۰
سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۵

پر طرفدار ترین کارتون جهان چیست؟

انیمیشن حتی بین بزرگسالان هم طرفداران زیادی دارد. باب اسفنجی یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌هایی است که پنجمین سریال انیمیشنی بلند آمریکایی نامیده شده است.
پر طرفدار ترین کارتون جهان چیست؟
انیمیشن حتی بین بزرگسالان هم طرفداران زیادی دارد. باب اسفنجی یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌هایی است که پنجمین سریال انیمیشنی بلند آمریکایی نامیده شده است.
 این سریال به عنوان پنجمین سریال انیمیشنی بلند آمریکایی با محبوبیت بالای خود، امروزه به یک فرنچایز رسانه ای پر افتخار بدل شده است. این سریال بالاترین امتیاز در میان برنامه های پخش شده در نیکلودئون را دارا است و همچنین سودآورترین دارایی در میان محصولات پارامونت به شمار می رود ( باب اسفنجی تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد تجاری داشته است).
بسیاری از ایده‌های باب اسفنجی از The Intertidal Zone، یک کتاب کمیک آموزشی منتشر نشده که هیلنبرگ در سال ۱۹۸۹ برای آموزش به دانش‌آموزانش در مورد زندگی زیر دریا نوشته بود، سرچشمه گرفته است. او در سال ۱۹۹۶ شروع به تبدیل باب اسفنجی به یک سریال تلویزیونی کرد و در سال ۱۹۹۷، یک پایلوت هفت دقیقه ای به نیکلودئون ارائه داد. مدیران شبکه می خواستند باب اسفنجی یک بچه مدرسه ای باشد، اما هیلنبرگ ترجیح می داد او را به عنوان یک شخصیت بزرگسال در نظر بگیرد. بر سر این مجادله، او هر آن آماده بود تا از نیکلودئون خارج شود و سریال را رها کند، اما سرانجام خلق کاراکتر خانم پاف و مدرسه قایق‌رانی باعث مصالحه دو طرف شد و موجب شد باب اسفنجی بتواند در بزرگسالی به مدرسه برود.
نیکلودئون پیش‌نمایش این سریال را در ۱ می ۱۹۹۹، پس از پخش جایزه برگزیده کودکان در سال ۱۹۹۹، در ایالات متحده پخش کرد. این سریال بعداً به طور رسمی در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۹ به نمایش درآمد و از زمان پخش مورد تحسین منتقدان جهانی قرار گرفت و در فصل دوم، محبوبیت بسیار زیادی را به دست آورد. پخش فصل سیزدهم در اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شد، و سریال برای فصل چهاردهم در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ تمدید شد. از این مجموعه تا کنون سه فیلم بلند نیز الهام گرفته اند: فیلم باب اسفنجی شلوار مربعی (۲۰۰۴)، اسفنج بیرون از آب (۲۰۱۵) و اسفنج در حال فرار (۲۰۲۰). دو مجموعه اسپین آف "کمپ کورال: سال‌های کودکی باب‌اسفنجی" و نمایش پاتریک استار نیز در سال ۲۰۲۱ نمایش داده شدند. از فوریه ۲۰۲۲، چهار فیلم دیگر نیز در دست ساخت هستند که شامل سه فیلم اسپین آف برای Paramount+ و یک فیلم سینمایی جدید با محوریت باب اسفنجی است.
باب اسفنجی برنده جوایز مختلفی از جمله شش جایزه آنی، هشت جایزه حلقه طلایی، چهار جایزه امی، ۱۹ جایزه برگزیده کودکان و دو جایزه بفتا برای کودکان شده است. یک انیمیشن جدید موزیکال برادوی نیز بر اساس این مجموعه در سال ۲۰۱۷ با تحسین منتقدان به صحنه رفت.
داستان این سریال عمدتاً در شهر خیالی یک شهر خیالی در زیر آب به نام بیکینی باتم واقع در اقیانوس آرام و در زیر دسته ای از صخره های مرجانی واقعی به نام بیکینی آتول می گذرد. ساکنان این شهر در ساختمان‌هایی که از دودکش کشتی ها ساخته شده‌اند زندگی می‌کنند و از «قایق‌-ماشین»، ادغامی از ماشین‌ها و قایق‌ها، به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل استفاده می‌کنند. مکان‌های اصلی تکرارشونده در بیکینی باتم شامل موارد زیر هستند: خانه‌ همسایه های باب اسفنجی، پاتریک و اختاپوس، دو رستوران رقیب به نام های Krusty Krab و Chum Bucket، مدرسه قایقرانی خانم پاف (که شامل یک آموزشگاه رانندگی و یک فانوس دریایی غرق شده است)، Treedome (یک محفظه شیشه ای مملو از اکسیژن که سندی در آن زندگی می کند)، آسایشگاهShady Shoals، یک علفزار دریایی به نام مزرعه چتر دریایی، و تالاب چسبناک، یک دریاچه نمکی در زیر آب که یک پاتوق ساحلی محبوب محسوب می شود.
کارتون باب اسفنجی و بچه رئیس در گشور ایران بین کودکان و نوجوانان بسیار محبوب و پر طرفدار است.
مشخصات و تولید در باب اسفنجی
هنگامی که سازندگان باب اسفنجی تولید قسمت آزمایشی سریال را آغاز کردند، وظیفه طراحی مکان‌هایی اصلی را بر عهده داشتند که باید بارها مورد استفاده قرار می گرفتند: جایی مانند Krusty Krab و خانه آناناسی باب اسفنجی که بیشتر صحنه‌ها در آنها اتفاق می‌افتند. ایده محوری این بود که "همه چیز را دریایی نگه داریم"، بنابراین سازندگان سریال از طناب، تخته های چوب، چرخ کشتی، تور ماهیگیری، لنگر، دیگ بخار و پرچ به عنوان عناصر سازنده صحنه نمایش استفاده کردند. گذار میان هر دو صحنه نیز با حباب‌هایی که صفحه را پر می‌کنند (همراه با صدای هجوم آب) اتفاق می افتد.
کارکترهای باب اسفنجی
این سریال حول محور یک شخصیت اصلی و گروهی از دوستان آبزی او می چرخد. باب اسفنجی یک اسفنج دریایی زرد رنگ پر انرژی و خوش بین است که در یک آناناس غرق شده زندگی می کند. باب اسفنجی اشتیاق کودکانه ای به زندگی دارد که به شغل او به عنوان آشپز در یک رستوران فست فود به نام Krusty Krab نیز کشیده می شود. یکی از بزرگترین اهداف زندگی او گرفتن گواهینامه قایق رانی از مدرسه قایق سواری خانم پاف است، اما هرگز موفق نمی شود. سرگرمی های مورد علاقه او عبارتند از "شکار چتر دریایی"، که شامل گرفتن چتر دریایی با تور به روشی شبیه به شکار پروانه و دمیدن حباب های صابون به شکل های پیچیده است. او یک حلزون دریایی خانگی با پوسته صورتی و بدن آبی به نام گری دارد که مانند گربه میو میو می کند.
دو خانه دورتر از خانۀ باب اسفنجی، بهترین دوست او پاتریک استار زندگی می کند: ستاره دریایی صورتی رنگ، کم هوش و در عین حال خوشرویی که زیر یک صخره زندگی می کند. پاتریک علیرغم هوش کم خود، خود را بسیار باهوش می‌بیند. اختاپوس، دیگر همسایه باب اسفنجی و همکار او در Krusty Krab، یک اختاپوس مغرور و بدخلق است که در یک موآی از جزیره ایستر زندگی می کند. او از نواختن کلارینت و نقاشی خودنگاره های متعدد لذت می برد اما از شغل خود به عنوان صندوقدار رستوران متنفر است. او همچنین از رفتار باب اسفنجی و پاتریک به دلیل طبیعت کودکانه آنها متنفر است. صاحب کراستی کراب یک خرچنگ قرمز خسیس و حریص به نام آقای کرابس است که مثل یک ملوان دریایی صحبت می کند و رستورانش را طوری اداره می کند که انگار یک کشتی متعلق به دزدان دریایی است. او پدر مجرد یک دختر نوجوان (یک نهنگ اسپرم خاکستری با بینی قلبی قرمز و دم اسب ماند زرد) به نام پرل (مروارید) است که می خواهد تمام ثروت خود را به او واگذار کند. پرل نمی خواهد به تجارت خانوادگی خود ادامه دهد و ترجیح می دهد وقت خود را صرف گوش دادن به موسیقی یا کار در یک مرکز خرید محلی کند. یکی دیگر از دوستان باب اسفنجی سندی چیکس نام دارد که یک سنجاب پرهیجان و ورزشکار اهل تگزاس است که لباس غواصی پر از هوایی را می‌پوشد تا بتواند زیر آب نفس بکشد. او در درختی زندگی می‌کند که در یک گنبد شیشه‌ای شفاف و کاملا آب بندی شده با یک قفل دستی محصور شده است. او همچنین متخصص کاراته و یک دانشمند نیز هست.
کد مطلب: 169684
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *