۰
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۵

مداخله نظامي آمريکا و الجزاير در مالي

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد: آمریکا در پی همکاری الجزایر برای مقابله با عناصر القاعده در شمال مالی است
به گزارش این شبکه،هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا امروز در الجزایر مذاکرات خود را با مقامات این کشور آغاز کرد. این دومین سفر کلینتون به الجزایر در سال جاری است. وی با عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر دیدار خواهد کرد. بررسی بحران مالی،تروریسم و فعالیت های القاعده در شمال آفریقا از موضوعات اصلی گفتگوی کلینتون با مقامات الجزایری است.
ناصر فرقلی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: وزیر خارجه آمریکا در الجزایر به دنبال آن است که موضع این کشور را درباره عملیات نظامی بین المللی احتمالی در مالی ارزیابی کند تا ثبات به این کشور بازگردد و به سیطره نیروهای تندرو که به القاعده مرتبطند پایان داده شود. شمال مالی مرزهای طولانی با الجزایر دارد. آمریکا نمی خواهد گروه القاعده و دیگر گروه های وابسته جای پایی در این منطقه داشته باشند. الجزایر با عملیات نظامی بین المللی در مالی بدون مشارکت این کشور موافقت کرده است. ناظران سیاسی تاکید می کنند موافقت الجزایر به عنوان یک قدرت منطقه ای در شمال آفریقا برای موفقیت عملیات بین المللی در مالی بسیار موثر و واشنگتن نیز به این مسئله واقف است.
لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا گفت: سیاست ما این است که نباید نیروهای القاعده هیچ پناهگاهی داشته باشند و در هر نقطه ای در جهان باشند آنان را تحت تعقیب قرار خواهیم داد. ما در این زمینه به همکاری کشورهای منطقه نیازمندیم. همه این کشورها درباره این مسئله اتفاق نظر دارند که القاعده، خطر مشترک برای این کشورهاست بنابراین نیازمند همکاری بین المللی برای تدوین راهبرد اطلاعاتی هستیم تا تعقیب عناصر القاعده در منطقه با موفقیت همراه باشد.
گزارشگر این شبکه افزود: فرمانده عملیات منطقه صحرا در گروه موسوم به القاعده مغرب اسلامی که الجزایری تبار است، اعلام کرد این گروه آماده مقابله با دخالت خارجی است. ولی شکی در این نیست طراحی عملیات گسترده نظامی در این منطقه به چند ماه همکاری نیازمند است و در این مدت این انتظار وجود دارد که الجزایر از توان خود برای تضعیف نیروهای تندرو در شمال مالی استفاده کند تا ناآرامی های موجود در این منطقه وارد اراضی الجزایر نشود.
کد مطلب: 12282
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *