۰
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۵

اصفهان در آغوشِ تبریز

۲۴ بهمن‌ماه، برای نخستین بار، ویژه برنامۀ شب فرهنگی اصفهان در پردیس سینمایی قدسِ شهر تبریز برگزار می‌شود.
 ۲۴ بهمن‌ماه، برای نخستین بار، ویژه برنامۀ شب فرهنگی اصفهان در پردیس سینمایی قدسِ شهر تبریز برگزار می‌شود.
علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان هدف از برپایی این برنامه را چنین شرح داد: استراتژی اصلی «شب فرهنگی اصفهان در تبریز» تعامل فرهنگی فارسی‌زبانان و آذری‌زبانان با یکدیگر و توسعه صنایع خلاق بر اثر توسعه فرهنگی است و این برنامه، مجموعه‌ای از اتفاقات هنری اصفهان را در بخش‌های مختلف در بردارد که در بخش اول به منظور قوی‌تر کردن تعامل فرهنگی، به ارائۀ شعر و داستان‌هایی در مورد اصفهان می‌پردازد.
وی ادامه داد: در این برنامه، یکی از تئاترهای تولیدی اصفهان به نام «کُلاغ ها» با کارگردانی سعید محسنی روی صحنه خواهد رفت؛ همچنین اثری با سبک نگارگری در مورد نماد برج قوس، توسط استاد جوکار خلق می‌شود که پس از اتمام توسط شهرداری اصفهان به شهرداری تبریز تقدیم خواهد شد.
عطریان تصریح کرد: اجرای موسیقی در مکتب اصفهان و اکران ۱۲  فیلم سینمایی مرتبط با شهر اصفهان در یکی از سینماهای پردیس سینمایی قدس از دیگر برنامه‌های شب فرهنگی اصفهان در تبریز است.
امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی مشترک بین اصفهان و تبریز
رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: غلامرضا خوشحال پور، یکی از نقالان به نام اصفهان، قرار است در حوزه نمایش اسطوره‌ای، برای حاضران در این شب نقالی کند و تفاهم نامه همکاری‌های فرهنگی مشترک میان شهرهای اصفهان و تبریز هم آماده شده است که در این شب به امضای شهرداران هر دو شهر خواهد رسید.
وی همچنین خاطر نشان کرد: کارگاه‌های جنبی  نیز با حضور دکتر سیروس شفقی، عضو هیئت علمی و مؤسس دانشکده جغرافیای دانشگاه اصفهان و دکتر جوکار، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان برگزار می‌شود و آن‌ها به ترتیب در خصوص تشابه‌های فرهنگی میان اصفهان و تبریز و نگارگری از منظر عرفان قرن هفتم به سخنرانی می‌پردازند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، عطریان از برپایی غرفه فروش محصولات صنایع دستی و معرفی اصفهان در حاشیه این برنامه نیز خبر داد و گفت: شهرداری اصفهان غرفه فرهنگی در کنار این برنامه برپا کرده که در آن محصولات صنایع دستی و فرش اصفهان را می‌فروشد و همچنین سوغات فرهنگی، شامل اطلاعات گردشگری شهر اصفهان نیز در قالب نقشه‌ها و کتابچه‌های گردشگری اصفهان به شهروندان تبریزی اهدا می‌شود.
گسترش مرزهای فرهنگی برای حصول توسعه پایدار
محمد عیدی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز دربارۀ برنامۀ «شب فرهنگی اصفهان در تبریز» اظهار کرد: شهرهایی که جهان‌شهر نامیده می‌شوند، برای رسیدن به توسعه پایدار، باید پای خودشان را از مرزهای جغرافیایی فراتر بگذارند و به مرزهای فرهنگی خودشان فکر کنند.
وی افزود: در این پروسه، شهرهایی موفق خواهند بود که از بیشترین ظرفیت ارتباطی بهره‌مند شوند چرا که این ظرفیت به آن ها امکان انباشت  تجارب بیشتر، ایجاد افق‌های جدیدتر و امکان خلاقیت فرهنگی می‌دهد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، با بیان اینکه تبریز و اصفهان در ایران دو کانون میان فرهنگی قدرتمند هستند تصریح کرد: این دو شهر در یک زمینه گفتگویی و بستر ارتباطی بسیار وسیع جاده ابریشم توانستند به مایه و پایه شهرت برسند و مکتب‌دان و مکتب‌ران هنری و علمی در گستره ایران شوند.
لازمۀ بازتولید جهان‌شهرها، بازتولید شبکه ارتباطی آن‌هاست 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم جهان شهرهایی که به آن‌ها می‌بالیم بازتولید کنیم تا ظرفیت‌های بومی خودشان را جهانی کنند اولین نیازش بازتولید شبکه ارتباطی این کانون‌هاست.
عیدی خاطر نشان کرد: شب فرهنگی اصفهان در تبریز، درصدد ایجاد این حلقه ارتباطی است تا هنرمندان و فرهنگیان این دو کانون در شرایط فرهنگی بهتر با هم گفتگو کنند چون فلسفه عمده فعالیت‌های فرهنگی ما بسترسازی و زمینه سازی برای این گفتگوهای فرهنگی است.
معاون شهردار اصفهان گفت: با این نوع نگرش می‌کوشیم با دیگر کانون‌های میان فرهنگی مثل یزد، شیراز، کرمان و همدان،نیز این بستر ارتباطی را آغاز کنیم و به صورت فرآیندمحور میزبان آن‌ها در شهر اصفهان باشیم تا شهری پررویداد با امکان گفتگویی بسیار بالا ایجاد کرده و اصفهانی با بهزیستی و نشاط اجتماعی بالا داشته باشیم.
وی تصریح کرد: به واسطه مراوداتی که بین دو شهر تبریز و اصفهان وجود دارد، زمینه این ارتباط آسان‌تر بود و هر دو در رسیدن به اهداف هماهنگ بودند و پذیرش این اتفاق را داشتند؛ همچنین شهر تبریز و اصفهان قرابت دیرینه‌ای در دوران مختلف به ویژه دوران صفوی دارند که در تاریخ اسطوره‌ای ایران ریشه دارد.
عیدی با بیان اینکه آغوش اصفهان برای تمام شهرهای ایران گشاده است، اظهار کرد: همانطور که زمینه برگزاری شب فرهنگی اصفهان در تبریز فراهم شد و به این دلیل که برای ایجاد انسجام فرهنگی بیشتر نیاز است آشنایی بیشتری از هم داشته باشیم، اعلام می‌کنم که آغوش اصفهان برای تمام شهرهای ایران گشاده است تا آن‌ها هم بتوانند شب شهرشان را در اصفهان برگزار کنند. 
برنامۀ «شب فرهنگی اصفهان در تبریز»  ۲۴ بهمن ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در پردیس سینمایی قدس تبریز برگزار می‌شود.
کد مطلب: 123592
برچسب ها: اصفهان تبریز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *