۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۹

شمارش ‌معکوس برای افتتاح اولین طرح ذخیره‌سازی گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز از آغاز شمارش معکوس برای افتتاح رسمی نخستین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی ایران خبر داد و اعلام کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مخزن سراجه قم ذخیره سازی شده است.
جواد اوجی درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم، گفت: در حال حاضر تمامی تاسیسات پایین دستی، توربوکمپرسورها و خطوط لوله انتقال این پروژه ذخیره سازی گاز نصب و راه اندازی شده است.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه این طرح گازی به عنوان اولین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران و منطقه خاورمیانه به زودی افتتاح رسمی خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مخزن سراجه قم برای استفاده در فصل زمستان ذخیره سازی شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه ۳.۵ تا ۴ میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه ذخیره سازی شده است، اظهار داشت: پیش بینی می شود به زودی، ظرفیت ذخیره سازی گاز مخزن سراجه قم به ۲برابر افزایش یابد.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز، هدف از راه اندازی فاز اول ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم تزریق روزانه ۷.۳ میلیون متر مکعب گاز در فصول گرم سال و برداشت روزانه ۹.۸ میلیون متر مکعب گاز در ۵ ماهه پایانی سال است.

به گزارش مهر، مخزن سراجه قم از ظرفیت ذخیره سازی ۱.۲ میلیارد متر مکعب در فاز یک و ۳.۳ میلیارد متر مکعب در فاز دوم برخوردار است ضمن آنکه برای راه اندازی فاز اول این پروژه ذخیره سازی ۹ حلقه چاه توسط شرکت ملی نفت حفاری شد و سپس تمامی تجهیزات بالادستی، میان دستی و تاسیسات این پروژه توسط شرکت گاز نصب و راه‌اندازی شده است.

کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی گاز ایران حدود ۲۰۰ میلیون دلار است ضمن آنکه افزایش پایداری صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه و تامین پایدار سوخت زمستانی مشترکان از مهمترین دستاوردهای راه‌اندازی پروژه‌های ذخیره سازی گاز برآورد می شود.
کد مطلب: 2029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *