۰
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۹

بررسی سرقت ادبی مقاله

یکی از مشکلات عمده در دنیای علم و دانش، سرقت ادبی مقالات است. معمولا در نگارش متون به زبان دیگر سرقت ادبی رخ میدهد. دسترسی به منابع مختلف و قدیمی از طریق اینترنت باعث افزایش سرقت ادبی مقاله شده است. بنابراین بررسی سرقت ادبی مقاله پیش از ارسال به مجله اهمیت زیادی دارد.
مقدمه‌ای بر بررسی سرقت ادبی
یکی از مشکلات عمده در دنیای علم و دانش، سرقت ادبی مقالات است. معمولا در نگارش متون به زبان دیگر سرقت ادبی رخ میدهد. دسترسی به منابع مختلف و قدیمی از طریق اینترنت باعث افزایش سرقت ادبی مقاله شده است. بنابراین بررسی سرقت ادبی مقاله پیش از ارسال به مجله اهمیت زیادی دارد. سرقت ادبی یا سرقت علمی یعنی استفاده تعمدی یا غیر عمد از ایده ها، نظرات، یا دستاوردهای دیگران به اسم خود و بدون ارجاع دادن به منبع اصلی. سرقت ادبی ممکن است عمدی یا غیر عمدی باشد و به عنوان مثال با ذکر نام نویسنده و منبع متن میتوان از آن جلوگیری کرد به شرط اینکه متن جدید با متن قبلی تشابه نداشته باشد. بررسی سرقت ادبی مقاله معمولاً برای نویسندگان و محققان دشوار است و آنها برای شناسایی مقدار سرقت ادبی مقاله خود از نرم افزار بررسی سرقت ادبی استفاده می کنند.
سرقت ادبی و راه‌های جلوگیری از آن
سرقت ادبی به کپی‌برداری‌های اشتباه از متن نویسنده‌ای دیگر اشاره دارد که در آن منبعی از آن نویسنده ذکر نمی‌شود. اینکه بخواهیم متنی خاص را کپی کرده و به اسم خود ارائه دهیم، کاری بسیار اشتباه است و باید آن را در دسته‌ای جداگانه از جرم‌ها در نظر گرفت. این جرم می‌تواند منجر به مجازات شود، چرا که تحت قوانین کپی‌رایت است که از حقوق نویسنده یا صاحب قانونی متن یا محتوا محافظت می‌کند.
نوشتن باید جوهره خود را داشته باشد، و بنابراین نویسنده باید کلمات و احساسات خود را بیان کند تا واقعی به نظر برسد. محتوای تکراری یا کپی شده اصالت نوشته را از بین می‌برد؛ بنابراین، بررسی سرقت ادبی باید برای مقالات پژوهشی و دانشگاهی بادقت زیادی انجام شود. اگر در آثار شما حتی کوچک‌ترین نشانه‌ای از سرقت ادبی دیده شود، دیگر این نوشته، محتوای اصلی شما نخواهند بود. در عوض، به‌عنوان محتوای کپی شده در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین برای نویسندگان، دانستن چگونگی جلوگیری از سرقت ادبی ضروری است تا بتوانند اصالت نوشته خود را حفظ کنند.
آیثنتیکیت
با پیشرفت تکنولوژی و کپی اطلاعات، سرقت ادبی مقالات افزایش یافته است و در کوتاهترین مدت تحقیق به نتیجه می رسد. اولین دلیل عدم پذیرش مقالات در مجلات علمی، سرقت ادبی است. بررسی سرقت ادبی مقاله با استفاده از نرم افزار های تشخیص سرقت علمی از رایج ترین شیوه های بررسی پلاجریزم مقاله است. نرم‌افزارهای متعددی برای شناسایی و بررسی سرقت ادبی وجود دارند که در حال حاضر، آیثنتیکیت معتبرترین نرم افزار بررسی سرقت ادبی در دنیا است که با استفاده از بانک اطلاعاتی معتبر کراس رف، گزارش دقیق از میزان و درصد سرقت ادبی به همراه مستندات کامل از منابعی که کپی برداری انجام شده است، در اختیار محقق قرار می دهد. مجلات و پایگاه های علمی با استفاده از این نرم افزار به بررسی سرقت ادبی مقاله می پردازند.
گزارش تشابه متن چیست؟
گزارش تشابه مهم‌ترین بخش نرم‌افزار بررسی سرقت ادبی، iThenticate است؛ زیرا نشان می‌دهد چند درصد از سند شما شبیه به سایر اسناد منتشر شده است. بااین‌حال، بررسی شباهت، تنها شروع فرایند بررسی است. موارد ارسالی با محتوای مشابه به یک یا چند منبع برای بررسی علامت‌گذاری می‌شوند. بااین‌حال، ذکر این نکته مهم است که امتیاز شباهت به‌تنهایی تعیین نمی‌کند که آیا یک سند خاص اصلی است یا نه.
نمی‌توان تأکید کرد که iThenticate در گزارش شباهت، هیچ درصد تشابهی را مجاز نمی‌داند. بلکه هر محقق و ناشر تصمیم می‌گیرد که درصد شباهت قابل‌قبول در هر ارسال چقدر باشد؛ بنابراین محققان باید بدانند که چگونه گزارش شباهت iThenticate را بخوانند تا اطلاعاتی را که بیشتر مرتبط با کارشان است تجزیه‌وتحلیل کنند.
سخن آخر
اغلب موارد سرقت ادبی در مقالات علمی به دلیل عدم آگاهی از قوانین یا عدم توانایی در پارافریز و بازنویسی متن است. بنابراین با بررسی سرقت ادبی مقاله پیش از ارسال به مجله و همچنین آموزش مناسب سواد اخلاقی در زمینه استفاده از اطلاعات دیگران میتوان تا حد زیادی از تشابه متنی جلوگیری کرد.
کد مطلب: 171189
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *