۰
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰

ازدواج در مناطق محروم بالاتر از استان‌های بهره‌مند است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ واقعه ازدواج در سال ۱۴۰۰ رخ داد و ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ واقعه ازدواج در سال ۱۴۰۱ گزارش شد که کاهش ۳ درصدی ازدواج را نشان می‌دهد.
ازدواج در مناطق محروم بالاتر از استان‌های بهره‌مند است

به گزارش مردم سالاری آنلاین، نشست خبری هفته ازدواج با شعار آسان و آسمانی با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز ۲۷ خردادماه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین «مهدی متقی فر» در خصوص برنامه‌های هفته ازدواج و جشن‌های این هفته توضیح داد: تفاوت جشن‌های امسال با سال‌های قبل این است که تعداد جشن‌های امسال بالاست و در مناطق محروم و شهرستان‌های دور از مراکز استان تعداد جشن‌ها بیشتر خواهد بود.

متقی فر افزود: "جشن وصال" با شعار آسان و آسمانی امسال نیز در راستای ترویج ازدواج آسان به صورت جشن ملی در تهران برگزار خواهد شد و هزار نفر شرکت کننده داریم که از بین زوج‌های دانشجو و فرهیخته هستند و همزمان با جشن ملی، جشن‌های استانی نیز آغاز به کار می‌کنند و به صورت برخط نیز پخش خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی متقی فر ادامه داد: حدود ۳۰۰ جشن به همت سمن‌ها و مراکز مشاوره برگزار می‌شود. اهداف ما امسال مطابق با وظیفه‌ای است که برعهده داریم؛ در دوسالی که به واسطه کرونا آمار ازدواج بالا رفت علت آن به دلیل کاهش رسم و رسوم دست و پا گیر برای ازدواج بود. امیدواریم با فرهنگ سازی، رویه ازدواج آسان و آسمانی را جا بیندازیم. البته پیگیر مصوبات و اتفاقات بهتر که منجر به تسهیل ازدواج شود، هستیم. سال قبل شورای عالی مصوبات خوبی در این زمینه داشت و امسال نیز به همان منوال پیش برود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: نقش آفرینی گروه‌های مردمی در تسهیل ازدواج جوانان یکی از موضوعات مد نظر است که در تهیه جهیزیه و جشن‌های در شان و آموزش‌های پیش و حین ازدواج همراهی می‌کنند. ازدواج باید با شروعی محکم و آگاهانه همراه باشد که نیاز به آموزش‌های به موقع و متناسب دارد. امیدواریم با نقش آفرینی مراکز تخصصی مشاوره و هفته ازدواج فرهنگسازی خوبی برای مشاوره پیش از ازدواج رخ دهد. بخشی از کار برعهده وزارت ورزش و جوانان است تا مدیران ما را در فرهنگ‌سازی کمک کنند.

او یادآوری کرد: سال قبل ۱۸۴ جشن در ۱۵۰ شهر برگزار کردیم و حتی برخی شهرها چند جشن برگزار کردند.

متقی‌فر تاکید کرد: هم‌افزایی با دستگاه‌های مرتبط با حوزه ازدواج از دیگران اقدامات ماست که در برگزاری جشن‌ها و خدمات به زوج‌ها ضریب بالاتری گرفته است. در فضای مجازی و رسانه ملی نیز برنامه‌هایی طراحی شده که در هفته ازدواج در بعد مطالبه‌گری موانع ازدواج خواهد بود از جمله مشکل وام ازدواج که جوانان درگیر ضامن و… می‌شوند. امیدواریم به کمک رسانه‌ها اتفاقات خوبی بیفتد. از سال قبل در پرداخت وام ازدواج اتفاقات خوبی افتاده اما هنوز تامین ضامن از مشکلات است که با کمک بانک مرکزی طرح‌هایی در دست هست که امیدواریم به زودی خبر اجرایی و عملی شدن آن را بدهیم. این طرح‌ها فعلا در مرحله آیین نامه است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان اظهار کرد: ۳۱ خردادماه در تالار شهید آوینی جشن ملی ازدواج برگزار خواهد شد. بحث‌های آموزشی و تقدیر از فعالان، موثران، واسطه‌گران ازدواج و خیرین را از جمله برنامه‌های "جشن وصال" خواهد بود. همچنین برنامه‌های شادی شبیه به جشن عروسی برای جوانان که تقریبا همه مد نظر داریم. همچنین کارگاه‌های آموزشی رایگان نیز برگزار خواهد شد.

متقی فر با بیان اینکه عامل اقتصادی یکی از عوامل تأثیرگذار در ازدواج جوانان است، گفت: مهم‌تر از عامل اقتصاد و براساس مطالعات میدانی علی رغم عامل اقتصاد، گره‌های فکری و فرهنگی مهم‌ترین عامل ازدواج نکردن جوانان است. اقناع ذهنی اگر رخ دهد و گره‌های فرهنگی اگر باز شود قطعا ازدواج تسهیل می‌شود. براساس تحقیقات ایسپا و مرکز تحقیقات وزارت ورزش و جوانان یکی از مهم‌ترین سوالات این بود که علت ازدواج نکردن جوانان چیست و بیش از ۶۰ درصد جوانان می‌گفتند اعتقادی به ازدواج ندارند و عامل فرهنگی در این امر دخیل است و جوانان در امر ازدواج مشکل اصلی را مشکل اقتصادی نمی‌دانستند.

متفی فر تاکید کرد: آمار اطلس ازدواج استان‌های محروم بالاتر از استان‌های بهره‌مند است این توان دهنده این است که ما در کنار تسهیل ازدواج جوانان باید به مسائل فرهنگی ورود پیدا کنیم. متاسفانه کاهش ازدواج داشتیم و در طلاق افزایش خیلی کمی داشتیم و خوشبختانه در مقایسه با سال قبل رشد زیادی نداشته است.

او افزود: در حال حاضر ۵۲۵ مرکز مشاوره در کل کشور داریم و بیش از ۲۵۰۰ مشاور در این مراکز کار می‌کنند. تمامی مراکز استان میانگین ۵ مرکز مشاوره دارند سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشته و در یک سال گذشته ۱۸۵ مجوز مرکز مشاوره توسط وزارتخانه ورزش و جوانان صادر شده است.

متقی فر تاکید کرد: کسانی که توان پرداخت حق الزحمه مشاوره ندارند از سوی سازمان امور جوانان معرفی می‌شوند و سه جلسه رایگان مشاوره ازدواج می‌توانند دریافت کنند.

متقی فر اضافه کرد: مراکز فعال در انتخاب همسر از دی ماه ۱۴۰۱ راه اندازی شده و متقاضیان به درگاه سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کرده و توسط وزارت ورزش و جوانان مجوز این مراکز صادر می‌شود. در حوزه توانمندسازی و فعالیت کیفی این مراکز برای انتخاب همسر تلاش‌هایی شده است. از سه عامل اول در ازدواج نکردن جوانان نداشتن گزینه مناسب بود. جوانان باید به دور از حواشی و آسیب‌ها جوان گزینه ازدواج را انتخاب کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: در حال حاضر ۵۵ مرکز فعال در انتخاب همسر دارای مجوز فعالیت می‌کنند. هنوز جا دارد که این مراکز از نظر کمی رشد کنند که حمایت لازم را دارند. از این به بعد مراکز بدون مجوز اگر مجوز دریافت نکنند، تخلف کرده‌اند و مراکز آن‌ها تعطیل می‌شود.

او در خصوص آخرین آمار ازدواج و طلاق نیز گفت: ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ واقعه ازدواج در سال ۱۴۰۰ رخ داد و ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ واقعه ازدواج در سال ۱۴۰۱ گزارش شد که کاهش ۳ درصدی ازدواج را نشان می‌دهد. همچنین در مورد طلاق در سال ۱۴۰۰ رقم ۲۰۴ هزار و ۴۸۶ واقعه طلاق و در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۰۴ هزار و ۲۹۴ واقعه طلاق را نشان می‌دهد. در واقع در سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش رشد طلاق بوده ایم.

کد مطلب: 197649
برچسب ها: ازدواج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *