۰
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۷

وقتي ركوردها پي در پي در ايران خودرو شكسته مي شود

يلداي 1401 براي گروه صنعتي ايران خودرو و همه كاركنانش سرشار از بركت، شادي و گرما بود؛ گرمايي كه سرماي شب چله را زدود و شور و شعفي وصف ناپذير اين گروه صنعتي را فرا گرفت
وقتي ركوردها پي در پي در ايران خودرو شكسته مي شود


به گزارش مردم سالاری آنلاین،كاركنان خدوم و زحمتكش ايران خودرو موفق شدند حاصل تلاش هاي بي بديل و مسوولانه 9 ماهه سال جاري خود را نظاره گر باشند؛ كوششي كه ثمره 9 ماهه آن معادل 12 ماهه سال گذشته(1400) بود،بر اين اساس بزرگ ترين خودروساز كشور و خاورميانه با مديريت داهيانه و هوشمند موفق گرديد تا پايان سي امين روز كاري آذر ماه، ركود مجموع توليد خودروهاي سواري و تجاري سال گذشته را با تيراژ بيش از 460 هزار دستگاه بشكند.اين مهم، حاصل سلسله فعاليت ها و دستاوردهايي است كه در اوج تحريم هاي غرب و مشكلات اقتصادي بويژه در يك سال اخير به دست آمده است. هرگز يادمان نمي رود كه چگونه با خردورزي مدير عامل و تلاش شبانه روزي كاركنان اين خودروساز طراز اول كشور، ده ها هزار خودرو ناقص در كف كارخانه كه غبار خواب چندين ماهه و حتي ساليانه بر چهره شان نشسته بود، تكميل و به مشتريان تحويل گرديد.

ركوردهايي كه با توليد عبور مستقيم ميسر شد

نقطه پايان بر خودروهاي ناقص و مانده در كف كارخانه، اصلا كار كوچكي نبود؛ برچيدن چنين رسمي كه حتي در ميان خودروسازان معروف دنيا نيز مرسوم بوده است، ايجاد برخي زير ساخت ها و بهره گيري از تمامي ظرفيت هاي موجود در داخل و بيرون از شركت را مي طلبد.ناگزير براي دستيابي به توليد عبور مستقيم محصولات، رفع موانع توليد بسيار حياتي خواهد بود؛ موانعي كه هر يك چون سدي را مي ماند كه در مقابل توليد عبور مستقيم قد برافراشته و دستيابي به اهداف توليد را مسدود مي سازد. كمبود مواد اوليه، كمبود انواع قطعات بويژه در حوزه قطعات الكترونيكي و چيپ ست ها، كمبود نقدينگي، ضرر و زيان هاي انباشته با قيمت گذاري دستوري، هجمه هاي ناجوانمردانه بويژه از سوي چهره هاي شناخته شده و دلال مسلك، افزايش روزشمار قيمت ارز، مشكلات عديده گمركي و ساير موارد ديگر، از تنگاها و نارسايي هايي حكايت مي كند كه خودروساز بناچار به واسطه تحريم ها، بحران اقتصادي و شيوع كرونا درگير آن بوده است. با اين همه به همت و اراده رادمردان عرصه توليد و صنعت موانع يادشده يكي پس از ديگري از مسير توليد برداشته شد تا دستاوردي ارزنده همچون توليد عبور مستقيم خودرو در بزرگ ترين خودروساز خاورميانه شكل بگيرد.

ركورد در توليد، ركورد در عرضه محصولات
همزمان با شكستن ركورد توليد، دستيابي به ركورد جديد عرضه و تحويل محصول به مشتريان نيز با 37 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال 1400 ميسر شد. در اين راستا گروه صنعتي ايران خودرو از سال جاري تا پايان آذرماه بيش از 440 هزار دستگاه خودرو توليد شده را به مشتريان خود تحويل داده است. بنا به گزارش هاي رسيده، قرار است در سه ماهه باقي مانده از سال جاري، 210 خودرو ديگر از انواع محصولات سواري و تجاري را توليد و به همان تعداد نيز عرضه كند. با اين اوصاف به طور تقريبي هر ماه 70 هزار محصول در سه ماهه پاياني سال، از خط توليد عبور مستقيم، به مصرف كننده نهايي تحويل خواهد شد؛ به عبارتي تا پايان اسفند 1401 ركورد توليد و عرضه باز هم خواهد شكست!

كيفيت، حاصل توليد عبور مستقيم
از هر دستاوردي سخن بگوييم، بدون پرداختن به موضوع ارتقاي كيفي محصولات گروه صنعتي ايران خودرو، سخن ابتر و ناتمام باقي خواهد ماند. در اين راستا و همزمان با اجراي پروژه ها و برنامه هاي مورد اشاره، افزايش كيفيت محصولات، از نيمه دوم سال 1400 در دستور كار قرار گرفت.
بر اساس آمارهاي منتشره از سوي شركت هاي بازرسي و نظارت كيفي، محصولات توليدي ايران خودرو امسال از سطح كيفي بسيار مطلوبي نسبت به سال هاي اخير برخوردار بوده است. كاهش خودروهاي ناقص و تعامل بيشتر براي تامين قطعات مورد نياز، به طور چشمگيري بر«افزايش كيفيت» محصولات تاثير گذاشته است. باور كارشناسان هنگامي كه خودروساز در حوزه تامين و توليد قطعات چالش نداشته باشد، قطعا فرصت هاي لازم براي افزايش كيفيت و توسعه محصول فراهم خواهد شد.تامين قطعات مناسب، ضامن توليد كمي و كيفيرونق و افزايش تيراژ توليد در گرو رفع موانع ياد شده در مسير تهيه و تامين قطعات مي باشد كه مهم ترين بخش از زنجيره ارزش شركت به شمار مي آيد. اين شركت با ايجاد تعامل بيشتر در «زنجيره تامين» توانسته است مشكل كمبود قطعات مورد نياز را بر طرف كرده و تيراژ توليد را افزايش دهد. به طوري كه در سال جاري بارها شاهدركورد زني در توليد محصول و عرضه آن به مشتريان بوده ايم.
 
توسعه و توليد محصولات جديد
اين شركت در حوزه توسعه و تولید محصولات جدید نيز گام های موثري برداشته است؛ از جمله می توان به ارتقای محصولات و قوای محرکه، طراحی و توسعه پلتفرم و محصولات جدید، طراحی و توسعه موتور کم مصرف، طراحی و توسعه گیربکس اتومات، همکاری با شرکت‌ها و نهادهای دارای پتانسیل مناسب براي توسعه زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها اشاره کرد. توليد محصولات جديد مانند تارا، ري را و پروژه تي.اف21 و همچنين توسعه محصولاتي چون سورن پلاس، رانا پلاس، دنا پلاس، وانت آريسان2 ... همراه با ارتقاي قواي محركه اين محصولات، از دستاوردهاي ارزنده اي است كه در اين دوران شاهدش بوده ايم.توليد و ارتقاي قوای محرکه به عنوان مهم ترین بخش های خودرو مانند موتور، گيربکس و پلتفرم همواره از اساسی ترین دغدغه هاي اين خودروساز بوده است. در اين راستا مرکز تحقیقات ايران خودرو طراحی و توسعه خانواده موتور 3 سیلندر را در دستور کار دارد.
این پروژه فرایند تست و آزمون های فنی را پشت سر گذاشته و با راه اندازی خطوط تولید، بزودی با طیف متنوعی از توان و گشتاور با حجم موتور 1.2 لیتر وارد عرصه رقابت خواهد شد. از ویژگی های این موتور 3سیلندر می توان به مواردی چون: مصرف سوخت پائین، قابلیت کسب استانداردهای آلایندگی یورو 6، قابلیت استفاده از سوخت بنزین، سی.ان.جی و مناسب برای مدل های هیبریدی و بهره مندی از سطح تکنولوژی های روز موتور اشاره کرد.
افزايش رضايتمندي مشتريان با تحول كيفي خدمات نقشه راه ايران خودرو در تحولات كيفي خدمات، با هدف ارتقاي رضايتمندي مشتريان و پيشگيري از هر گونه نارضايتي از سوي آنان تدوين گرديده است.
در همين راستا طرح هاي متنوع و نويني در زمينه ارائه خدمات موتوري و گيربكس به اجرا در آمده كه در گام نخست، با تحويل خودرو جديد تارا در دو نوع دستي و اتومات، از تيرماه سال جاري آغاز شده است. بر اين اساس عدم بروز ايراد در موتور و گيربكس تارا دستي و اتومات تا شش ماه و يا پيمايش 10 هزار كيلومتر ضمانت مي شود. چنانچه خودروهاي مورد اشاره در اين محدوده زماني و پيمايشي دچار نقص شوند، با مراجعه به شبكه خدمات پس از فروش از بسته هاي جبراني ويژه بهره مند خواهند شد. لازم به تاكيد است پذيرش خودروهاي مشمول نياز به نوبت گيري ندارند؛ از اين رو شبكه خدمات پس از فروش ضمن تخصيص كارشناس پشتيبان به هر مشتري، اقدامات ويژه اي را در خدمات رساني مانند كاهش زمان پذيرش و فرايند ترخيص انجام خواهد داد. همچنين در خصوص ارايه خدمات امدادي به خودروهاي مشمول طرح نيز، سرعت عمل و تسهيل در رفع مشكلات فني، از ديگر امتيازات طرح ياد شده خواهد بود.گفتني است به دنبال تحولات كيفي در حوزه خدمات، از آغاز سال جاري، مدت گارانتي تمامي محصولات مدل 1401 به بعد اين شركت به 3 سال كاركرد و يا 60 هزار كيلومتر پيمايش افزايش يافته است. با توجه به مدت زمان ياد شده، به تمامي خريداران محصولات ايران خودرو خدمات رايگان ارائه خواهد شد.

و سخن آخر …
ايران خودرو با گذر از بحران ها و كاستي هاي گوناگون، توانسته است از تهديدها، فرصت هاي مطلوبي بسازد. اكنون اين شركت با دستاوردهايش آينده روشني را پيش روي خود ترسيم نموده است. حجم عظيم سرمايه گذاري ها، اصلاح زير ساخت هاي گسترده، سازماندهي نيروي انساني خلاق، كارآمد و نخبه، بهره گيري از دانش بنيان ها و ... از نقاط قوت اين خودروساز بزرگ به شمار مي آيد. بي ترديد با وحدت و همدلي دستاوردهاي بيشتر و مهم تري حاصل خواهد شد. بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه پشت تمامي دستاوردها و موفقيت هاي شركت هاي بزرگ انديشه نابي پنهان است كه قطعا با مديريتي شايسته و كاركشته عجين شده است!

* پويا شمس
کد مطلب: 185784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *