۰
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵

تبدیل دریاچه‌ها به کانون‌های گرد و غبار

گرد و غبار پدیده‌ای نوظهور نیست و از سالیان گذشته نیز وجود داشته ولی امروزه به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی میزان آن تشدید شده است و تاثیرات مخرب بیشتری نیز بر محیط زیست می‌گذارد.
تبدیل دریاچه‌ها به کانون‌های گرد و غبار

 رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید بر خشکسالی و کم‌بارشی طی دو دهه اخیر گفت: چند دهه گذشته در ایران حدود ۱۳۰ دریاچه و تالاب وجود داشت، اما الان متاسفانه برخی از دریاچه‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند. 

گرد و غبار پدیده‌ای نوظهور نیست و از سالیان گذشته نیز وجود داشته، ولی امروزه به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی میزان آن تشدید شده است و تاثیرات مخرب بیشتری نیز بر محیط زیست می‌گذارد. سال گذشته خشک و کم‌بارش بود و امسال هم سال سومی است که در شرایط کم‌بارشی قرار داریم و بسیاری از استان‌ها حتی خشکسالی بسیار شدید و استثنایی را تجربه کردند و چه بسیار در این مناطق کانون‌های گرد و غبار نیز افزایش یافته است.

گرد و غبار پدیده‌ای نوظهور نیست و از سالیان گذشته نیز وجود داشته، ولی امروزه به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی میزان آن تشدید شده است و تاثیرات مخرب بیشتری نیز بر محیط زیست می‌گذارد.

احد وظیفه درباره چگونگی خیزش گرد و خاک در کشور به ایسنا گفت: با توجه به داده‌های دو دهه اخیر، بارندگی‌های کمتر از نرمال در کشور موجب خشک شدن سطح برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است بنابراین در حال حاضر حالا سطحی شور و نمکی و بافتی نرم و بدون چسبندگی دارند و در معرض فرسایش بادی قرار گرفته‌اند.

او افزود: با وزش باد در این مناطق، خاک‌های سطح تالاب‌ها که بافت نرمی دارند و به دلیل وجود نمک نیز چسبندگی ندارند در هوا پراکنده می‌شوند و هم در راستای افق و هم در راستای قائم در این مناطق گرد و خاک ایجاد می‌کنند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به گرد و خاک‌های شدید طی سال گذشته ادامه داد: این توده‌های گرد و خاک در برخی سال‌ها می‌تواند شدید باشد و در برخی سال‌ها نیز شدت بالایی ندارد و این وضعیت چندان قابل پیش‌بینی نیست. شدت گرد و خاک‌ها به دلیل افزایش گذر سامانه‌های جوی مربوط به دورپیوند‌ها در فصل گرم و خشک و مستعد بودن سطح زمین است.

او افزود: به‌طور مثال اگر باد در جنگل بوزد برگ درختان را تکان می‌دهد، ولی در مناطق خشک و کویری گرد و خاک ایجاد می‌کند. در واقع خشکسالی محیط را برای خیزش گرد و خاک آماده می‌کند. باد‌ها نیز زمانی که شاخص‌های دور پیوند به خوبی عمل کنند و گذر سامانه‌های جوی از کشور فراوان‌تر شود، می‌وزند و در این صورت شاهد افزایش خیزش گرد و خاک می‌شویم.

کد مطلب: 198856
برچسب ها: گرد و غبار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *