۰
جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۸
دبيرکل حزب مردم سالاري در مراسم بزرگداشت دهه فجر:

غيبت اکثريت مردم در انتخابات يعني پاي «جمهوريت» مي لنگد

چرايي وقوع انقلاب را بايد در شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» يافت
مفهوم شعار نه شرقي، نه غربي، نه ضديت با غرب و نه دشمني با شرق است، بلکه همان نفي وابستگي به هر دو اردوگاه است. اگر خداي نکرده بخواهيم دستورات ديکته شده هر يک از دو بلوک مذکور را عمل کنيم در عمل اين شعار را نفي کرده‌ايم.
غيبت اکثريت مردم در انتخابات يعني پاي «جمهوريت» مي لنگد
مفهوم شعار نه شرقي، نه غربي، نه ضديت با غرب و نه دشمني با شرق است، بلکه همان نفي وابستگي به هر دو اردوگاه است. اگر خداي نکرده بخواهيم دستورات ديکته شده هر يک از دو بلوک مذکور را عمل کنيم در عمل اين شعار را نفي کرده‌ايم.
به گزارش «مردم‌سالاري آنلاين» مصطفي کواکبيان، دبير کل حزب مردم‌سالاري در مراسمي که به مناسبت دهه فجر در خانه کارگر برگزار شد، گفت: چراييِ وقوع انقلاب را بايد در شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» يافت.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: در زمان شاه ما کشوري وابسته بوديم و از نظر اقتصادي، نظامي، سياسي و فرهنگي استقلال نداشتيم بنابراين مردم به دنبال استقلال بودند.
کواکبيان با اشاره به وابستگيِ نظاميِ کشور گفت: در آن زمان 60هزار مستشار رسميِ آمريکايي به صورت نظامي ارتش ما را اداره مي‌کردند. امراي ارتش ايران تحت سلطه‌ اين مستشاران آمريکايي بودند. همچنين به لحاظ سياسي استقلال کشور کاملا زير سوال بود. به طوري که در کتابي تحت عنوان «ماموريتي براي وطنم» منسوب به شاه نوشته شده است که ليست اسامي وزار و سفرا و استانداران را قبل از کودتاي 28 مرداد، کشور انگلستان و بعد از کودتا، کشور آمريکا تعيين مي‌کرد.
رئيس فراکسيون ديپلماسي و منافع ملي مجلس دهم گفت: از لحاظ فرهنگي نيز شاه به جاي تاکيد بر فرهنگ اصيلِ بومي ايراني و اسلامي به دنبال پياده کردنِ فرهنگ غربي بود. اين استاد علوم سياسي دانشگاه افزود: مردم با شعار استقلال به دنبال رفع وابستگي به درآمدهاي نفتي و واردات محصولات کشاورزي و صنعتي از خارج بودند.
وي گفت: ما در همان زمان شعار «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» هم سر مي‌داديم. خيلي‌ها الان مي‌گويند به دليل روابطي که با روسيه و چين داريم بخش «نه شرقي» پاک شده است اما اينگونه نيست. هدف از اين شعار اين نيست که ما با دنيا جنگ کنيم. بلکه به اين معناست که نه وابسته به غرب باشيم و نه وابسته به شرق و از جنبه‌ ديگر به اين معناست که هم با شرق ارتباط برقرار کنيم و هم با غرب.
کواکبيان با اشاره به تفاهم مربوط به قرارداد 25ساله ايران و چين گفت: اينکه گفته مي‌شود اين قرارداد ايران را به چين داده درست نيست. کشور ما اجازه نمي‌دهد هيچ کشوري ما را مصادره کند. اين قرارداد در واقع تفاهمي بين ما و کشور چين است. اگر بخواهيم خداي‌ناکرده دستورات ديکته شده هر يک از دو بلوک مذکور را عمل کنيم يعني در عمل شعار نه شرقي نه غربي را نفي کرده‌ايم.
دبيرکل حزب مردم‌سالاري گفت: يکي ديگر از شعارهاي ما آزادي بود. مردم علاوه بر آزادي‌هاي فردي و اجتماعي به‌دنبال آزادي‌هاي اساسيِ سياسي يعني آزادي مطبوعات، اجتماعات و احزاب بودند.
اگر الان هر کدام از مسئولين در جهت محدود کردنِ آزادي‌ها گام بردارند در واقع در مسير شاه قدم برداشته‌اند.
وي بيان کرد: شعار ديگر انقلاب جمهوريت بود؛ يعني تعيين مستقيم حاکمان با رأي مردم. اگر بخشي از مردم تمايل به شرکت در انتخابات ندارند، اگر مجلس با 40درصد شکل مي‌گيرد و 60درصد از مردم غايب انتخابات هستند و اگر در انتخابات رياست‌جمهوري 52درصد از مردم شرکت نمي‌کنند يعني پاي جمهوريت مي‌لنگد و يک جاي کار ايراد دارد.
اين نماينده ادوار مجلس در مورد شعار اسلاميت گفت: اکثريت مردم در زمان شاه هم نماز مي‌خواندند و روزه مي‌گرفتند اما مي‌ديدند حاکمان کشور از اسلام فاصله دارند به همين خاطر مردم به‌دنبال حکومت ديني بودند و نه دين حکومتي. مردم مي‌خواستند حکومتي روي کار بيايد که اجراي ابعاد زواياي دين در آن جريان داشته باشد. افراط و تفريط‌ به هيچ عنوان مورد خواست مردم نبود.
مديرمسئول روزنامه مردم‌سالاري در پايان گفت: پيروزي انقلاب به مدد انسجام مردم و رهبري امام راحل صورت گرفت و ما اميدواريم شعارهاي اساسي انقلاب شعار جدي و هميشگيِ ما باشد و در آن جهت قدم برداريم.
 
کد مطلب: 161067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *