۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۸

جمشید بسم الله دستگیر شد!

این روزها اقتصاد کشور، دچار سردرگمی و آشفتگی است و انکار این موضوع بیفایده است. حتما لازم نیست اقتصاد دان بود تا بیماری این روزهای اقتصاد کشور را درک کرد. کافی است یک فرد عادی باشی که برای خرید مایجتاج زندگی به بازار می رود و با قیمت هایی که رشد نجومی داشته اند مواجه می شود.
شفاف:تلاطم و نوسان در بازار ارز اما یکی از دلایل اصلی این آشفتگی اقتصادی است که کمر قشر ضعیف و متوسط کشور را خم کرده است.

بازاری که سر سازگاری ندارد و از سال گذشته که دلار ۲ هزار تومانی شد تا امروز که از مرزهای ۳ هزار تومان عبور کرده، مدیریت اقتصادی دولتی ها نتوانسته بازار ارز مهار کند.

زمستان سال ۹۰ بود که بازار ارز و طلای کشور رکوردهای تاریخی را ثبت کرد. قیمت دلار در صعودی کم سابقه در عرض یک ماه به بالاتر از۲۰۰۰ تومان رسید. به‌دنبال دلار، بازار سکه حرکت عجیب و غریب خود را به سمت اوج گیری قیمت آغاز کرد و طی ۱۰ روز از ۶۵۰ هزار تومان به بالاتر از یک میلیون تومان رسید.

در همان روزها تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار پول بارها و بارها با ناکامی مواجه شدو آنچه از بررسی اقدامات بانک مرکزی جهت تنظیم بازارهای طلا و ارز برمی آمد و امروز نیز اینچنین است این بود که همه برنامه های بانک مرکزی برای کنترل بازاراثر موقت داشته اندو همگی اقداماتی دفاعی بوده‌اند که در پاسخ به آخرین حرکت بازار صورت گرفته است.

برنامه هایی که اغلب بدون توجه به سازوکارهای قیمت گذاری بازار اعمال شده اند و همگی عدم تعادل‌های بازار را تشدید کرده و در نهایت عموما به بروز رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی بازیگران بازار دامن زدند.

اما اقتصادی های دولت از وزیر اقتصاد گرفته تا بانک مرکزی، همه و همه هرگز حتی گوشه ای از سوء مدیریت خود را تا به امروز نپذیرفته اند و همواره صحبت از اخلالگرانی بوده است که بازار را در دست دارند و کنترل می کنند و دشمنانی که قصد مشکل ایجاد کردن دارند.

البته رئیس جمهور در اظهارات تلویزیونی خود تاثیر تحریم ها را نیز دلیل دیگر اختلال در بازار ارز و به دنبال ان در اقتصاد کشور دانست اما باز هم مشکلات مدیریتی دولتی ها را نپذیرفت.

حالا اما در آخرین اظهارات، محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت دهم از فردی به نام "جمشید بسم الله ” سخن گفته که کنترل بازار ارز را در دست دارد!

محمدرضا رحیمی، در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد که شخصی به‌نام جمشید بسم‌الله است که نرخ بازار آزاد ارز را اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: قیمتهای ارزی بازار هم اکنون صوری است و فردی به نام «جمشید بسم‌الله» این قیمت را در بازار آزاد اعلام می‌کند و البته دولت در جست‌وجوی این است که قیمت ارز را به حدی برساند که صادرکننده، صادرات بهتری داشته باشد.

به گزارش حرا بعد از این سخنان بود که موج اعتراضات به سخنان آقای معاون اول آغاز شد و سوال همه این بود، چگونه یک فرد می تواند اقتصاد کشور را اینگونه به هم بریزد ؟ چرا اگر دولتی هال اخلال گر بازار ارز را می شناسند آن را به دستگاه قضا معرفی نمی کنند تا دستگیر شود؟ این چه مدیریتی است که به یک فرد اجازه می دهد این چنین در بازار دخل و تصرف کند؟

بعد از زیاد شدن اعتراضات اما، در بعد از ظهر همان روز، آقای معاون اول در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اغتشاشگران بازار ارز، از بازداشت جمشید بسم الله خبر داد.بازداشت فردی که بازار ارز را کنترل می کرد.

پس با این اعلام، به نظر می رسد مشکل اختلال در بازار ارز حل شده است و به فرض اگر هم سخنان محمد رضا رحیمی در خصوص جمشید بسم الله پذیرفته شود، اکنون دیگر با دستگیری وی باید منتظر پایان مشکلات ارزی کشور و بازگشت آرامش به بازار بود!

حالا باید دید برای اثبات سخنان آقای معاون اول هم که شده، با دستگیری اخلال گر معرفی شده از سوی محمد رضا رحیمی بالاخره بازار روی آرامش را خواهد دید و نگرانی در بین افکار عمومی از بین خواهد رفت یا خیر؟
کد مطلب: 11522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *