۰
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۹
حسین مقیسه کارشناس اقتصادی؛

حجم تجارت ایران و عربستان قبل از قطع روابط

ایران و عربستان قبل از قطع روابط در سال ۹۴ چه حجمی از تجارت با هم داشتند،آیا آغاز دوباره روابط دیپلماتیک این دو کشور می تواند مشکلات ارزی ایران را به شرایط ایده الی برساند؟شاید مقایسه مبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران در مقایسه با عربستان پاسخی به پرسش بالا باشد
حجم تجارت ایران و عربستان قبل از قطع روابط

به گزارش مردم سالاری آنلاین،براساس آمار گمرک ایران؛ میزان واردات ایران از عربستان در سال ۹۱ معادل 70.4 میلیون دلار و در مقابل صادرات ما به این کشور پر قدرت منطقه معادل 115.1 میلیون دلار است.
به این ترتیب تراز تجاری ایران با عربستان در سال ۹۱ حدود 44.7 میلیون دلار مثبت بوده است.اما در سال ۹۲ سطح مبادلات کالایی میان دو کشور کاهش می یابد و میزان واردات ایران از عربستان به حدود 44.2 میلیون دلار می رسد. به همین میزان صادرات به عربستان هم کاهش یافته و به حدود 91.4 میلیون دلار رسید. با این حال میزان تراز تجاری ایران در سال ۹۲ مقداری بیش از سال ۹۱ به نفع ایران مثبت بود.
براین اساس تراز تجاری ایران در این سال حدود 47.2 میلیون دلار به نفع ایران مثبت شد.
برآوردهای آماری گمرک نشان می دهد که میزان صادرات ایران به عربستان در سال ۹۳، میزان صادرات ایران به عربستان مقداری بهبود یافت و به 110.4 میلیون دلار رسید و در مقابل عربستان تنها حدود 39.5 میلیون دلار کالا به ایران وارد کرد. و اما بالاترین حجم مبادلات تجاری ایران و عربستان در سال ۸۵ حدود نزدیک به 950 میلیون دلار بوده است، که میزان واردات حدود 600 میلیون دلار و صادرات حدود 350 میلیون دلار بوده است
حال در مقابل در سال 2021 حجم تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع کمی بیش از 4.8 میلیارد یورو و صادراتی به ارزش 3.9 میلیارد یورو به ایران داشته‌اند، و صادرات ایران نیز طی این مدت با ارزش 922.1 میلیون یورو، بوده است. در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در سال 2021 آلمان (1449،1 میلیون یورو)، ایتالیا (450،5 میلیون یورو) و هلند (443،2 میلیون یورو) بیشترین میزان صادارت را در سال 2021 به ایران داشته‌اند. ایران نیز در حوزه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین میزان صادرات را به آلمان (274،9 میلیون یورو)، ایتالیا (178،9 میلیون یورو) و اسپانیا (97،4 میلیون یورو) داشته است.
این در حالی است مبادلات تجاری ایران با ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ بالغ‌بر ۲۱ میلیارد یورو ثبت شده است، و در سال ۲۰۱۱ ارزش مبادلات تجاری اتحادیه اروپا که تقریبا بالاترین رکورد با ایران را داشته به بیش از ۲۶ میلیارد یورو رسیده بود، و پائین ترین حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا مربوط به سال ۲۰۱۲ و حدود ۲.۲ میلیارد یورو بوده است.

حسین مقیسه
 
کد مطلب: 191456
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *