی در رفع این محدودیت در اراضی مشروب دارد‌.
اسلامی با بیان اینکه در سال‌های 96 و 97، با اعتباری معادل 12 میلیارد تومان،  حدود 110 کیلومتر از قنوات استان مرمت و بازسازی شد، گفت: مرمت و بازسازی این قنات‌ها باعث افزایش آبدهی تا حدود 475 لیتر بر ثانیه شده است .
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی فارس گفت: امسال هم مرمت و بازسازی 140 رشته قنات به طول 45 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است .
وی با بیان اینکه تاکنون قنوات با کول‌گذاری مرمت می‌شد، گفت: در سال جاری برای اولین بار در مرمت و احیای "قنات پشته قالینی" واقع در شهرستان جهرم با استفاده از لوله‌های بتی با استحکام خیلی بالا در دست اجرا است .
اسلامی خاطرنشان کرد: مرمت، بازسازی و لوله‌گذاری این قنات با اعتباری بالغ بر 140 میلیون تومان و در طول 110 کیلومتر در حال انجام است‌.
کد مطلب: 112654
برچسب ها: استان فارس کاریز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *