۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵

نامزدهای ریاست جمهوری حالا چه خواهند کرد؟

سرنوشت سيدمحمد غرضي برخلاف ديگر كانديداهاي انتخابات كاملامشخص است. او اگرچه سوابقي همچون استانداري كردستان و خوزستان، نمايندگي مجلس، تصدي وزارت نفت و نيرو را برعهده داشته است اما سال هاست كه از متن مديريت كشور به دور بوده و هيچ منصب دولتي و پست سياسي اي نداشته است
حسن روحاني در ميان شلوغ بازار كانديداهاي اصولگرا و با تزريق چاشني اميد به پيكره فعلي جامعه توانست ياد و خاطره دوم خرداد 76 را زنده كند و برنده بازي بزرگ انتخابات رياست جمهوري باشد. او در حالي مرد پيروز اين ميدان لقب گرفت كه رقباي اصولگرايش، همه نوع ابزار و امكاناتي را براي برنده شدن در اختيار داشتند و او تنها دل به اقتدار خاموش اجتماعي خوش كرده بود. اما پيروزي روحاني كه لبيك شهروندان ايراني به در خواست مرد محبوب اصلاح طلبان و آيت الله هاشمي رفسنجاني و نه بزرگ به سياست ها و مدل دولت داري اصولگرايان بود،شرايطي را در مناسبات سياسي و اقتصادي ايران ايجاد خواهد كرد كه بايد به انتظار اين دگرديسي در سطح كلان مديريت كشور نشست. از سوي ديگر پيروزي روحاني همان گونه كه باعث مي شود تا محل كار او از مركز تحقيقات استراتژيك رياست مجمع تشخيص مصلحت به دفتر رياست جمهوري تغيير كند گويا باعث تغيير مناصب و مشاغل برخي كانديداهاي بازنده انتخابات هم خواهد شد به گونه يي كه برخي شنيده هاي غيررسمي حكايت از خداحافظي برخي از كانديداهاي بازنده انتخابات با مناصب فعلي شان دارد. اما به واقع چه آينده يي در انتظار پنج كانديداي بازنده انتخابات خواهد بود و اين رجل سياسي پس از 20 روز از اين پس چه مناصبي را در اختيار خواهند داشت؟
    
    قاليباف: خداحافظي از شهرداري تهران
    محمدباقر قاليباف 52 ساله را بايد بزرگ ترين بازنده انتخابات رياست جمهوري دانست. او در حالي در انتخابات با فاصله يي زياد از حسن روحاني شكست خورد كه تلاش زيادي را در شهرداري تهران براي پيروزي در انتخابات انجام داده بود اما خدمات عمراني و ساخت و ساز ميادين و خيابان هاي تهران باعث نشد تا او بتواند همچون محمود احمدي نژاد از بهشت روانه پاستور شود. قاليباف كه يك بار پيش از اين و در 44 سالگي خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده و نتوانسته بود پيروز شود اين بار آمده بود تا جبران مافات كند. او حتي در نقد كساني كه مدعي بي برنامگي اش در انتخابات بودند به اين مساله اعتراف كرد كه «هشت سال است براي رياست جمهوري در حال برنامه ريزي هستم.» دومين شكست قاليباف يقينا تبعات فراواني را براي او در پيش خواهد داشت تا شايد ديگر نتواند به پستي قابل توجه دست يابد. او كه سال 84 با يونيفرم فرماندهي نيروي انتظامي عازم رقابت انتخابات رياست جمهوري 84 شده بود نتوانست به موفقيت برسد تا پس از شكست و قصه هاي فراواني كه پس از اين باخت بر او مستولي شد به لطف اصولگرايان و با توصيه هايي فراوان به عنوان شهردار تهران، راهي خيابان بهشت شود. اما پس از انتخابات رياست جمهوري و شوراها و حضور پررنگ اصلاح طلبان در شوراهاي تهران به نظر مي رسد كه باقر قاليباف بايد پس از شهريورماه كه شوراهاي جديد فعاليت خود را آغاز مي كنند از شهرداري تهران خداحافظي كند. اگرچه در فضاي مجازي و برخي محافل سياسي شنيده مي شود كه او پس از خداحافظي از شهرداري تهران يك سالي را بايد صبر كند تا كه شايد با پايان دوره پنج ساله دوم جايگزين عزت الله ضرغامي در سازمان صدا و سيما شود.
    
    سعيد جليلي: بازگشت به وزارت خارجه يا دانشگاه امام صادق(ع)
    سعيد جليلي شش سال گذشته كه رييس گروه مذاكره كننده هسته يي ايران با كشورهاي غربي بوده است در اين دوره از انتخابات آمده بود تا با نقد عملكرد حسن روحاني در مذاكرات هسته يي در دوران اصلاحات به جانشيني محمود احمدي نژاد برسد كه با راي بالاي حسن روحاني مشخص شد كه اكثريت ايرانيان مدل حسن روحاني در مذاكرات با كشورهاي غربي را بهتر از شيوه ديگر كانديداها مي دانند. سعيد جليلي كه با حكم محمود احمدي نژاد در سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي قرار گرفته است يقينا تا 12 مرداد 92 كه محمود احمدي نژاد كليد پاستور را در دستان حسن روحاني قرار مي دهد در اين سمت خواهد بود اين گونه به نظر مي آيد كه با آغاز كار حسن روحاني در رياست جمهوري ،سعيد جليلي با توجه به سابقه اش به وزارت خارجه و دانشگاه امام صادق بازخواهد گشت.
    
    محسن رضايي، ماندگاري در مجمع تشخيص
    آينده محسن رضايي برخلاف باقر قاليباف و سعيد جليلي مشخص به نظر مي رسد. او كه از سال 76 به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام در آمده است در اين انتخابات با وجود رشد قابل توجهي كه در جذب افكار عمومي داشت نتوانست پيروز شود تا همچون سال 88 كه باخت را در انتخابات تجربه كرده بود به باقيمانده كارهايش در مقام دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بازگردد. محسن رضايي شايد در كابينه حسن روحاني جايي نداشته باشد اما با نيم نگاهي به رويكردي كه او در اين سال ها از خود به نمايش گذاشته است مي توان پيش بيني كرد كه او برنامه هاي اقتصادي اش را در اختيار رييس جمهور منتخب ملت ايران قرار دهد.
    
    ولايتي: حضور احتمالي در شوراي عالي امنيت ملي
    علي اكبر ولايتي سياستمدار كهنه كاري كه اگرچه براي نخستين بار و در مقام نماينده تمام قد اصولگرايان سنتي دررقابت انتخابات حاضر شد و آراي او، نشان دهنده هواداران اين طيف از اصولگرايان در جامعه است اما لبخند روز شنبه او در مجمع تشخيص مي تواند نشانگر خوشحالي او از پيروزي رفيق قديمي اش باشد. ولايتي كه در طول مناظره هاي انتخاباتي نه تنها هرگز تلاشي از خود براي نقد روحاني نشان نداد كه حتي آنگاه كه رودروي نقدهاي قاليباف و جليلي قرار گرفت همگامي با حسن روحاني را در پيش گرفت. او حتي آنگاه كه جليلي تلاش مي نمود تا عملكرد حسن روحاني را در سياست خارجي زير سوال ببرد اقدام به صحبت درگوشي با روحاني نمود تا مشخص شود كه اگرچه ولايتي با قاليباف و حدادعادل، ائتلاف انتخاباتي تشكيل داده بود اما او در عمل موتلف روحاني و عارف بود. از سوي ديگر علي اكبر ولايتي در تمامي سال هايي كه روحاني رياست مركز تحقيقات استراتژيك مجمع را برعهده داشته است رابطه خوب و صميمانه يي را با اين مركز داشته و برخي خبرها از همكاري مستمر او با روحاني در اين مركز حكايت دارد. ولايتي كه اين روزها تنها عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام و رياست بيمارستان مسيح دانشوري را بر عهده دارد شايد با توجه به مواضعي كه از خود در طول مناظره هاي انتخاباتي نشان داد جايگزين سعيد جليلي در شوراي عالي امنيت ملي شود و سياست هاي خارجي دولت حسن روحاني را پيش ببرد.
    
    محمد غرضي: ادامه زندگي روزانه
    سرنوشت سيدمحمد غرضي برخلاف ديگر كانديداهاي انتخابات كاملامشخص است. او اگرچه سوابقي همچون استانداري كردستان و خوزستان، نمايندگي مجلس، تصدي وزارت نفت و نيرو را برعهده داشته است اما سال هاست كه از متن مديريت كشور به دور بوده و هيچ منصب دولتي و پست سياسي اي نداشته است. غرضي هم اكنون رييس هيات مديره و مسوول مديريت شركت مشانير، بزرگ ترين شركت مشاور وزارت نيرو، است و به نظر مي رسد كه او از همين امروز باز هم به اين شركت بازگشته تا به زندگي روزانه خود ادامه دهد.
کد مطلب: 33753
مرجع : روزنامه اعتماد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *