۰
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۷
تولید بر خط زمینه ارتقای پنجاه درصدی کیفیت و رضایت مشتریان محصولات ایران خودرو را فراهم کرد؛

ایران خودرو؛از تحول کیفی محصولات تا پایش مشتریان

آغاز به کار تیم جدید مدیریتی در ایران خودرو زمینه تغییر نگرش در تولید و عرضه محصولات وارایه خدمات به مشتریان از ماه های پایانی سال گذشته را فراهم کرد. این تغییر رویکردها در شرایطی بود که پس از برخی گلایه های مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی و فرمان 8 ماده ای رئیس جمهوری برای بازنگری در تولید، عرضه و بازار خودروهای داخلی، مدیران ایران خودرو توقف تولید خودروهای ناقص و تولید برخط برای کاهش هزینه تمام شده و بهبود کیفیت محصولات را در دستور کار قرار دادند و از خرداد ماه امسال تولید خودروهای ناقص در خطوط تولید ایران خودرو متوقف شد
ایران خودرو؛از تحول کیفی محصولات تا پایش مشتریان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در شرایطی که برخی منتقدان توقف تولید خودروهای ناقص را زمینه ساز کاهش تیراژ تولید محصولات این گروه خودروسازی قلمداد می کردند تازه ترین آمارها حاکی از رکورد شکنی های افزایش تیراژ تولید خودرو در این گروه خودروسازی است به نحوی که ایران خودرو در روز پایانی آذرماه موفق به شکستن رکورد تولید مجموع سال گذشته شد و با توجه به روند تامین قطعات و تولید محصولات به نظر می رسد این گروه خودروسازی تا پایان امسال رکورد تازه ای در تولید و عرضه محصولات به بازار رقم زند اما در کشاکش رشد تیراژ تولید ایران خودرو از با تدوین طرح تحول کیفیت از ارتقای کیفی محصولات خود نیز غافل نماند و گارانتی موتور و گیربکس خودرو تارا و تسری آن به برخی خودروهای دیگر مانند هایما، کیفیت محصولات خود را به رخ کشیده و در نظر دارد تا طرح تحول کیفیت را به سایر محصولات خود نیز تعمیم دهد در کنار ارتقای کیفیت محصولات، ایران خودرو طراحی پلت فرم و عرضه محصولات جدید را مطابق با وعده مدیر عامل خود بر اساس طرح قرار را در دستور کار قرار داد. این گروه صنعتی علاوه بر عرضه محصولات جدید مانند تارا، دنا پلاس توروبو و ری‌را، طراحی و عرضه محصولات جدید بر مبنای پلت فرم TF21 مد نظر قرار داده و در زمینه تامین موتور و قطعات نیز اخیر با رونمایی از موتور جدید TFP و آغاز به کارگیری این موتور در خودرو دناپلاس توربو شارژ اعلام کرد که تا سال آینده، حداقل 35 درصد محصولات این گروه صنعتی به این موتور مجهز خواهد شد. 
روی دیگر بهبود کیفیت و افزایش تیراژ تولید محصولات ایران خودرو تلاش برای رشد عرضه و افزایش میزان رضایتمندی مشتریان بوده و اخیرا نیز این گروه صنعتی ارایه خدمات ویژه به مشتریان در طرح «پایش مشتری» را در دستور کار قرار داده است. 
 
زنجیره های رشد توام تیراژ و کیفیت  
با تغییر رویکرد تولید در گروه صنعتی ایران خودرو از تولید خودروهای ناقص به تولید برخط و کامل محصولات مدیران این گروه خودروسازی در چارچوب انعقعاد قراردادها و توافقنامه های مختلف استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، نهضت داخلی سازی و بهره گیری از توانمندی قطعه سازان داخلی، راه اندازی پارک علم و فناوری برای بهره گیری از ظرفیت های متخصصان دانشگاهی، تولید و تامین قطعاتی که به دلیل تحریم ها در زنجیره تامین با مشکلات بیشتری مواجه شده بود را هدف قرار دادند. علاوه بر تامین قطعات طراحی و تولید موتور پرقدرت جدید TFP و موتور سه سلیندر و خودروهای برقی را برای بهبود کیفیت و تنوع بخشی به سبد محصولات مد نظر قرارداده است. از آنجا رشد تیراژ تولید پیش شرط صرفه اقتصادی و ارتقای کیفیت قطعات و موتورهای جدید است در تازه ترین اقدامات گروه صنعتی ایران خودرو موفق به تولید روزانه 3 هزار و 658 دستگاه موتور خودرو سواری در دوم بهمن ماه جاری و همزمان با حلول ماه مبارک رجب شد. طراحی پلت فرم های جدید و قطعات های تک و کمیاب رویکردی است که ایران خودرو با صرف هزینه های بالای تحقیق و توسعه و ساعت ها تلاش شبانه روزی همچنان بر آن تاکید داد تا علاوه بر ارتقای کیفیت محصولات، زمینه رقابت پذیری این محصولات در بازارهای داخلی و بازارهای هدف صادراتی را فراهم کند. علاوه بر خودروهای سواری در بخش خودروهای تجاری و باری نیز تازه ترین آمارها از رشد تیراژ تولید و بهبود کیفیت این محصولات حکایت دارد. به جرات می توان گفت دستاوردهایی مانند افزایش تیراژ و بهبود کیفیت تولید و رشد تحویل و کاهش زمان تعهدات تحویل خودرو به مشتریان و ... در سایه نهضت تولید برخط و توقف تولید خودروهای ناقص به دست آمده است. 
 
از تحول کیفیت تا پایش مشتریان  
آخرین آمارهای رسمی وزارت صمت و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از رشد متوسط 50 درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو حکایت دارد، رشد کیفی به همراه افزایش تیراژ تولید محصولات ایران خودروموجب شد تا مدیران این گروه خودروسازی با اطمنیان از کیفیت محصولات خود بهبود ارایه خدمات به مشتریان در قالب طرح تحول کیفیت را در دستور کار قرار داده و با گارانتی موتور و گیربکس برخی محصولات خود، افزایش اعتماد
بخشی به مشتریان را مد نظر قرار دهند. افزایش آمارهای صدور سند، تحویل خودرو و کاهش تعهدات معوق مشتریان موجب شد تا مدیران این گروه خودروسازی ارایه خدمات ویژه به مشتریان در چارچوب طرح «پایش مشتری» را هدفگذاری کنند. چرا که بر اساس نتایج ارزیابی های صورت گرفته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گروه صنعتی ایران خودرو موفق به افزایش ۵۰ درصدی سلامت محصولات خود هنگام تحویل به مشتریان شده است. در این چارچوب، اجرای طرح پایش مشتری (Follow up) به عنوان یکی از طرح‌های انجام شده در حوزه خدمات فروش، سهم بسزایی در ارتقای رضایت مشتریان داشته است. به موجب این طرح و در راستای ایجاد رابطه بلندمدت میان مشتریان و گروه صنعتی ایران خودرو، وضعیت ارایه خدمات و سلامت خودرو بر اساس مولفه های بدنه، تهویه مطبوع و وسایل برقی، مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، مجموعه نیرو محرکه و سوخت رسانی و موارد مرتبط با ایمنی خودرو، ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از تحویل خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در صورت اعلام نارضایتی مشتری از نحوه ارایه خدمات و یا سلامت خودرو، اقدامات جبرانی برای جلب رضایت مشتری از سوی ایران‌خودرو انجام می شود.

گروه صنعتی ایران خودرو، در طرح جهش کیفیت که از بهمن‌ماه سال گذشته کلید خورده، توانسته با اجرای ۲۷۹ پروژه کیفی گام های بلندی در مسیر بهبود کیفیت محصولات خود بردارد و بر اساس آمارها، نرخ عدم سلامت خودرو به هنگام تحویل از 5.9 درصد درفروردین ماه امسال به 3.5 درصد در نیمه نخست آذر ماه امسال کاهش یافته است. مطابق این طرح و با اطمینان از کیفیت محصولات، خودروهای تارا و هایما از ضمانت ویژه قوای محرکه برخوردار شده و در گام بعدی سایر محصولات نیز از این خدمات ویژه بهره‌مند خواهند شد. همچنین در مسیر بهبود ارایه خدمات، طرح کنترل ویژه قبل از تحویل (+PDS) محصولات سورن‌پلاس و خانواده هایما از ابتدای دی ماه امسال در تمامی نمایندگی های ایران خودرو در سطح کشور اجرا می‌شود تا مشتریان با اطمینان بیش‌تری از کیفیت محصولات برای خرید آن اقدام کنند.
کد مطلب: 188229
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *