۰
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶

گاز رومیزی بهتره یا گاز فردار

اجاق گاز، وسیله‌ای کاربردی است که همه خانواده‌ها به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در دو نوع فردار و رومیزی (صفحه‌ای) در بازار موجود هستند. انتخاب بین این دو نوع اجاق گاز همواره یکی از چالش‌های مصرف کنندگان است. برای اینکه در این زمینه بهترین تصمیم را بگیریم، باید به سولاتی نظیر میزان استفاده شما از گاز آشپزخانه چقدر است؟ معمولاً برای چند نفر آشپزی می‌کنید؟ چه غذاهایی درست می‌کنید؟ آیا اهل پختن کیک، شیرینی، نان و پیتزا هستید؟ پاسخ دهیم.
گاز رومیزی بهتره یا گاز فردار
پاسخ به سولات بالا و پرسش‌های مشابه به ما کمک می‌کند که درباره انتخاب گاز رومیزی یا فردار تصمیم بگیریم؛ زیرا هر یک از این محصولات، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و به طور قطع و یقین نمی‌توان گفت، کدام یک بهتر است. در این مقاله، پس از معرفی گاز فردار و گاز رومیزی، آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام اجاق گاز برای ما بهتر است.
گاز فردار
همان گونه که از نام کالا مشخص است، گاز فردار از یک عدد اجاق دارای شعله و فر تشکیل شده است؛ به این ترتیب می‌توان انواع و اقسام غذا، شیرینی و دسر را به وسیله آن درست کرد.
فرگازها، تنوع زیادی از نظر سایز، طرح و امکانات دارند؛ برخی از آنها از نوع گازی و برخی دیگر برقی هستند؛ اما رایج‌ترین نمونه‌های این کالا با استفاده از گاز کار کرده و از انرژی برق، صرفاً برای خاموش و روشن کردن آنها استفاده می‌شود. به طور کلی اجاق‌های گازی در ایران، کاربرد بیشتری دارند؛ زیرا هزینه تامین انرژی آنان پایین‌تر است.
گازهای فردار نیاز به نصب خاصی نداشته و قابلیت جا به جایی دارند؛ اما معمولاً وزن بالایی داشته و فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند؛ از این رو در هنگام انتخاب آنها باید ابعاد آشپزخانه را در نظر گرفت.
گاز رومیزی (صفحه‌ای)
برخلاف گاز فردار، گاز رومیزی بر روی صفحه کابینت نصب می‌شود و فضای بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد؛ به این ترتیب در صورت استفاده از گاز صفحه‌ای، می‌توان از فضای زیر گاز به عنوان کابینت استفاده کرد.
گاز رومیزی نیز انواع مختلفی دارد و اقسام گوناگون آن از نظر جنس به چند دسته کلی استیل، شیشه‌ای، استیل شیشه‌ای و سرامیکی تقسیم می‌شوند؛ همچنین این گازها از نظر ابعاد، تعداد شعله‌، طرح و مدل ظاهری و داشتن امکاناتی مثل لمسی بودن، فندک اتوماتیک و مواردی از این دست با هم فرق دارند.
بررسی مهمترین تفاوت های گاز رومیزی و گاز فردار

بی تردید برای پی بردن به این مسئله که گاز رومیزی بهتر است یا گاز فردار، باید به این سوال پاسخ داد که این محصولات چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در ادامه آنها از جنبه‌های مختلف، بررسی کرده و به سوال مطرح شده جواب می‌دهیم.
طرح و ظاهر اجاق گاز
به طور کلی گازهای صفحه‌ای، طراحی زیباتری داشته و از نظر امکانات(مثلاً قابلیت قطع خودکار گاز) نیز مدرن‌تر هستند؛ همچنین از آنجا که نیاز به فضای خاصی ندارند، حتی در کوچکترین آشپزخانه‌ها نیز می‌توان از آنها استفاده کرد؛ نصب این گازها نیز نسبتاً راحت است؛ اما باید در هنگام کابینت‌سازی، مکان ویژه‌ای برایشان در نظر گرفت.
لازم به ذکر است که هر دو نوع گاز رومیزی و فردار از نظر سایز و تعداد شعله تنوع دارند؛ اما در حالت کلی، فاصله بین شعله‌ها در فرگاز، بیشتر است و امکان قرار دادن چند قابلمه به صورت هم‌زمان را فراهم می‌کند؛ البته امروزه گازهای صفحه‌ای متنوع تر از قبل شده و برخی از آنها دارای فاصله شعله‌ای مناسب می‌باشند.
هر چند که گاز صفحه‌ای کم جا بوده و ظاهر شکیل‌تری دارد؛ اما نمی‌توان آن را به راحتی جا به جا نمود؛ در صورتی که حمل و نقل گاز فردار به آسانی صورت می‌گیرد.
کیفیت کار گاز رومیزی و گاز فردار
خوشبختانه امروزه گازهای رومیزی از نظر میزان حرارت‌دهی و عملکرد، پیشرفت کرده‌اند؛ به عبارت دیگر گازهای صفحه‌ای از نظر کیفیت کار و بازدهی، تفاوتی با گازهای فردار ندارند؛ در این خصوص بیشتر باید به برند محصول توجه نمود؛ به عنوان مثال گاز رومیزی کن از کیفیت بسیاربالایی برخوردار بوده و به راحتی می‌توان هر نوع غذایی را با آن طبخ نمود.
دوام و طول عمر اجاق گاز
به طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام یک از گازهای رومیزی یا صفحه‌ای، طول عمر بالاتری دارند؛ اما در حالت کلی نگهداری و تمیز کردن گازهای صفحه‌ای، مراقبت بیشتری را می‌طلبد؛ به خصوص نمونه‌های شیشه‌ای و سرامیکی این کالا تا حدودی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند.
ایمنی گاز
مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان در خصوص ایمنی دو گاز مورد بحث بیان کرد، این است که اکثر گازهای صفحه‌ای، مجهز به ترموکوپل هستند؛ با وجود این قطعه، در صورت خاموش شدن شعله، جریان گاز به طور خودکار قطع می‌شود؛ در عوض گاز فردار، در تماس مستقیم با کابینت نبوده و تا حدودی از آن فاصله دارد.
قیمت گاز رومیزی و گاز فردار
بدیهی است که قیمت گاز رومیزی، ارزان‌تر از گاز فردار می‌باشد؛ اما در صورتی که نیاز به فر داشته باشیم، باید علاوه بر خرید گاز صفحه‌ای، هزینه جداگانه‌ای برای تهیه فر توکار، پرداخت کنیم و مجموع قیمت این دو محصول، بالاتر از گاز فردار است.
پنج نکته مهم درباره انتخاب گاز رومیزی یا گاز فردار
اگر متراژ آشپزخانه شما کم است، پیشنهاد می‌کنیم از گاز رومیزی استفاده کنید؛ زیرا گاز فردار، نیاز به فضا دارد و علاوه بر این احتمالاً جلوه ظاهری آشپزخانه را به هم می‌ریزد.
2. در صورتی که به زیبایی آشپزخانه اهمیت می‌دهید، گاز رومیزی برای شما مناسب‌تر است؛ حتی اگر نیاز زیادی به فر احساس می‌کنید، بهتر است، گاز صفحه‌ای را در کنار فر توکار داشته باشید و از آشپزخانه‌ای شیک و مدرن لذت ببرید.
3. اگر مستاجر هستید یا به هر علت قصد جا به جایی منزل را دارید، بهتر است، به سراغ گاز فردار بروید؛ زیرا جدا ساختن گاز صفحه‌ای از جای خود، بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است.
4. اگر اهل آشپزی زیاد هستید، یا تمایل دارید، انواع غذاها وخوراکی‌ها را در منزل تهیه کنید، گاز فردار، بهترین انتخاب برای شماست. گاهی اوقات وجود یک گاز فردار مناسب حتی از داشتن گاز صفحه‌ای و فر توکار، بهتر است؛ زیرا همان طور که پیشتر اشاره شد، معمولاً فاصله شعله‌ای فرگازها بهتر است و می‌توان در یک زمان واحد از همه شعله‌ها استفاده کرد.
5. اگر به ندرت به سراغ تهیه شیرینی یا غذاهایی می‌روید که نیاز به فر دارند، بهتر است، یک عدد گاز صفحه‌ای مناسب با شرایط خود خریداری نموده و از پرداخت هزینه اضافه برای تهیه فرگاز صرف نظر کنید.

گازفردار
کد مطلب: 193966
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *