۰
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
وقتی بازیکنی در حد خودش نبوده، باید این را بداند

قلعه‌نویی: کیلومترها دویدیم تا به ژاپن برسیم

امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از بازی با ژاپن، با اعتراض به زمان کم فاصله میان بازی سوریه و دیدار فردا، مدعی شد این تقابل می‌توانست در فینال مسابقات انجام شود.
قلعه‌نویی: کیلومترها دویدیم تا به ژاپن برسیم

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ورزش سه، نشست خبری سرمربی تیم ملی پیش از دیدار حساس برابر ژاپن، با تأخیر نسبتا زیادی آغاز شد. امیر قلعه‌نویی که به همراه علیرضا بیرانوند به محل کنفرانس مطبوعاتی رسیدند، زمان زیادی برای پاسخ به سوالات خبرنگاران نداشتند و پس از چند دقیقه و به دلیل اصرار مسئول این نشست خبری، صحبت‌های آنها پایان یافت.

از آنجایی که قرار بود هاجیمه موریاسو، سرمربی ژاپن نیز در همان محل کنفرانس حضور یابد، خیلی زود به صحبت‌های قلعه‌نویی و بیرانوند پایان داده شد هر چند که تأخیر زیاد در برگزاری این نشست نزدیک بود منجر به لغو این کنفرانس مطبوعاتی شود.

با این حال، قلعه‌نویی و بیرانوند خود را به این نشست رساندند و هر چند کوتاه، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند که مشروح صحبت‌های سرمربی تیم ملی را در زیر می‌خوانیم:

این بازی می‌توانست در فینال باشد

به نظر من این بازی می‌توانست روز فینال انجام شود هرچند الان هم یک نوع فینال است. اما این دو تیم می‌توانستند فینال اصلی را برگزار کند ولی به هر حال قرعه‌کشی سبب شد تا در این مرحله با هم بازی کنند.

ژاپن انرژی خود را برای مراحل حذفی گذاشته بود

ژاپن تیم بسیار با برنامه‌ای است و بازی‌های آنها قبل از شروع مسابقات جام ملت‌ها نشان داد با آمادگی کامل وارد مسابقات شده‌اند. بازی مرحله گروهی آنها با بازی مراحل حذفی خیلی فرق کرده است. یعنی در مسابقات مراحل حذفی مدل کامل‌تری بازی کردند. شاید در سه بازی مرحله گروهی، انرژی اصلی خودشان را گذاشتند تا در مراحل حذفی عملکرد بهتری داشته باشند.

آنالیز ژاپن را از قبل آغاز کرده بودیم

ما ژاپن را آنالیز کردیم، نه الآن بلکه از چند ماه قبل. ما برنامه داشتیم تا کلیه تیم‌هایی که احتمال تقابل با آنها وجود داشت را آنالیز کنیم.

بازی با سوریه یکی از بهترین بازی‌های ما بود

بخاطر بازی قبل، باید از بازیکنان تیمم هم تشکر کنم. یکی از بهترین بازی‌های خود را طی 10 ماه اخیر برابر سوریه انجام دادند. سوریه در مرحله گروهی، یک گل خورد و در این سه مسابقه، فقط چهار بار به سمت دروازه‌اش شوت زده شد ولی ما 11 شوت به سمت دروازه سوریه زدیم. امید گل، مالکیت و تعداد پاس ما بالا بود. می‌خواهم بگویم که ایران فوتبال بسیار خوبی را در این تورنمنت انجام داده است.

ما با این برنامه‌ریزی ضرر کردیم

امیدوارم که یک بازی خوب و منطقی را انجام دهیم. این تحلیل‌ها برای بیرون از زمین است و نتیجه اصلی زمانی است که داور سوت را می‌زند. ولی ما بچه‌هایمان را توجیه کرده‌ایم که چگونه بازی کنند. ما تا حدودی ضرر کردیم چرا که با توجه ساعت برگزاری بازی، استراحت ما کمتر بود. ضمن اینکه بدشانس بودیم و بازی مقابل سوریه به وقت‌های اضافه کشیده شد.

باید بازی با سوریه دقیقه 70 برایمان تمام می‌شد

من اعتقادم این است و آن را به بازیکنانم گفته‌ام که بازی با سوریه باید دقیقه 70 برای ما تمام می‌شد. اگر آن موقعیت‌ها را گل می‌کردیم، می‌توانستیم از دقیقه 70 به بعد به تعدادی از بازیکنانمان استراحت داده و آنها را تعویض کنیم تا برای بازی با ژاپن آماده شوند. بالاخره بازی با سوریه آن اتفاقات رخ داد. ولی خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم صعود کنیم. از تک تک بازیکنان بابت زحماتی که در این چند ماهه کشیدند تشکر می‌کنم. با امیدواری و با نهایت آمادگی برای بازی با ژاپن آماده‌ایم. ان‌شاءالله که هم بازی خوبی باشد و هم آن چیزی که در توانایی‌هایمان است را انجام دهیم.

قانونا باید 72 ساعت برای ریکاوری زمان می‌داشتیم

شما در صحبت‌هایتان به نداشتن وقت کافی برای ریکاوری اشاره کردید. چرا AFC بین مراحل حذفی و گروه هشت روز زمان برای استراحت گذاشته است ولی برای این مسابقه حساس فقط سه روز زمان وجود داشت؟ قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال گفت: این سوال فنی و خوبی است. پس از بازی با امارات، حدود هشت روز استراحت کردیم. قانونا باید بین دو بازی، شما باید 72 ساعت زمان ریکاوری داشته باشید که متأسفانه ما این زمان را نداریم.

می‌توانستیم برای بازی با ژاپن چهار روز فرصت داشته باشیم

با این حال، دو نوع ریکاوری داشتیم. ریکاوری‌های فیزیکی که توسط گروه پزشکی و ماساژورها را داشتیم. سپس بازسازی بدن با استفاده از مکمل‌هاست که به نحو احسن این کار را انجام دادیم. اعتقاد من این است که می‌توانست از آن ور (فاصله مرحله گروهی و یک هشتم) زمان کمتری باشد و الان فرصت بیشتری مثلا چهار روز داشته باشیم اما برنامه‌ریزی به این شکل شده و ما باید با این شرایط جلو برویم.

برخی بازیکنان در تیمشان وزنه محسوب می‌شوند

صحبت در مورد بزرگی نکردن برخی بازیکنان؟ شما یک سری بازیکنان فنی داری و همان افراد می‌توانند وزن تیم را بالا ببرند. این موضوع در باشگاه‌ها و سایر تیم‌ها صدق می‌کنند. این بازیکنان وزن تیم هستند که ما نیز از این افراد در تیممان داریم که از نظر فنی آن روز خیلی خوب بودند اما باید خودشان بازی را اداره می‌کردند و دقیقه ۷۰ کار را تمام می‌کردند.

بحث من در مورد بزرگی نکردن بازیکنان فنی بود

بحث من، بحث فنی بود. اینکه بعضی افراد جور دیگری تجزیه و تحلیل می‌کنند، آن دیگر نظر خودشان است و باید از آن عزیزان بپرسید. یک بار دیگر باید تکرار کنم، من از کلیه بازیکنانم نهایت تشکر را دارم و در این چند سالی که من مربیگری می‌کنم، چنین جو خوبی را ندیده‌ام. آن فیلم بازی با امارات که شما دیدید بزرگان تیم چگونه رامین رضاییان را آماده می‌کنند، نشان دهنده جو خوب تیم است.

وقتی بازیکنی در حد خودش نبوده، باید این را بداند

مربی باید صداقت داشته باشد، جایی که باید حقایق را بگوید، باید این کار را بکند، جایی که لازم است تشویق کند، این کار را انجام دهد و نباید یک بعدی باشد. اینکه بازیکن در حد خودش نبوده، بازیکن باید آن را بداند که اگر اینگونه نشود، در واقع ما داریم به بازیکن و به مجموعه تیم لطمه می‌زنیم.

اینجا 85 میلیون نفر نتیجه تیم ملی را دنبال می‌کنند

اینجا تیم ملی است و 85 میلیون نفر دنبال نتیجه هستند. پس باید نگاهمان و نوع بازیمان و نوع رفتارمان بخاطر دل آن 85 میلیون نفر باشد حالا چه داخل کشور و چه خارج از کشور؛ همه این افراد تیم ملی‌شان را دوست دارند و اصلا به مسائل دیگر کاری نداریم. یک بازیکن باید بداند برای هشتاد میلیون بازی می‌کند و باید با تمام وجودش بازی کند.

باید به پیراهن تیم ملی عرق و تعصب داشته باشیم

من یک خاطره بگویم. بازی ایران و بحرین بود که آن اتفاق برای علی دایی افتاد. من اولین نفر بالای سر او رسیدم. ما بزرگانی مانند آقای دایی داشتیم که هفتاد دقیقه با طحالی که پاره شده بود بازی کرده بود. ما این عرق و تعصب را باید به پیراهن تیم ملی داشته باشیم. خیلی‌ها سرشان شکست و پایشان بانداژ شده بود. باید این عرق و تعصب را روی مملکت و مردممان داشته باشیم.

برخی بازیکنان 16 کیلومتر دویدند

جالب است بدانید احسان حاج‌صفی شب بازی کتفش گرفته بود ولی به میدان رفت. ما بازیکن داشته‌ایم مانند رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی که 16 کیلومتر دویده‌اند. پس این پیراهن برای 85 میلیون نفر است. من می‌گویم باید بزرگترهای تیم دقیقه ۷۰ بازی را اداره می‌کردند ولی از نظر فنی از آنها راضی هستیم و این یک بحث فنی و انگیزشی بود تا برای بازی فردا آماده شوند. اما تجزیه و تحلیل‌ها متفاوت است و هر کس نظر خودش را می‌گوید. البته فقط احسان حاج‌صفی نبود و من همه بازیکنان را می‌گویم که زحمت کشیدند. واقعا زحمت کشیدند و آمار دوندگی آنها بالا بود. من فقط احسان را مثال زدم.

کد مطلب: 210937
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *