۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

برخی از موسسات آموزش زبان‌های خارجی نمی‌خواهند در چهارچوب‌ها حرکت کنند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: گزینش فرایندی دائمی است و قبلا هم وجود داشته و اصلا از کارهای اولیه آموزش و پرورش در جذب نیرو است. تغییراتی در مدارس غیردولتی وجود دارد و ما می‌خواهیم وضعیت گزینشی افراد به شرایط ثابتی برسد. امسال برنامه ریزی کردیم تا هیچ معلمی بدون گزینش وارد مدارس غیردولتی نشود.
برخی از موسسات آموزش زبان‌های خارجی نمی‌خواهند در چهارچوب‌ها حرکت کنند

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «احمد محمودزاده» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ساماندهی معلمان مدارس غیردولتی بیان کرد: گزینش معلمان مدارس غیردولتی؛ آن‌هایی که ورودی جدید هستند و در واقع سال اول خدمتشان است، از اردیبهشت تا پایان شهریور از سوی موسسان معرفی شوند و به اندازه نیاز افراد گزینش شده در مدارس سازماندهی شوند. 

او گفت: از سالهای قبل بخشی دیگر از افراد بودند که از آبان ماه به بعد در مورد گزینش آن‌ها ورود پیدا می‌کنیم. گزینش به هر حال مدت دار است و به محض اینکه گزینش‌ها تمام می‌شوند، افراد برای بررسی دعوت می‌شوند. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، همکاری با افراد ادامه پیدا می‌کند. تازه اگر مورد خاصی هم باشد، باز هم مراقبت و رفع مشکل پیگیری می‌شود و این روند یک چرخه است. 

معاون وزیر تصریح کرد: گزینش فرایندی دائمی است و قبلا هم وجود داشته و اصلا از کارهای اولیه آموزش و پرورش در جذب نیرو است. تغییراتی در مدارس غیردولتی وجود دارد و ما می‌خواهیم وضعیت گزینشی افراد به شرایط ثابتی برسد. 

محمودزاده اظهار کرد: امسال برنامه ریزی کردیم تا هیچ معلمی بدون گزینش وارد مدارس غیردولتی نشود. در واقع صلاحیت عمومی افراد باید احراز می‌شد. برای صلاحیت تخصصی افراد نیز ۶ پودمان طراحی کرده‌ایم که پودمان اول در حال انجام است و بخش اعظم آن در استان‌های مختلف پیش رفته است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: تا به این لحظه ۱۷۶ هزار معلم برای شرکت در پودمان ثبت نام کرده اند. فرایند پودمان طی سال نیز ادامه پیدا می‌کند و فاز اول آن در تابستان اجرا شد. عدد بالایی هم به دست آمده و فاز اول پودمان نزدیک به ۸۰ هزار نفر به پایان رسیده و بقیه نیز در حال انجام است. برای تثبیت معلم و ارتقای رشد نظری آن‌ها، شناسنامه دار شدن آن‌ها و هویت پیدا کردن این معلمان باید این اقدامات تحولی را اجرایی می‌کردیم ضمن اینکه در این روند جلوی خیلی از مسائل گرفته می‌شود. 

محمودزاده ادامه داد: هر سال یک عده معلم به مدارس غیردولتی معرفی می‌شوند و ما می‌خواهیم جایگاه و وضعیت معلمان و توانمندسازی آن‌ها را به صورت جدی بررسی کنیم تا آسیب نبینند. در واقع طرح‌های ما بیشتر در قالب حمایت و امنیت شغلی برای معلمان مدارس غیردولتی است. 

او در مورد بیمه معلمان غیردولتی اظهار کرد: ضعف‌های مالی در مدارس غیردولتی جلوی اجرای کامل بیمه معلمان غیردولتی را می‌گیرد. بیمه معلمان در مدارسی که مشکل مالی ندارد به درستی دنبال می‌شود و مشکلی ندارد. در برخی از مدرسه‌های غیردولتی تعداد دانش آموزان کم است یا گاهی موسسان در حق معلمان اجحاف می‌کنند و ما می‌خواهیم تثبیت قانون شکل بگیرد و پیوست قراردادی ایجاد شود که کمتر چنین مسائلی ایجاد شود. در واقع می‌خواهیم در حق معلمان اجحاف نشود و بیمه همیشگی و ماندگار داشته باشند و معلمان با خیال راحت در کلاس‌های درس حاضر شوند. 

به گفته محمودزاده بسته ساماندهی وضعیت معلمان مدارس غیردولتی بسیار بزرگ است و از آنجایی که عنصر اصلی آموزش و پرورش معلم است، هرچقدر برنامه ریزی عملیاتی و کیفی در این زمینه داشته باشیم، ارتقای توانمندی ها، منزلت و معیشت معلمان و… تاثیرگذاری بیشتری در کیفیت آموزش و پرورش دارد. او تصریح کرد: دغدغه اصلی ما در مدارس غیردولتی منزلت، معیشت و ارتقای معلمان است تا امر تربیت و بهسازی و دانش افزایی رخ دهد. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مورد ساماندهی آموزشگاه‌های زبان خارجی بیان کرد: به زودی فراخوان رویداد بزرگی که در راستای ساماندهی آموزشگاه‌های زبان خارجی است اعلام خواهد شد. این تحولات به لحاظ محتوا و ظاهر کتاب‌ها دنبال می‌شود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما می‌خواهیم الگویی برای محتوای آموزشگاه‌های زبان خارجی تدوین کنیم. همه صاحبان قلم، فکر و اندیشه بخصوص متخصصان زبان دعوا می‌کنیم که در این تحولات همراهی کنند. تا امروز بالغ بر ۵۰ جلسه برگزار شده و گروه‌های تاثیرگذار در این موضوع با ما همراهی کرده اند. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: موسسات با این اقدامات تقویت می‌شوند و متناسب با سیاست‌های وزارتخانه خواهند بود. برخی از موسسات آموزش زبان‌های خارجی که خیلی زیاد هم نیستند، نمی‌خواهند در چهارچوب‌ها حرکت کنند؛ این موسسات باید نگران باشند. ما از نگرانی آن‌ها ناراحت نمی‌شویم. نگرانی کسانی که در راستای سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و وزارت آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند، خیلی برای ما مهم نیست. 

محمودزاده تاکید کرد: شاید در این مسیر، در روش اجرا، گفتمان‌سازی انتقاداتی وجود داشته باشد. ما با میل کامل علاقه داریم در خدمت همه متخصصان حوزه زبان باشیم تا موافقین و مخالفین صحبت کنند و نظرات خودشان را به ما بگویند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون زبان همگی در نشست‌ها حضور داشتند. سازماندهی جدی برای کتب آموزشی زبان خارجی بسیار مهم است. آموزش زبان به طور کلی در ایران و سایر کشورها و تبادل فرهنگی که در این راستا رخ می‌دهد، اهمیت زیادی دارد و ما هم باید بیشترین بهره مندی را از این امکان ببریم.

کد مطلب: 204275
برچسب ها: آموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *