۰
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۸

نخست وزير چين از کره شمالي خواست اقتصاد خود را اصلاح کند

در حالی که چین تلاش می کند وابستگی کره شمالی، متحد فقیر خود را به کمک های پکن قطع کند، رسانه های دولتی چین روز شنبه گزارش دادند ون جیابائو نخست وزیر این کشور از کره شمالی خواسته است اجازه دهد «ساز و کارهای بازار» به این کشور برای اصلاح اقتصادی کمک کند.
اظهارات نخست وزیر چین در پی دیدار روز جمعه وی با جانگ سونگ تائک شوهر عمه قدرتمند کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پکن بیان شد.
جانگ بلندپایه ترین مقام کره شمالی است که از زمان به قدرت رسیدن کیم در ماه دسامبر سال دو هزار و یازده به چین سفر می کند.
نخست وزیر چین به علاوه درخواست از کره شمالی برای موافقت با باز شدن بیشتر بازار خود، به این کشور توصیه کرد از طریق بهبود قوانین و مقررات، تشویق به سرمایه گذاری بازرگانان و اصلاح خدمات گمرکی، رشد اقتصادی خود را تقویت کند.
هو جینتائو رئیس جمهور چین نیز به منظور نشان دادن حمایت خود از کره شمالی و رهبر جدید این کشور، با جانگ دیدار کرد.
جانگ به عنوان نیروی محرک اصلاحاتی قلمداد می شود که گمان می رود کره شمالی در حال آزمودن آنهاست و بدین منظور، به شدت به حمایت چین نیاز دارد.
چین با مشکلاتی در مدیریت روابط خود با کره شمالی که آن را به عنوان یک منطقه حائل راهبردی بین خود و نیروهای آمریکایی در کره جنوبی قلمداد می کند، مواجه است.
چین در خصوص برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی به ویژه آزمایش های هسته ای که این کشور نزدیک مرز چین انجام داده، ابراز ناخرسندی کرده است.
چین در گذشته از تحریم های بین المللی علیه کره شمالی حمایت کرده و چندین بار کمک اقتصادی به این کشور را قطع کرده ولی وضع اسفناک اقتصاد کره شمالی، نفوذ پکن را بر پیونگ یانگ محدود کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از شانگهای، کارشناسان و منابع دولتی که با رویترز گفتگو کرده اند، معتقدند چین از بیم بی ثبات شدن کل حکومت کره شمالی و در نتیجه راه افتادن سیل آوارگان به سمت چین، نمی تواند در زمینه اجرای تحریم ها، زیاده روی کند.
کد مطلب: 3405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *