۰
چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰
سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس:

استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشداران نمی‌توانند در آن حوزه انتخابیه اعلام کاندیداتوری کنند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می‌گوید: یکی از تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشداران نمی‌توانند در آن حوزه انتخابیه اعلام کاندیداتوری کنند.
استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشداران نمی‌توانند در آن حوزه انتخابیه اعلام کاندیداتوری کنند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان درباره آخرین تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تغییرات مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی در چند بخش صورت گرفته که یکی از آنها پیش‌بینی علی‌البدل برای نمایندگان است. چرا که پیش از این اگر نماینده‌ای بعد از تایید اعتبارنامه وارد وزارتخانه‌ای می‌شد فوت می‌کرد و یا اتفاقاتی از این قبیل برای او رخ می‌داد برای گزینه جانشین او باید منتظر انتخابات میان‌دوره‌ای می‌شدیم اما در اصلاح قانون انتخابات پیش‌ بینی شده که براساس تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه پیش‌بینی علی‌البدل انجام شود که اگر مشکلی پیش بیاید عضو علی‌البدل ایفای نقش کند. 
او با اشاره به سایر تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از موضوعات مربوط به پیش ‌بینی پیش ثبت‌نام است. به این ترتیب که کاندیداها قبل از ثبت‌نام اصلی پیش ثبت‌ نام می‌کنند و از این منظر که دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و شورای نگهبان فرصتی داشته باشند. علاوه بر این، یکی از تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشداران نمی‌توانند در آن حوزه انتخابیه اعلام کاندیداتوری کنند. 
حدادی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از این روند به این ترتیب بود که هر کدام از مسئولان حاضر در سمت‌های شهرداری، فرمانداری، استانداری و بخشداری ۶ ماه قبل از شروع انتخابات استعفا می‌دادند اما با اصلاح قانون انتخابات‌ در دوره بعدی نمی‌توانند در آن حوزه انتخابیه کاندیدا شوند.
سخنگوی کمیسیون شوراها در توضیح فرآیند پیش ثبت‌نام و اینکه در کجا صورت می‌گیرد، ادامه داد: جزئیات پیش ثبت‌نام بعد از طرح اصلاح قانون انتخابات در صحن علنی تشریح داده می‌شود اما روند به این ترتیب است چند ماه قبل از ثبت‌ نام اصلی، کاندیداها ثبت‌نام می‌کنند و مدارک خود را تحویل می‌دهند. 
حدادی در قسمت پایانی صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی یادآور شد: مأموریت کمیسیون شوراها درباره پرونده مهسا امینی به پایان رسیده و پرونده او در این کمیسیون بسته شد.
کد مطلب: 181331
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *