۰
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۹

کرزی: حمله آیساف به ولایت "کنر" نقض حقوق بشر است

رئیس جمهور افغانستان از حمله هفته گذشته نیروهای آیساف به رهبری آمریکا به ولایت کنر افغانستان که بر اثر آن ۱۲ کودک جان باختند، انتقاد کرد و آن را مصداق نقض حقوق بشر دانست.
به گزارش فارس، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از حمله اخیر نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان موسوم به آیساف که موجب کشته شدن ۱۷ غیرنظامی افغانستانی شد انتقاد کرده و گفته است این حمله مصداق نقض دستور اجرایی رئیس جمهور بوده است. وی همچنین حملات نیروهای ائتلاف را نقض حقوق بشر دانسته است.
آقای کرزی این اظهارات را در خلال جلسه‌ای برای بررسی حادثه حمله به منطقه «ولسوالی شیگل» در ولایت «کنر» افغانستان مطرح کرد.
نیروهای آیساف به رهبری آمریکا روز شنبه (۱۷ فروردین) به ولایت کنر افغانستان حمله هوایی کردند که بر اثر آن ۱۷ نفر از جمله ۱۲ کودک و ۴ زن جان باختند.
مقامات محلی گفته‌اند حمله نیروهای ائتلاف برای پشتیبانی از یک عملیات نظامی بر ضد شبه‌نظامیان طالبان در این منطقه اجرا شده بود.
در این روز سرویس اطلاعاتی افغانستان عملیاتی برای دستگیری دو تن از فرماندهان طالبان آغاز کرده بود، اما با مقاومت سخت زمینی روبرو شد. این گروهان به این دلیل، خواستار حمایت‌های هوایی برای خارج شدن از فشار حملات شده بود.
در پی این درخواست، نیروهای آیساف به رهبری آمریکا حملاتی چند ساعته را در مناطق نزدیک به منازل مسکونی که شبه‌نظامیان طالبان از آن به عنوان سپر استفاده می‌کردند، آغاز کردند.
حمایت هوایی آیساف در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور افغانستان پیشتر دستور داده بود هیچ نیروی امنیتی افغانستان از خارجی‌ها برای حملات هوایی طلب کمک نکند و آیساف هم به درخواست‌های احتمالی توجهی نکند.
بر اثر حمله هوایی نیروهای تحت امر آمریکا به ولایت غزنی در شرق افغانستان در ۴ آوریل (۱۵ فروردین) نیز ۴ پلیس افغان و ۲ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.
در دهه گذشته تعداد زیادی از غیرنظامیان بر اثر عملیات‌های تحت امر آمریکا در مناطق مختلف افغانستان جان خود را از دست داده‌اند و این مساله به خشم و ناراحتی فزاینده افغان‌ها منجر شده است.
واشنگتن ادعا می‌کند در این حملات هوایی شبه نظامیان را هدف قرار می‌دهد اما به گفته منابع محلی تاکنون غیرنظامیان قربانیان اصلی این حملات بوده‌اند.
کد مطلب: 27452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *