۰
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۳
داود نوروزبيگي كارشناس صنعت خودرو؛

صنعت خودروسازی آینه تمام نمای سیاست‌های اقتصاد کلان

آقاي نماينده آدرس غلط به مردم ندهيد!
نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی اخيرا گفته است ، خودرو و ارز اثر روانی خود را در جامعه بر جای می‌گذارد، عرضه خودرو را به بورس بردیم و اکنون قیمت پژو به یک میلیارد تومان رسیده است. استیضاح وزیر را به جریان بیاندازید تا مردم بدانند مجلس حامی آن‌ها است
صنعت خودروسازی آینه تمام نمای سیاست‌های اقتصاد کلان
قیمت خودرو این روزها دربازار آزاد به دليل انتظارات تورمي ، نوسانات شديد ارزي و به خصوص افزايش نرخ دلار ، ساختاردولتي ، نرخ تورم بالاي 40 درصد ، اجراي سياست هاي آزمون خطا در كنترل بازار ، اصرار به قيمت گذاري دستوری ، افزايش نهاده هاي توليد از يك سو ، تشنگی بازار و انباشت تقاضا به‌خصوص در کلاس خودروهای اقتصادی و شرايط اقتصادي حاكم بركشور ، خودرو نه به عنوان كالاي مصرفي بلكه به عنوان يك كالاي سرمايه اي لحاظ مي شود ، كه اين موارد باعث شده كه خودرو گران شود و فشارش را مردم تحمل مي كنندو سودش را دلالان مي برند.

در حال حاضر ۲۳ تا ۲۶ درصد از پیکره یک خودرو را فولاد و آلیاژهای فلزی تشکیل مي دهند . فلزات توسط کارخانه های تولید داخلی با شاکله و مالکیت دولتی تولید می‌شود و با نرخ دلاری به دست خودروساز مي رسد. در بخش پتروشیمی یعنی ۳۴ درصد از یک محصول نهایی به نام خودرو، دارای مواد پتروشیمی است و قالب شرکت‌های پتروشیمی دارای ساختار دولتی هستند و ماجرای فروش به نرخ دلار از این منظر برای قطعه ساز نیز تکرار مي شود و قیمت تمام شده بالامي رود .
محصولات الکتریکال که ۱۷ تا ۱۹ درصد از کل یک خودرو را به خود اختصاص مي دهندكه خود داستاني ديگردارد و بهره بانکی خودروسازان گاه به ۳۰ درصد هم می‌رسدكه گویی در هزینه های تمام شده محصول ، گرانی از سوی نهادهاي ذيربط بر شرکتهای خودروساز دولتی تحمیل مي شود.اين درحالي است كه خودرو سازان نست به سال سال گذشته توليد و عرضه محصولات خود را بين 30 تا 50 درصد افرايش داده اند و براساس شواهد موجود عرضه خودرو در بورس كالا به نفع توليد كننده و مصرف كننده بوده است و خريداران واقعي توانستند خودرو مورد نظر خود را بطور ميانگين بين 100 تا150 ميليون تومان ارزان تراز بازار بخرند و حتي برخي از خودرو هاي عرضه شده در بورس كالا با قيمت پايه معامله شد.

تداوم اين روند باعث خروج خودرو سازان از زيان و سهامداران خودرويي هم بعد از مدت ها طعم سود را خواهند چشيد. واقعیت این است که برای ارزیابی نیک و بد صنعت خودرو سازي ایران باید آن را در چارچوب شرایط بد اقتصاد ایران دید و تحلیل کرد.آنهایی که  از شتاب قیمت خودرو هاي ایرانی گلایه‌های هدفمند دارند، نمی‌خواهند ببینند آیا متوسط رشد سالانه قیمت خودرو در دهه تازه سپری شده از رشد متوسط مسکن، ارز و سکه و تورم بیشتر بوده است یا اینکه این رشدها با کمی دیر و زود در یک دامنه بوده‌اند. این در حالی است که نرخ هر دلار آمریکا از 1390 تا امروز بيش از 25 برابر شده است و این نرخ تبدیل فزاینده دلار به ریال به سود ارز، بخشی از هزینه تولید خودرو را شامل می شود.

آقاي نماينده که مقایسه‌ای میان رشد فزاينده نهاده هاي توليد و خودرو را نمی‌بینند و نمی‌خواهند ببینند، در این ده سال تازه سپری شده، میانگین رشد قیمت همه کالاهای صنعتی به اندازه هم رشد کرده است. این در حالی است که در این سال‌ها دیوان‌سالاران و بوروکرات‌ها به کمک برخی سیاست‌ورزان و با همدستی برخی نا آگاهان به تحولات اقتصاد ایران در سطح کلان، یادشان رفته است که قیمت خودرو سال‌ها در حبس قیمت‌گذاری دستوری و اداری بوده است و بایدبه اين آقاي نماينده یادآور شویم صنعت ایران از جمله صنعت خودروسازی آینه تمام نمای سیاست‌های اقتصاد کلان و دشواری‌های تحمیل شده بر اقتصاد کلان از ناحیه تحریم‌هاست و نمی‌تواند در میان انبوه تنگناها که همه رشته‌های صنعت را در نوردیده است، تک ستاره درخشان باشد، اگرچه میل شدید ایرانیان به خرید همین محصولات که با زحمت به مراتب بالاتر کیفی نسبت به دوره‌های قبلی قراردارند، افتخار این صنعت است.
کد مطلب: 190289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *