۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۳

بروز اختلاف میان سران حزب عدالت و توسعه

در روزهای اخیر نوعی مناقشه و جنگ لفظی نیابتی میان رهبران ارشد حزب عدالت و توسعه در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه شکل گرفته است.
به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه در حالیکه سخنگوی عبدالله گل رییس جمهور ترکیه در مصاحبه ای اعلام کرده است که وی خود را برای دور آتی ریاست جمهوری آماده می کند، یکی از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه در واکنش به این اظهار نظر سخنگوی گل، اعلام کرد که این تنها یک ژست سیاسی است و عبدالله گل در دوره بعدی شرکت نخواهد کرد. هر چند رییس جمهور ترکیه خود اعلام کرده است که صحبت در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بسیار زودهنگام است.
احمد سور سخنگوی رییس جمهور ترکیه در مصاحبه ای با روزنامه وطن دیلی اعلام کرد که عبدالله گل احتمالا در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت خواهد کرد. صحبت-های سور موجب بروز نگرانی¬هایی در میان اعضای این حزب در خصوص بروز رقابت و درگیری میان عبداله گل و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شده است.

تاکید بر حفظ انسجام
در واکنش به مصاحبه احمد سور، حسین چلیک اعلام کرد که گل در انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد و این نوع اظهارات تنها نوعی ژست سیاسی است. در سال ۲۰۰۲ نیز که رجب طیب اردوغان طبق حکم دادگاه ترکیه اجازه شرکت در انتخابات را نداشت، عبدالله گل به نیابت از وی سمت نخست وزیری را برعهده گرفت. در سال ۲۰۰۷ نیز اردوغان با وجود مخالفت ارتش ترکیه از ریاست جمهوری عبدالله گل حمایت کرد.
حسین چلیک همچنین اعلام کرد که دوستی و برادری میان اردوغان و گل بر سر هیچ انتخابات و رقابتی از بین نخواهد رفت و اعتماد میان این دو بارها مورد ازمایش قرار گرفته است هر چند شاید این موضوع برای برخی قابل فهم نباشد چرا که در گذشته چنین شرایطی در عرصه سیاسی ترکیه وجود نداشته است.
کد مطلب: 1351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *