۰
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۲
احتمال عملیات نظامی ترکیه در سوریه؛

رجب طيب اردوغان به اسد هشدار داد

نخست‌ وزير تركيه اظهار داشت: اعضاي گروهك تروريستي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) با حمايت بشار اسد به دنبال نفوذ به تركيه از طريق سوريه هستند و تركيه ممكن است به منظور مقابله با آنها در سوريه دست به اجراي عمليات نظامي بزند.
رجب طيب اردوغان به اسد هشدار داد
 رجب طيب اردوغان، نخست‌ وزير تركيه در مصاحبه‌ خود با شبكه تلويزيوني AVT تركيه گفت كه بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در حال حمايت كردن از سازمان پ.ك.ك در سوريه است و متعاقب آن اين سازمان به تدريج در حال ورود تدريجي به تركيه است.

اردوغان عنوان داشت: او در شرف قطع روابط خود با پ.ك.ك بود اما اكنون فاش شده كه وي از آنها حمايت مي‌كند.

رجب طيب اردوغان حملات بعد از ظهر يكشنبه نيروهاي پ.ك.ك به چهار پست ديده‌باني نظامي ارتش تركيه در استان‌ هاكاري را شديدا محكوم كرده و گفت: اين گروه تروريستي با حمله به نيروهاي امنيتي تركيه در طول ماه رمضان خصومت خود را با ارزش‌هاي اخلاقي و ملي تركيه نشان داد.

وي همچنين اشاره كرد كه سوريه مي‌توانسته در پشت پرده اين حمله قرار داشته باشد اما توضيح بيشتري در اين باره ارائه نداد.

وي تاكيد كرد كه گروه‌هاي تروريستي و دستياران آنها كه برادري، وحدت و صلح در تركيه را هدف قرار مي‌دهند، چيزي بيش از "نقاطي تاريك" در تاريخ نخواهد بود.

وي در پاسخ به اينكه آيا اين احتمال وجود دارد كه تركيه به منظور متوقف كردن نفوذ اعضاي پ.ك.ك به اجراي عمليات نظامي در سوريه بپردازد، گفت: چه كسي مي‌داند كه ما اين كار را انجام نخواهيم داد؟ سه واحد نظامي ما در حال اجراي رزمايش در مرز سوريه و تركيه هستند. مقبره "سليمان شاه" همچنين بخشي از خاك تركيه است. ما در مقابل هرگونه عمل اشتباه در قبال اين مقبره تماشاچي نخواهيم بود.

نخست‌ وزير تركيه در جريان مصاحبه تلويزيوني خود عنوان داشت كه ارتش تركيه به عمليات نظامي خود در شمال عراق تا زماني كه پ.ك.ك به فعاليت در آنجا ادامه دهد، ادامه خواهد داد.

اردوغان افزود: ما به عمليات‌هاي خود ادامه داده و هرگز آن را متوقف نخواهيم كرد. اگر پ.ك.ك به موجوديت خود به عنوان تهديدي عليه ما ادامه دهد، ما عمليات‌هاي خود را در شمال عراق اجرا كرده و سپس به تركيه بازخواهيم گشت.

اردوغان همچنين در خصوص يك عمليات نظامي در منطقه سمدينلي در استان‌ هاكاري كه بيش از يك هفته است كه در حال انجام است، اطلاعاتي ارائه كرد.

وي عنوان داشت از زمان آغاز عمليات تاكنون مجموعا ۱۱۵ تروريست پ.ك.ك توسط نيروهاي امنيتي كشته شده‌اند. اين عمليات هنگامي كه تروريست‌ها در يك روستا جاده را مسدود كرده و شروع به بازجويي از روستاييان كردند، آغاز شد. اردوغان گزارش‌هاي رسانه‌ها مبني بر اينكه در اين عمليات چندين سرباز تركيه كشته‌ شده‌اند را رد كرد.

به گفته اردوغان، تركيه در جنگ خود عليه تروريسم سازشكاري نخواهد كرد. وي تاكيد كرد: ما به نبرد خود بدون سازشكاري در زمينه قانون، دموكراسي و حقوق بشر ادامه خواهيم داد. راه حل درگيري به زمين گذاشتن سلاح توسط اين گروه تروريستي است. نيروهاي امنيتي هرگز سلاح‌هايشان را به زمين نمي‌گذارند.
کد مطلب: 2175
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *