۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۵
حجت‌الاسلام و المسلمین هادی سروش در شب سوم مراسم هیات عشاق الائمه حزب مردم‌سالاری:

مهار تندروها مهمترین راهبرد حکومت دینی است

سومین شب مراسم هیات عشاق‌الائمه حزب مردم‌سالاری پس از تلاوت قرآن کریم و قرائت زیارت عاشورا با سخنرانی حجت‌الاسلام هادی سروش برگزار شد.
مهار تندروها مهمترین راهبرد حکومت دینی است
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وی در ابتدای سخنرانی اظهارداشت: امام رضا حکومت دینی را در عدالت و صداقت، مهار تندروها و رعایت حقوق انسان‌ها ‌می‌داند.
حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سروش در آخرین شب از مراسم هیات عشاق الائمه در شب شهادت امام رضا گفت: در باور و فرهنگ شیعه براساس نهج البلاغه؛ امام معصوم چه زنده یا مرده باشد قابل تأسی و الگوبرداری است .
در جامعه دو گروه دینی داریم که دارای محوریت هستند و اینها دارای دو سلیقه در دینداری ‌می‌باشند؛ بعضی دینداری سنتی را ‌می‌‌پسندند که اساس آن توجه به مناسک است، و بعضی نگاهشان سیاسی و توجه‌شان به حکومت دینی است.
استاد حوزه عملیه قم افزود:  در محور اول که توجه به ظواهر شریعت است خطری بنام «جعل حدیث» وجود دارد که برخی افراد ناآگاه که تریبون مذهبی دارند می‌آیند و آن احادیث جعلی را در منابر ‌می‌خوانند و حرف‌هایی ‌می‌زنند که به صورت کلیپ در فضای مجازی پخش ‌‌می‌شود و باعث تمسخر ‌‌می‌‌شود.
به روایت صدوق؛ امام رضا به فردی به نام ابن ابی محمود مطالبی ارائه کردند که قابل توجه است و در مورد جعل حدیث و دروغ‌های دینی است.
امام رضا (ع) تبیین نمود؛ مشکل ما در «جعل حدیث» و دروغ‌های دینی است که به سه شکل است؛ اول غلوگوئی و افراط در مورد ائمه است، دوم احادیثی مجعول که دارای محتوایِ خدشه‌آمیز در باورهای امامت و شیعه دارد، و سوم روایات جعلی است در مورد دشمنان اهل بیت که در روایات به دشمنان آنان اهانت‌ها شده و وقتی بدست شیعیان می‌افتد و دست به دست می‌شود باعث دردسر برای امامت و مکتب شیعه می‌شود.
ما و جامعه ما باید آنقدر ارتقاء علمی و دینی داشته باشد که بتواند از این دروغ‌های دینی مصون بماند.
حجت‌الاسلام و المسلمین هادی سروش در ادامه افزود: محور دوم در کلام ما مربوط به حکومت دینی است.
ببینیم امام رضا (ع) که خود در یک حکومت به دین و خلافت رسول‌الله (ص) دارای یک منصب تحمیلی است در رابطه حکومت دینی چه ‌می‌گوید؟ کسانی‌که مدعی و طرفدار و مدافع حکومت دینی هستند باید به این نگاه امام هشتم درباره حکومت دینی احترام گذارند و این توقع بحقی از آنان است، یا مدعی حکومت دینی نباشند و یا اگر مدعی هستند باید به رهنمودها و آسیب‌شناسی‌های امام رضا احترام گذارده و بر طبق آن حکمرانی کنند.
عدالت و صداقت راهبرد مهم حکمرانان حکومت دینی
وی افزود: نکته اول راهبردی امام رضا در بحث حکومت دینی درباره عدالت و صداقت حاکم و حکمرانان حکومت دینی است.
در کتاب کافی جناب کلینی نقل ‌می‌کند؛ بر امام رضا، برخی خشک و مقدس‌ها خرده نسبت به لباس حضرت گرفتند. امام رضا صریحا فرمود: آنچه مردم و جامعه از حاکم و حکمرانان ‌می‌خواهد و مطالبه ‌می‌کند لباس مندرس نیست بلکه عدالت و صداقت است، مردم در رابطه با حاکمان کاری با لباسشان ندارند مردم ‌می‌گویند؛ شما آقایان عدالت داشته باشید، با ما به صداقت رفتار کنید. به ما دروغ نگویند. اگر داوری و قضاوت ‌می‌کنید عادلانه قضاوت داشته باشید. بعد امام رضا به یوسف نبی استشهاد کردند که بهترین لباس را در تن داشت اما مهم عدالت و مدیریت او بود که برای مردم مصر رفاه را به همراه آورد.
مهار تندروها نکته راهبردی دوم
هادی سروش در ادامه اظهار داشت: نکته راهبردی دوم در حکومت دینی که مورد توجه امام رضا (ع) است؛ مهار تندرو‌ها است .
در حکمرانی مامون، ردپای تندروهایی است که برخی از آنان متاسفانه از شیعیان بودند! و مامون از امام رضا تقاضا کرد اینها از شما حرف‌شنوی دارند و آنان را مجاب کن، تا جائیکه مامون گفت؛ برخی از آنان قصد ترور من را دارند و شما ‌می‌توانی کنترلشان کنید و امام رضا آنها را توبیخ کرد و در صحنه سیاسی حاکمیت محدود شدند.
این سفارش امام رضا است که مواظب باشید با کسانی که از مرزها عبور کرده‌اند همراه نباشید.
حقوق انسانی و شهروندی سومین نکته راهبردی
وی افزود: نکته راهبردی سوم در بیانات و سیره امام رضا در بحث حکومت دینی متوجه حقوق انسانی و شهروندی است .
در اینجا کافی است شما یک روایت را ملاحظه کنید؛ شیخ صدوق نقل ‌می‌کند که نامه‌ای از حاکم و فرماندار نیشابور به مأمون رسید و مفادش این بود؛ یک مجوسی و زرتشتی از دنیا رفت و وصیت داشت که اموالم را بعد از مرگم برای فقرا هزینه کنید، و آدم متمولی بود حاکم آن پول‌ها را برای فقراء نیشابور هزینه کرد و ظاهرا مورد اعتراض قرار گرفت و در نامه از مامون طلب راهکاری نمود. مامون نامه را به امام رضا فرستاد و درخواست پاسخ کرد. امام فرمود؛ بی جهت اموال یک زرتشتی را برای مسلمین هزینه کرده! باید از بیت المال تمام آن اموال به فقراء زرتشتی بازگردد و حاکم حق چنین استفاده‌ای را نداشته است. توجه کنید از اموال یک میت برای استفاده شخصی و گروهی و مذهبی و... استفاده نشده، بلکه برای فقراء استفاده شده و امام رضا اعتراض ‌می‌فرماید!
آیا درست است از اموال شهروندان و بیت‌المال مردمی که در میانشان اقلیت‌های دینی هم حضور دارند در جهت مراسم و مناسک دینی استفاده شود؟‌
اگر به حکومت دینی معتقدیم این سه درس مهم و راهبردی امام رضا باید مورد توجه و الگوی رفتار رجال سیاسی باشد.
کد مطلب: 202909
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *