۰
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۰

تاثیر مواد غذایی پرمصرف در رفتار کودکان

والدین باید بدانند که برخی مواد غذایی روی رفتار و خلق و خوی کودکان تاثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال غذاها و خوراکی‌هایی با قند بالا می‌توانند باعث بروز فازهایی از بیش‌فعالی شوند. البته نوسانات خلقی کودکان صرفا به مصرف مواد غذایی شیرین خلاصه نمی‌شود و انواع دیگری از خوراکی‌ها وجود دارند که روی رفتار و اخلاق کودکان تاثیر می‌گذارند.
تاثیر مواد غذایی پرمصرف در رفتار کودکان

به گزارش مردم سالاری آنلاین، غذاها و خوراکی‌هایی با قند بالا می‌توانند باعث بروز فازهایی از بیش‌فعالی شوند. البته نوسانات خلقی کودکان صرفا به مصرف مواد غذایی شیرین خلاصه نمی‌شود و انواع دیگری از خوراکی‌ها وجود دارند که روی رفتار و اخلاق کودکان تاثیر می‌گذارند.

1. قند

قند باعث بروز فازهایی از بیش‌فعالی در کودکان می‌شود. قند در   اکثر غذاها و خوراکی‌هایی که کودکان صرف می‌کنند وجود دارد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف قند در طولانی‌مدت به سلامتی بدن آسیب می‌زند.

علاوه‌براین، داشتن برنامه غذایی سرشار از مواد غذایی فرآوری‌شده و صنعتی به‌طور مستقیم با مشکلات خواب، افسردگی و تاخیر رشد (تاخیر در رسیدن به نقاط عطف زبان، تفکر و مهارت‌های حرکتی) ارتباط دارد.

2. محصولات لبنی

ما آن‌قدر در خصوص فواید شیر و محصولات لبنی شنیده‌ایم که تصور می‌کنیم اینها بهترین مواد غذایی روی زمین برای سلامتی کودکان هستند اما لزوما اینگونه نیست. بدون شک محصولات لبنی برای سلامتی مفید هستند اما اگر کودکی دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز باشد یا به پروتئین‌های شیر و محصولات لبنی حساسیت داشته باشد مصرف آنها باعث بروز تغییراتی در خلق‌وخو و رفتار کودکان خواهد شد.

برخی از کودکان با مصرف محصولات لبنی پرخاشگر یا تحریک‌پذیر می‌شوند. علاوه‌براین، کودکان آلرژیک یا کودکانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند به‌طور مکرر دچار سرماخوردگی و عفونت گوش می‌شوند. نوزادان نیز علائم کولیک بروز می‌دهند.

3. رنگ‌های مصنوعی

آیا می‌دانستید که استفاده از رنگ‌های مصنوعی در بسیاری از کشورها ممنوع است؟ به خاطر اینکه این ترکیبات شیمیایی اثرات منفی روی سلامت کودکان دارند.

رنگ‌های خوراکی بر علائم  ADHD(اختلال بیش‌فعالی و نقض توجه) تاثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث بروز اضطراب، بیش‌فعالی و سردرد در بین کودکان شوند اما مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود.

رنگ‌های خوراکی ممکن است باعث بروز تغییراتی در رفتارهای کودکان شوند. مشکل این است که این ترکیبات شیمیایی در اکثر خوراکی‌های شیرین محبوب کودکان وجود دارند و والدین صرفا قند را مسئول کج‌خلقی فرزندانشان می‌دانند و از مضرات رنگ‌های مصنوعی غافل هستند. متاسفانه این مواد در غذاهای پرمصرفی مانند برخی نان‌ها و ماست‌ها نیز وجود دارند.

کد مطلب: 198650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *