۰
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

افزایش ۲۰۴ درصدی صدور پروانه ساخت در تهران

شهردار منطقه ۲۱ از افزایش ۲۰۴ درصدی صدور پروانه ساخت در این منطقه در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و برنامه‌های شهرداری برای تصویب طرح‌های مربوط به نوسازی شهرک‌های موجود در این منطقه از جمله شهرک دانشگاه تهران در کمیسیون ماده ۵ را تشریح کرد.
افزایش ۲۰۴ درصدی صدور پروانه ساخت در تهران

به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمدرضا پوریافر در نشست خبری امروز خود ضمن تقدیر از خبرنگاران به مناسبت «روز خبرنگار» و تاکید بر نقش پراهمیت اصحاب رسانه در بیان صادقانه واقعیت‌ها به مردم گفت: رسانه‌ها نقش ارزشمندی در آگاهی‌رسانی به مردم و همچنین پررنگ کردن تلاش همکاران ما در شهرداری و البته بیان محدودیت‌هایی که مدیریت شهری در ارائه خدمات به شهروندان با آن مواجه است، دارند و خبرنگاران باید طوری حقایق و نقدها را مطرح کنند که پیش وجدان خود راضی باشند. 

وی افزود: شهرداری باید در همه عرصه‌ها فعال باشد و ما معتقدیم اگر همکاران ما جز برای رضای خدا عمل کنند، هیچ فایده‌ای ندارد، اما اگر  در پی کسب رضایت خداوند باشیم، طبیعتا رضایت شهروندان نیز حاصل خواهد شد و با توجه به این که همکاران ما در شهرداری با مردم ارتباط مستقیم دارند، نشاندن لبخند رضایت بر لبان شهروندان، بهترین هدیه‌ای است که همکاران ما می‌توانند از مردم دریافت کنند. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: منطقه ۲۱ در غربی‌ترین نقطه تهران واقع شده است که با وسعت ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار چهارمین منطقه وسیع پایتخت محسوب می‌شود. البته این منطقه خصوصیاتی دارد که با هیچ منطقه دیگری قابل مقایسه نیست، به طوری که ۵۰ درصد بافت منطقه صنعتی و نظامی است و بخش مهمی از صنایع کشور در حوزه‌های مختلف از جمله خودروسازی و داروسازی در این منطقه قرار گرفته‌اند. 

پوریافر خاطرنشان کرد: منطقه ۲۱ ظرفیت خوبی برای توسعه فضاهای نمایشگاهی دارد، چراکه در این منطقه هم دسترسی‌های بزرگراهی گسترده‌ای وجود دارد و هم این منطقه در نزدیکی فرودگاه مهرآباد قرار گرفته است و هم زمین‌های ذخیره شهری زیادی در آن وجود دارد. بنابراین افق ما در منطقه ۲۱، توسعه کارآفرینی و عرضه محصولات به صورت نمایشگاهی و فراهم کردن فرصت درآمدزایی برای شهروندان از این طریق است. 

وی با بیان این که در سنوات گذشته در برنامه‌های توسعه‌ای شهر تهران توجهی جدی به منطقه ۲۱ نشده است، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های توسعه در منطقه ۲۱، بحث حمل‌ونقل عمومی است. بیش از ۱۵ سال پیش مطالعات احداث خط ۱۱ مترو که سه ایستگاه آن در منطقه ۲۱ قرار دارد، انجام شد و امیدواریم براساس وعده مسئولان شرکت مترو، احداث این خط در سال آینده آغاز شود. 

شهردار منطقه ۲۱ عنوان کرد: یکی از ایستگاه‌های پیش‌بینی‌شده در خط ۱۱ مترو در منطقه ما، ایستگاه گلناز است که به دنبال جابه‌جایی مکان تعیین‌شده برای این ایستگاه هستیم؛ به نحوی که می‌خواهیم این ایستگاه در زمین خالی ۶۰ هکتاری ضلع غربی مسکن ویژه منطقه احداث شود تا در کنار آن نیز ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی صورت بگیرد و بتوانیم یک محله الگو و با دسترسی‌های مناسب در این زمین ایجاد کنیم. 

وی در ادامه توضیح داد: بخشی از زمین مذکور به عنوان زمین‌های ذخیره شهری محسوب می‌شود و بخشی از آن هم در اختیار کمیته امداد است که در حال رایزنی با کمیته امداد، وزارت راه و شرکت مترو هستیم تا این جابه‌جایی صورت گیرد، چراکه این زمین کاملا بکر و بهترین بستر برای اجرای طرح TOD و ایجاد محله الگو است و به دنبال آن هستیم که با تصویب کمیسیون ماده ۵، هم در این زمین ایستگاه مترو تاسیس شود و هم واحد‌های مسکونی را با در نظر گرفتن سرانه‌های شهری مورد نیاز احداث کنیم. 

پوریافر با تاکید بر این که مطالعات خط ۱۱ مترو به پایان رسیده و قرار است که از سال آینده، احداث این خط آغاز شود، اظهار داشت: خط ۱۰ مترو نیز در مرز منطقه ۲۱ قرار دارد و با توجه به درخواستی که مجری طرح این خط برای زمین جهت ایجاد واحد‌های کارگاهی از ما داشت، در حال رایزنی هستیم که یکی از ایستگاه‌های این خط با کمی جابه‌جایی در خیابان ۵ آذر ساخته شود. با توجه به پیش‌بینی ایستگاه‌های تبادلی زیاد برای خط ۱۰، انتقال یک ایستگاه این به منطقه ۲۱، کمک زیادی به اهالی منطقه خواهد کرد. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: برای اتصال منطقه ۲۱ به خط ۴ مترو نیز لازم است که از ایستگاه بیمه تا ابتدای بزرگراه لشکری، ۲ کیلومتر حفاری انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به اهمیت بالای خط ۴ در شبکه متروی تهران، اهالی منطقه ما نفع زیادی از این اقدام خواهند برد و می‌توانند به‌راحتی از طریق مترو به مرکز شهر دسترسی پیدا کنند که امیدواریم شرکت مترو در این زمینه با ما همکاری کند. 

پوریافر با بیان این که کمبود اتوبوس یکی دیگر از معضلات منطقه ۲۱ در حوزه حمل‌ونقل عمومی است، گفت: وضع موجود در حوزه اتوبوسرانی در منطقه ۲۱ نیز مانند سایر مناطق تهران اصلا مناسب نیست، البته شورای شهر امسال بودجه خوبی را برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در نظر گرفته است و معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این زمینه اهتمام جدی دارد‌. در حال حاضر منطقه ۲۱ حداقل به ۲۵ اتوبوس جدید احتیاج دارد که معاونت حمل‌و‌نقل قول داده است که تا مهرماه ۹ اتوبوس به ناوگان ما اضافه شود. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: اکنون برای ۵ شهرک موجود در منطقه ۲۱ که فاقد خط اتوبوس هستند، این معضل را با تخصیص ون جبران کرده‌ایم، به نحوی که با بخش خصوصی قرار داده بسته‌ایم که ۵ ون را به این شهرک‌ها اختصاص داده‌اند و سعی کرده‌ایم دسترسی حمل‌ونقل عمومی اهالی این شهرک‌ها را با ون‌های خصوصی و اختصاص تاکسی افزایش دهیم. 

وی با بیان این که یکی از مشکلات جدی منطقه ۲۱، معضل آب بخصوص آبیاری فضای سبز است، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، در سنوات گذشته آبرسانی به فضای سبز منطقه با مشکلات زیادی مواجه شده بود که این معضل تنش‌هایی را برای فضای سبز منطقه ایجاد کرده بود. 

پوریافر در ادامه توضیحات خود گفت: براساس مطالعات جامع شبکه آبیاری منطقه ۲۱، نیاز آبی منطقه ۴۵ هزار متر مکعب که در حال حاضر تنها نصف این مقدار به ما می‌رسد، ولی در حال حاضر با تمهیدات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، حتی اگر روزانه چند بار نیاز باشد که آبیاری با تانکر انجام شود، این کار را انجام می‌دهیم تا فضای سبز منطقه دچار تنش نشود و بتوانیم آبیاری فضای سبز را با همین آب‌های موجود انجام دهیم. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: برنامه‌ریزی ما برای بهبود وضعیت آب منطقه در آینده، احداث مخازن بیشتر و تکمیل رینگ لوله‌گذاری‌های آب است که در دست اقدام داریم. همچنین با توجه به این که منطقه ۲۱ جزو مناطق دارای سرانه فضای سبز بالا در شهر تهران محسوب می‌شود، احداث ۲ تصفیه‌خانه را در منطقه در دستور کار قرار داده‌ایم و علاوه بر این در حال رایزنی با شرکت آب و فاضلاب هستیم که بخشی از آب تصفیه‌خانه فیروزبهرام با ۱۴ کیلومتر لوله‌گذاری از منطقه ۱۸ به منطقه ۲۱ انتقال یابد تا به این صورت معضل آب منطقه ۲۱ حل شود. 

وی در خصوص برنامه‌های شهرداری برای بهبود وضعیت سرانه‌های فرهنگی و ورزشی منطقه ۲۱ نیز توضیح داد: در گذشته مجموعه فرهنگی – ورزشی ققنوس در دل منطقه وجود داشت که زمین آن متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود که در سنوات قبل به صورت مزایده به یک خریدار خصوصی فروخته شد. اما اکنون در حال مذاکره با مالک کنونی این زمین هستیم تا بتوانیم این مجموعه را که فضاهای ورزشی و بخش‌هایی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان دارد، احیا کنیم، اگرچه هنوز در مذاکرات با این شخص برای خرید مجموعه از ایشان یا ارائه زمین معوض به ایشان به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. 

پوریافر با بیان این که بیش از ۱۰ زمین چمن در منطقه در دست احیا قرار دارد که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: یکی از پروژه‌های بزرگ در بخش اوقافت فراغت در منطقه ۲۱، بوستان بانوان به مساحت ۵.۵ هکتار است که هم‌اکنون در دست احداث قرار دارد و در‌آن امکانات ورزشی، فرهنگی، تفریحی، استخر روباز، استخر سربسته، مجموعه شهربانو، آمفی‌تئاتر و ... را برای بانوان در نظر گرفته‌ایم. این پروژه، مجموعه کم‌نظیری در غرب تهران خواهد شد که حتی اهالی شهرهای اقماری نزدیک به پایتخت نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: بوستان بانوان فعلی منطقه به بوستان خانواده تبدیل خواهد شد که در حال نصب آلاچیق و ایجاد سایر فضاهای خانوادگی مناسب در این بوستان هستیم. همچنین یک استخر دوقلوی هم‌زمان برای بانوان و آقایان در حاشیه این بوستان احداث خواهد شد و رستورانی را هم در این بوستان ایجاد می‌کنیم تا فضای مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح خانواده‌ها در این مجموعه شکل بگیرد. 

وی با بیان این که یکی از مشکلات منطقه ۲۱ این است که هنوز برخی معابر آن به‌ویژه در بافت صنعتی خاکی هستند، اظهار داشت: برای رفع این معضل خود شهرداری اقدام به احداث ۶ معبر جدید و ایجاد روکش آسفالت برای آنها کرده است و همچنین ۵ معبر را نیز با کمک صنایع موجود در منطقه احداث خواهیم کرد که زیرسازی این معابر با استفاده از بودجه مسئولیت اجتماعی صنایع انجام خواهد شد و روکش آسفالت آن را نیز شهرداری انجام خواهد داد. 

پوریافر اظهار داشت: برنامه دیگری که برخی صنایع منطقه را برحسب مسئولیت اجتماعی‌شان مجاب به مشارکت در آن کرده‌ایم، احداث بوستان و فضاهای مناسب برای اوقات فراغت خانواده‌ها در جوار شهرک‌های صنعتی است؛ به نحوی که قرار است برخی صنایع منطقه، بوستان‌هایی را به نام خودشان احداث کنند و تا ۵ سال نیز نگهداری از این بوستان‌ها با خودشان باشد و آبیاری فضای سبز مربوطه را نیز از سهمیه آب خودشان انجام دهند. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: احداث برج‌های نوری در سطح منطقه و بهبود وضعیت روشنایی بوستان‌های منطقه از دیگر برنامه‌هایی است که در دست اقدام داریم. البته براساس دستور وزارت نیرو، باید ضابطه ۵۰ درصد روشنایی در بوستان‌ها رعایت شود، ولی ما به دنبال آن هستیم که با در نظر گرفتن همین ضابطه بتوانیم روشنایی بوستان‌ها را به نحوی مدیریت کنیم که خاموشی بوستان‌ها و معابر منطقه را بخصوص در نقاط ناامن را به حداقل برسانیم. 

وی در ادامه گفت: کمبود فضاهای درمانی به‌ویژه در غرب منطقه ۲۱ از جمله معضلات این منطقه است. این در حالی است که بافت غالب منطقه ما شهرکی است و در این شهرک‌ها، عمدتا افراد‌ بازنشسته و مسن ساکن هستند که بهتر است درمانگاه‌های مخصوصی برای این افراد وجود داشته باشد تا آنها ناچار نباشند که برای هر نیاز درمانی خود به بیمارستان‌های مرکز شهر مراجعه کنند. 

پوریافر ادامه داد: برای رفع این معضل، احداث یک درمانگاه در شهرک ویلاشهر را خود شهرداری در دستور کار قرار داده است و همچنین در شهرک آزادی در غرب منطقه نیز پروژه‌ای را با همراهی یک سرمایه‌گذار در دست اجرا داریم و امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور دو درمانگاه همراه با تجهیزات کامل را در منطقه ۲۱ داشته باشیم. 

شهردار منطقه ۲۱ همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به وجود بافت‌های صنعتی و نظامی در منطقه ۲۱ و شهرکی بودن اغلب بافت مسکونی آن، در این منطقه سهم بافت فرسوده نسبت به سایر مناطق تهران پایین‌تر است. البته ما شهرک‌هایی داریم که عمر برخی بلوک‌های آن به ۴۰ تا ۵۰ سال می‌رسد، اما با توجه به این که این شهرک‌ها به صورت بلوکی ساخته شده‌اند و خصوصیاتی نظیر ریزدانگی درباره آنها صدق نمی‌کند، طبق تعریف کنونی، جزو بافت‌های فرسوده تهران محسوب نمی‌شوند. 

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان نوسازی شهر تهران برای تغییر شاخص‌های بافت فرسوده و تعریف نقشه جدید این بافت‌ها طرحی را در دستور کار قرار داده است که به‌زودی در کمیسیون ماده ۵ به تصویب خواهد رسید. بر این اساس با توجه به این که طبق مصوبات شورای شهر، ساخت‌وساز در بافت فرسوده یک تا دو طبقه تراکم تشویقی رایگان دارد، به دنبال آن هستیم که از ظرفیت این مصوبه برای ارائه مشوق به‌منظور نوسازی در شهرک‌های ویلاشهر، استقلال، چیتگر شمالی و چیتگر جنوبی استفاده کنیم و البته در محله وردآورد نیز پلاک‌های زیر ۵۰۰ متر را مشمول مشوق‌های ساخت‌وساز در بافت فرسوده کنیم. البته این موارد نیاز به تصویب مصوباتی در کمیسیون ماده ۵ دارد که امیدواریم به‌زودی انجام شود. 

پوریافر در ادامه توضیحات خود گفت: در حال حاضر اهالی شهرک‌های قدیمی منطقه ۲۱ که نیاز به نوسازی واحدهای خود دارند، انگیزه‌ای برای ساخت‌وساز ندارند، چون مجوز بیش از سه طبقه به آنها داده نمی‌شود. ولی در صورتی که این طرح‌ها به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد، بین یک تا دو طبقه تشویقی به اهالی این شهرک‌ها داده خواهد شد که مشوق خوبی برای رونق ساخت‌وساز در این شهرک‌ها به حساب می‌آید. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، آمار صدور پروانه ساخت در منطقه ۲۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است که این نشان از رونق ساخت‌وساز در منطقه ما با وجود رکود صنعت ساختمان در کشور دارد؛ موضوعی که هم در نگاه شهروندان و هم در نگاه سرمایه‌گذاران در منطقه ۲۱ مشهود است. 

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از شهرک‌های قدیمی منطقه ۲۱ که نیاز به نوسازی آن وجود دارد، شهرک دانشگاه تهران است که زمین‌های آن نیز جزو موقوفات مرحوم حاج ملا علی کنی محسوب می‌شود. در حال حاضر ضمن تفاهم با سازمان نوسازی شهر تهران، متولی موقوفه و سرمایه‌گذار خصوصی، طرحی را برای نوسازی و توسعه این شهرک در دستور کار قرار داده‌ایم تا هم شهرک نوسازی شود، هم تعداد واحدهای مسکونی موجود در آن افزایش یابد و هم جذابیت لازم برای مشارکت سرمایه‌گذار وجود داشته باشد. 

پوریافر ادامه داد: برنامه ما برای شهرک دانشگاه تهران این است که با استفاده از ظرفیت زمین‌های خالی که در دل همان شهرک وجود دارد، بلوک‌های جدید را برای اهالی کنونی این شهرک احداث کنیم و متراژ واحدهای مسکونی را طوری در نظر بگیریم که از متراژ واحدهای کنونی ۲ هزار و ۷۰۰ خانواری که اکنون در شهرک دانشگاه تهران ساکن هستند، بزگتر باشد تا این خانواده‌ها حاضر شوند که به صورت کلید به کلید از واحدهای مسکونی کنونی خود به واحدهای جدیدی که هم نوساز و هم بزرگتر هستند، منتقل شوند. 

شهردار منطقه ۲۱ گفت: پس از اسکان اهالی کنونی شهرک در بلوک‌های نوساز، تعداد دیگری بلوک نیز توسط سرمایه‌گذار ساخته خواهد شد تا جذابیت این طرح برای سرمایه‌گذاری حفظ شود. ما به دنبال آن هستیم که در شهرک دانشگاه تهران، طرحی اجرا شود که هزینه‌های لازم برای ایجاد سرانه‌های شهری را از دل خودش تامین کند تا این شهرک با طرح جدید به محله‌ای الگو تبدیل شود که از تمام سرانه‌های هفت‌گانه برخوردار باشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل ذهنیتی که شهروندان از پروژه‌های شکست‌خورده قبلی تعاونی‌های گوناگون در خصوص شهرک‌سازی دارند، برخی اهالی شهرک دانشگاه تهران با اجرای این طرح مخالف هستند، ولی ما جلساتی را برای مجاب کردن آنها برگزار کرده‌ایم و به آنها قول می‌دهیم که این طرح به شکلی اجرا خواهد شد که هم آنها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در خانه‌های بزرگتر و نوساز ساکن شوند و هم سرانه‌های شهری محله‌ای که در آن سکونت دارند، از وضعیت کنونی بهتر شود. 

پوریافر با بیان این که اجرای طرح جدید در شهرک دانشگاه تهران نیاز به تصویب کمیسیون ماده ۵ دارد، عنوان کرد: در طرح‌های پیش‌بینی‌شده برای توسعه منطقه ۲۱ که باید در کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد، ظرفیت جمعیت‌پذیری منطقه در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت که با توجه به عدم توسعه منطقه ۲۱ در سنوات گذشته و وجود زمین‌های خالی زیاد در این منطقه، منطقه ما همچنان سقف جمعیت‌پذیری دارد، به نحوی که همین حالا در طرح جامع شهر تهران زمین‌هایی به عنوان ذخیره نوسازی در منطقه ۲۱ در نظر گرفته شده است که باید در کمیسیون ماده ۵ طرح‌هایی برای بارگذاری در آنها تدوین و تصویب شود. 

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: علاوه بر شهرک دانشگاه تهران، پروژه‌های دیگری نیز برای ساخت‌وساز انبوه هم در زمین‌های وقفی و هم در زمین‌های دولتی موجود در منطقه پیش‌بینی کرده‌ایم که البته چون این پروژه‌ها منجر به افزایش جمعیت منطقه خواهد شد، حتما برای ارتقای سرانه‌های هفت‌گانه شهری در منطقه نیز برنامه داریم و بخصوص به دنبال آن هستیم که با همراهی آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت خیران مدرسه‌ساز، سرانه آموزشی منطقه ارتقا یابد. 

وی در پایان تصریح کرد: ما در تمام حوزه‌ها از جمله فرهنگی، ورزشی، عمرانی، آموزشی، بهداشتی، خدمات شهری و حمل‌ونقل و ترافیک نگاه همه‌جانبه داریم و به دنبال آن هستیم که در عین رونق بخشیدن به ساخت‌وساز در منطقه ۲۱، سقف جمیت‌پذیری منطقه را نیز رعایت کنیم و سرانه‌های منطقه را نیز افزایش دهیم تا این منطقه در بلندمدت از نظر کمی و کیفی دارای زیست‌پذیری مناسب‌تری برای شهروندان باشد. 

کد مطلب: 201067
برچسب ها: تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *