۰
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰

مسیر بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست مسدود است

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: مسیر بازگشت رهبر جریان صدر به عرصه سیاست در عراق، چه از راه قانونی و چه غیرقانونی مسدود است.
مسیر بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست مسدود است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جعفر قنادباشی در تحلیل خبر «المانیتور» مبنی بر قریب‌الوقوع بودن بازگشت رهبر جریان صدر عراق به عرصه سیاسی و کنار گذاشتن انزوای سیاسی که از چند ماه قبل آغاز کرده است و در پاسخ به این پرسش که آیا شواهدی مبنی بر بازگشت مجدد مقتدی صدر به عرصه سیاست وجود دارد و در صورت تحقق آن چه تبعاتی برای جامعه عراق خواهد داشت، گفت: مقتدی صدر برای بازگشت به عرصه سیاست، دو راه پیش روی خود دارد؛ از راه قانونی مراحل زیادی باید طی شود و این شکل از بازگشت در حال حاضر مسدود است. از مسیر غیرقانونی هم موانع دیگری وجود دارد چرا که طبیعتا احزاب برنمی‌تابند ایشان به صحنه سیاسی بازگردد و از راه قانونی نیز فعلا کرسی‌های مجلس تکمیل است. بنابراین مسیر بازگشت رهبر جریان صدر چه از راه قانونی و چه غیرقانونی مسدود است.
وی ادامه داد: از لحاظ جنجال آفرینی‌های صدر که قبلا صورت گرفت یک بار تجربه شده و باعث فشارهای زیادی به ایشان خواهد شد و شخص رهبر جریان صدر شاید نتواند این فشار را تحمل کند به این معنا که مقتدی صدر برای بازگشت به صحنه قدرت سیاسی نیاز به پیش زمینه‌های زیادی دارد که یا باید محبوبیت سراسری یا محبوبیتی در سراسر بغداد داشته باشد که در مقطع کنونی این محبوبیت به منطقه شهرک صدر خلاصه شده است و این شهرک به تنهایی اهرم مناسبی برای بازگشت به عرصه سیاست نیست. در نتیجه شاید این گمانه‌زنی برای بازگشت بی‌مورد باشد چرا که امکان بازگشت به معنی بازگشتی که خلائی را پر کند، وجود ندارد.   
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که با توجه به برنامه دولت محمد شیاع السودانی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ظرف یک سال آینده، آیا امکان دارد با بروز مجدد اختلافات در چارچوب هماهنگی احزاب شیعه مجددا فضا برای بازگشت جریان صدر به پارلمان فراهم شود، گفت: برای انتخابات سال آینده باید صبر کنیم و ببینیم چه مسائلی در عراق رخ می‌دهد چرا که انتخابات آینده به پارامترهای زیادی مانند عملکرد دولت السودانی، عملکرد آمریکایی‌ها، نقش‌آفرینی داعش و همسایگان عراق بستگی دارد که تا زمان برگزاری انتخابات تغییر خواهد کرد. بنابراین باید صبر کرد تا عوامل تاثیرگذار نقش‌آفرینی کنند و بعد در این رابطه اظهار نظر کنیم.
وی افزود: الان نمی‌توانیم بگوییم السودانی چه خواهد کرد یا آمریکایی‌ها چه سیاستی را در عراق دنبال می‌کنند یا داعش فعالیت‌های جدید را صورت خواهد داد یا خیر و در نهایت برآیند تصمیم همسایگان در این رابطه چه خواهد بود که مسائل مهمی هستند که باید مدنظر قرار بگیرند. 
کد مطلب: 187018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *