۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۶
رئیس سازمان محیط زیست:

افغانستان به تعهدات زیست محیطی پایبند نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: کشور همسایه (افغانستان) دولت مستقری ندارد که با مسئولین و مقامات آن رایزنی های لازم صورت گیرد. ایران و افغانستان توافقنامه های فی ما بین دارند که هیأت حاکمه فعلی این کشور گاهی پای کار نمی آید و همین موضوع بر مشکلات زیست محیطی افزوده است.
افغانستان به تعهدات زیست محیطی پایبند نیست
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از شفقنا،علی سلاجقه در گفت وگو با شفقنا درباره علت افزایش گرد و غبار در برخی از استان ها، اظهار کرد: خوشبختانه امسال تعداد روزهای آلاینده نسبت به سال قبل خیلی کاهش داشت، اما اکنون بحث گرد و غبار است که بسیاری از مناطق جنوب شرق تا شمال شرق کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط جوی، کاهش بارش ها و همچنین عوامل داخلی و خارجی معمولاً در این فصول افزایش گرد و غبار را داریم و کشور ما مخصوصاً استان سیستان و بلوچستان همیشه دچار این معضل است.
وی گفت: منشأ گرد و غبار مناطق شمال شرق کشور از کشور ترکمنستان و موضوع منطقه سرخس است که به طور کلی راهکار حل این معضل، ارتباط و اجرای توافق ها با کشورهای همسایه است.
آقای سلاجقه ادامه داد: برای حل این مشکل قبلاً رایزنی هایی را انجام دادیم و حضوراً به ترکمنستان رفتیم و با مسئولین این کشور صحبت کردیم. سازمان محیط زیست طرح های مشترکی که باید اتفاق بیفتد را دنبال می کند و سایر دستگاه های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی نیز باید وظایف خود در این زمینه را انجام دهند.
وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون رایزنی ها با کشورهای همسایه به نتیجه مطلوبی نرسیده است؟ گفت: کشور همسایه (افغانستان) دولت مستقری ندارد که با مسئولین و مقامات آن رایزنی های لازم صورت گیرد بلکه مجموعه ای هستند که بر این کشور حاکم شدند. ایران و افغانستان توافقنامه های فی ما بین دارند که هیأت حاکمه فعلی این کشور گاهی پای کار نمی آید و همین موضوع بر مشکلات محیط زیستی افزوده است. اجرای این تعهدات از سوی دو طرفه از سوی وزارت نیرو در حال پیگیری است.
آقای سلاجقه درباره عملکرد دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک نیز گفت: در این رابطه گزارش مفصلی به رییس جمهور ابلاغ شده است. براساس این قانون هر یک از دستگاه ها مکلف به اجرای وظایف و اقداماتی هستند که در گزارش سازمان محیط زیست به آقای رئیسی اعلام شد که هر یک از دستگاه ها چه میزان به تعهدات و وظایف خود عمل کردند و چه اقدامات و حتی کوتاهی هایی در این زمینه انجام دادند.
کد مطلب: 200168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *