۰
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴

ساخت 1.5 میلیون واحد مسکن اجتماعی در 10 سال

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اينكه گفتمان حضرت امام خميني (ره) و سياستهاي ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب پايه‌هاي طرح مسكن اجتماعي هستند، گفت : ماموريت مهم اجراي اين طرح كه براساس آن طي 10 سال 1.5 ميليون واحد مسكوني احداث خواهد شد، به عهده بنياد مسكن انقلاب اسلامي و نهادهاي عمومي از جمله شهرداري‌ها ابلاغ مي‌شود .
ساخت 1.5 میلیون واحد مسکن اجتماعی در 10 سال
عباس آخوندي در مراسم سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) و بنياد مسكن انقلاب اسلامي با بيان اينكه طرح مسكن اجتماعي با روح فرمان حضرت امام خميني (ره) در خصوص مسكن و سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري ، در اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي و اقتصاد مقاومتي ، سازگار است ، اظهار داشت : نبايد فراموش كنيم كه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران همواره از مسكن به عنوان موضوعي اجتماعي ياد كرده اند و ابعاد اجتماعي اين مسئله براي ايشان بسيار مهمتر از ابعاد فني آن بوده است.

وي افزود: امروز بايد تأمين مسكن را مسئله اي اجتماعي تلقي كنيم كه مسائل آن در چارچوب نوعي نظام رفاه اجتماعي و دركنار عوامل ديكر برنامه جامع مبارزه با فقر مانند بهداشت، آموزش، رفاه و اشتغال حل مي شود.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه براي جلوگيري از اشتباه‌ها و خطاهاي آشكاري كه در سنوات گذشته مرتكب شده‌ايم بايد به كالبد شكافي آنچه رخ داده و ثمرات آن بپردازيم، ادامه داد: متأسفانه آنچه در قالب طرح مسكن مهر در تصدي گري اجرايي شاهد شكل گيري و اجراي آن بوديم ، برخلاف گفتمان امام خميني(ره) و سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري بود.

وي با اعلام اينكه در طرح مسكن اجتماعي پايين ترين گروه هاي درامدي را مد نظر قرار داده ايم ، به تشريح مشكلات اساسي طرح مسكن مهر پرداخت و گفت: متأسفانه برخلاف گفتمان حضرت امام (ره) مبني بر ساخت واحدهاي مسكوني در مناطق مرغوب و قابل سكونت ، واحدهاي مسكوني مهر در مكانهايي با كيفيت متفاوت و گاهي كيفيت نازل سكونتي احداث شد.

آخوندي با تأكيد براينكه طبقاتي كردن شهرها و تقسيم آنها به محلات اعيان نشين و فقير نشين ، امري مردود است، تصريح كرد: بنا داريم با پيوند دادن طرح مسكن اجتماعي و بافت هاي فرسوده كه علاوه بر هويت فرهنگي و تاريخي ، داراي خدمات زيربنايي و روبنايي نيز هستند ، واحدهاي مسكوني را درون مجموعه‌هاي شهري و مكان‌هاي قابل سكونت احداث كنيم.

وي با اشاره به اهميت موضوع تقسيم كار بين دولت و مردم در فرمان بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران ، اظهار داشت: درحالي كه براساس فرمان بنيانگذار انقلاب اسلامي، دولت در بخش مسكن مسئول تأمين خدمات زيربنايي و روبنايي است و در سياست هاي ابلاغ شده اصل ۴۴ قانون اساسي ، از سوي مقام معظم رهبري، دولت بايد از اموري كه مردم قادر به انجام آنها هستند كنار برود، در طرح مسكن مهر شاهد بوديم كه دولت برخلاف همه اينها درگير احداث بيش از ۲ ميليون واحد مسكوني شد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بزرگترين مشكل مسكن مهر و مبناي مخالفت من با آن، اين موضوع است كه دولت را درگير ساخت و سازهاي گسترده با كيفيت و مكان‌يابي هاي متفاوت و بسيار پرمسئله كرده است.

وي تصريح كرد: نبايد فراموش كنيم كه تاكيد بر افزايش بهره وري و كارهاي خلاقانه توسط مردم نيز از اصلي ترين محورهاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و مجري آن بخش خصوصي است.

آخوندي با تاكيد بر اينكه اگر امروز به صراحت صحبت نكنيم و خطاهاي بنيادين را آشكارا نگوييم ، آنها را دوباره تكرار خواهيم كرد، افزود: معتقدم بايد با بازگشت به گفتمان حضرت امام خميني (ره) و سياست‌هاي ابلاغ شده از سوي رهبر معظم انقلاب ، از درگير شدن دولت در ساخت و ساز گسترده، در عين حالي كه براي گروه هاي كم درامد به صورت گسترده كار مي كند ، اجتناب كرد.

وي با اعلام اينكه در حال حاضر ميانگين سهم زمين از قيمت مسكن به ۵۵ درصد مي رسد ، به وضعيت كلانشهرها و روند افزايش جمعيت آنها اشاره كرد و گفت: چگونه مي توانيم از تمركز زدايي و كاهش سهم زمين از قيمت مسكن سخن بگوييم در حالي كه اكنون شهر تهران داراي جمعيتي معادل ۸.۶ ميليون نفر است و واحدهاي مسكوني ساخته شده و درحال ساخت آن گنجايشي معادل ۱۱ ميليون نفر دارد و تمركز رو به فزوني است.

وزير راه و شهرسازي از عدالت جغرافيايي و افزايش امكانات زيستي در بقيه شهرها به عنوان مسائل مهمي كه بايد در تأمين مسكن اقشار كم درآمد جامعه مورد توجه قرار گيرند ياد كرد و اظهار داشت: با تمركز جمعيت در كلانشهرها امكان غلبه بر مشكل مسكن گروه‌هاي كم درامد وجود ندارد.
وي در ادامه با اشاره به سابقه درخشان بنياد مسكن انقلاب اسلامي در اجراي سياست هاي عمومي با كمك مردم ، افزود: خوشبختانه اين نهاد تاكنون بسيار كم‌حاشيه و با سياست هاي خوبي مديريت شده است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به بازسازي و بهسازي۹۵ درصدي ۲۲۰ هزار واحد مسكوني آسيب ديده در زلزله رودبار و منجيل ظرف دو سال توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي و ساير فعاليت‌هاي اين نهاد ، تصريح كرد: بنا دارم مسئوليت اجراي طرح مسكن اجتماعي را برعهده اين نهاد قرار دهم تا جايي كه در بازنگري طرح جامع مسكن نيز مسئوليت مسكن اجتماعي را برعهده رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي گذاشته‌ام.

آخوندي تصريح كرد: اميدوارم بنياد مسكن انقلاب اسلامي با همكاري ساير نهادهاي عمومي مانند شهرداري‌ها ، علاوه بر فعال كردن گروه هاي خير و مردمي ، بتواند طرح مسكن اجتماعي و بافت فرسوده را با يكديگر پيوند دهد.

وي با تأكيد مجدد روي پايبندي خود به تكميل واحدهاي مسكوني مهر و تحويل آن به متقاضيان ، گفت: براساس اعلام بانك مسكن تاكنون بيش از يك ميليون واحد مسكوني مهر فروش اقساطي شده‌اند و ۷۰۰ هزار واحد ديگر نيز امسال به اين مرحله خواهند رسيد كه ما اميدواريم تعداد اندكي كه باقي خواهد ‌ماند نيز در سال ۹۴ به اتمام برسند.

وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به شرايط سختي مانند تورم ۴۴ درصدي ، ركود بالا و نرخ رشد اقتصادي منفي كه دولت يازدهم كار خود را در آن آغاز كرد، اظهار داشت : باوجودي كه دولت موفق شده است تورم را كنترل كند، ركود همچنان وجود دارد و مسكن مي‌تواند در چنين شرايطي به عنوان يكي از موتور‌هاي محرك اقتصادي جهت خروج از ركود عمل كند.

وي افزود: درحال برگزاري جلساتي با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير اقتصاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري ، رئيس كل بانك مركزي و وزير نيرو هستيم تا بخش مسكن را فعال كنيم.همچنين در حال تشكيل جلسات مداومي با كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هستيم تا طرح جامع مسكن را با همفكري پيش ببريم و قبل از ارائه رسمي طرح به مجلس شوراي اسلامي اجماع لازم ايجاد شود. من اطمينان دارم كه مجلس شوراي اسلامي از فعال شدن بازار مسكن حمايت خواهد كرد.

آخوندي در ادامه با اعلام اينكه همچنان پيگير افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن و به اين موضوع اميدوار هستم ، در خصوص اقدامات احتمالي براي افزايش ناگهاني قيمت اجاره ، گفت: هيچ نشانه‌اي مبني بر رخ دادن چنين اتفاقي وجود ندارد و وقتي اقتصاد روند آرامي را طي مي‌كند ، دولت نبايد در بازار مداخله كند.

گفتني است وزير راه و شهرسازي ، امروز ، ۲۱ فروردين ۹۳ ، در جهت تقويت حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) و كمك به اجراي طرح مسكن اجتماعي توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي ، به معاون امور مسكن و ساختمان خود دستور داد يك ميليارد تومان به حساب ياد شده كمك كند.
کد مطلب: 38134
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *