۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱

چراغ سبز بورس به مذاکرات هسته‌ای

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند روند صعودی شاخص کل بورس در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
چراغ سبز بورس به مذاکرات هسته‌ای
در حالی که در سال های اخیر بازار بورس تهران در میان سایر بازارهای اقتصادی کشور عملکرد قابل قبول تری داشت و با افزایش شاخص بورس همراه بود اما از زمستان سال ۹۲ شرایط در این بازار تغییر کرده و شاخص کل بورس در مدار نزول قرار گرفت.

اگرچه بازار بورس از زمستان سال ۹۲ تا کنون در مدار نزولی قرار گرفته است اما در برخی مقاطع زمانی و به واسطه تحولات سیاسی و اقتصادی موقتا در مسیر رشد قرار گرفته و همین موضوع امیدواری ها را در بازار سرمایه افزایش داده است.

یکی از اتفاقات سیاسی که تاثیر مستقیمی در بازار سرمایه دارد مذاکرات هسته ای میان ایران و گرو ۱+۵ است که از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم تا کنون چندین بار برگزار شده و بازار سرمایه نیز در زمان برگزاری این مذاکرات شرایط ویژه ای داشته است.

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در شرایطی بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارد که در آستانه پایان زمان توافق ابتدایی میان دو طرف بازار بورس بیش از گذشته در سیگنال های مثبت از مذاکرات است و تقریبا ۱۰ روز زودتر از موعد مذاکرات در شرایط ویژه قرار گرفته است.

در شرایطی بازار بورس این روزها در شرایط ویژه قرار گرفته است که با توجه به اظهارات کارشناسان هسته ای مبنی بر کاهش اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ و همچنین برگزاری مذاکرات در کشور عمان امیدواری ها نسبت به مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق نهایی افزایش یافته است و همین موضوع موجب شده تا شاخص بورس ر مسیر صعود قرار بگیرد.

بر همین اساس بورس تهران در شرایطی آخرین روز کاری هفته گذشته را پشت سر گذاشت که شاخص کل ۸۰۰ واحد دیگر روند صعودی را ثبت کرد. با صعود ۸۰۰ واحدی شاخص کل در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه تهران می توان گفت که سود بورس در هفته ای که سپری شد ۲.۷ درصد بوده است. بورس تهران در شرایطی سود ۲.۷ درصدی هفته جاری را ثبت کرد که به دلیل تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی فقط سه روز کاری فعال بود.

گفتنی است بر اساس وضعیت کنونی بورس سود بازار سرمایه تا میانه پاییز به ۶.۲ درصد رسیده است که به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه کاهش ریسک‌های مهم بازار سهام در ماه‌های اخیر رغبت معامله‌گران را برای انتقال نقدینگی‌های خود به بازار افزایش داده است.

اتفاقی که در آخرین روز کاری هفته بورس در هفته جاری نیز مشهود بود به طوریکه باهجوم نقدینگی به بورس شاخص روند صعودی به خود گرفت. ورود نقدینگی به بدنه بورس چنان است که آمار معاملات روزانه به مرز ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و مشروط بر اینکه اخبار هسته‌ای به همین شکل بماند این موضوع نوید بازگشت روزهای مثبت برای بازار خواهد بود.

اما روند رشد شاخص در شرایطی این روزها سرعتی قابل توجه پیدا کرده است که طی ۳ هفته حدود ۶ درصد بازهی مثبت برای سهامداران بجا مانده است. در هفته‌ای که گذشت با وجود سه روز کاری به دلیل تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان رشد شاخص از ۲ هزار واحد عبور کرد تا دو قله ۷۵ و ۷۶ هزار واحدی فتح شده باشد.

با توجه به رشد شاخص بورس در هفته گذشته سهامدارنی که تنها ۱۰ میلیون تومان در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اند در این هفته ۲۷۲ هزار تومان سود کرده‌اند و سود این سهامداران در طول ۳ هفته گذشته به ۶۰۰ هزار تومان نزدیک شده است. البته این محاسبه بر مبنای میانگین بازدهی بازار است. به طور طبعی برخی سهام بازدهی بیشتری نسبت به میانگین داشته‌اند و برخی بازدهی کمتری را تجربه کرده‌اند.

شاخص کل بورس تهران در شرایطی وارد کانال ۷۶ هزار واحد شده است که کارشناسان معتقدند این روند صعودی در ماه های آتی ادامه خواهد داشت. کریم عظیمی از کارشناسان بازار سرمایه ممی گوید با وجود این که به صورت سنتی هر ساله در ایام محرم، معاملات بورس با کاهش حجم و ارزش دادوستدها مواجه است، در هفته گذشته بازار سهام روزهای پرحجمی را سپری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که معاملات بورس در روزهای گذشته بازدهی و رشد ۸ درصدی را نسیب سهامداران کرده است می گوید خوشبینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای، کاهش نرخ سود سپرده بانکی و رسیدن قیمت سهام شرکتها به پایین ترین حد خود، موجب شده تا نقدینگی جدیدی به بازار سهام وارد شود که رشد شاخص بورس و قیمت سهام و در نتیجه آن کسب سود در بورس را در هفته های گذشته رقم زده است.

وی گفته است هر چند شاخص بورس در این مدت با رشد ۶ هزار واحدی همراه بوده است و روند مثبتی را در بازار سهام شاهد هستیم با این حال بازار سرمایه کماکان دارای ابهامات گوناگونی است که کاهش قیمت نفت و احتمال کمبود بودجه کشور در سالجاری، روشن نبودن تعامل دولت با شرکتها و عدم اجرای بسته خروج از رکود از جمله این ابهامات هستند.

عظیمی به سهامداران توصیه کرده است در این روزها که صحبت از رونق بورس و بازگشت بازار سهام به روزهای پررونق خود می شوند، با هیجان وارد بازار سرمایه نشوند و با استفاده از تجریه و دانش دیگران و نیز بهره گیری از ظرفیتهای صندوق های سرمایه گذاری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

وی در خصوص پیش بینی آینده معاملات بورس نیز گفته است روند کنونی معاملات نشان می دهد پول و نقدینگی تازه به بازار آمده است و در صورت رسیدن به توافق نهایی و کاهش نرخ سود سپرده بانکی، شاهد بازار بهتری در آینده خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بازار سرمایه در ابتدای رشد خود قرار دارد می گوید تنها بازاری که می تواند در ماههای پیش رو رشد خوب و ادامه‌داری داشته باشد بازار سهام خواهد بود.

همچنین علیرضا عسگری مارانی مدیر عامل سرمایه‌گذاری ملی گفته است یکی از توصیه‌هایی که همچنان به سهامداران دارم این است که به دنبال سهام داریی EPS مناسب باشند که حداقل سود منطقی را در بازار داشته باشد.
کد مطلب: 42730
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *