۰
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲
گزارش آسوشیتدپرس از آخرین و بهترین فرصت اوباما:

رسیدن به توافق اقتصاد ایران را احیا می‌کند و یک پیروزی برای کاخ سفید است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان مواجهه آمریکا با آخرین فرصت خوب برای توافق با ایران به لزوم دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی پرداخته است.
رسیدن به توافق اقتصاد ایران را احیا می‌کند و یک پیروزی برای کاخ سفید است
در این گزارش آمده است؛ دولت اوباما با آخرین و بهترین شانس خود برای مهار برنامه هسته ای ایران مواجه است، نه تنها به این خاطر که فرصت کمی تا پایان ضرب الاجل باقی مانده است بلکه به این خاطر که درباره پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات سال آینده کنگره آمریکا و به دست گرفتن اکثریت کرسی های دو مجلس، شک و تردید ایجاد کند.

چندین سال مذاکره برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران روز شنبه و با دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول هماهنگ کننده گروه ۱+۵ در مسقط، پایتخت عمان وارد مرحله نهایی خود شده است.

با نزدیک شدن به تاریخ ۲۴ نوامبر، احتمال دستیابی به توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ نیز افزایش پیدا کرده است. دستیابی به یک توافق جامع و نهایی میان تهران و غرب می تواند نگرانی ها در خاورمیانه از دستیابی ایران به سلاح اتمی را کاهش و به احیای اقتصاد ایران کمک کند.

از سوی دیگر، دستیابی به یک توافق نهایی می تواند برای سیاست خارجی کاخ سفید نیز یک پیروزی محسوب شود، سیاست خارجی که از سوی سناتورهای برجسته جمهوری خواه این کشور درباره چگونگی مواجه با جنگ سوریه و رشد گروه داعش در عراق به شدت مورد هدف قرار گرفته است.

انتقادهای مشابه نیز به دنبال مانع تراشی در مسیر دستیابی ایران و غرب به توافق نهایی است.

لیندسی گراهام و جان مک کین، دو سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا هفته گذشته در این باره عنوان کردند که دولت آمریکا باید بداند که نظام ایران بیشتر تلاش می کند تا آمریکا را ضعیف کند و به جای همکاری با ما، میخواهد ما را از خاورمیانه خارج کند.

جیمز اکتون، مدیر موسسه برنامه سیاست های هسته ای در واشنگتن در این باره، بر این باور است که اگر کنگره آمریکا متقاعد شود که چارچوب کلی یک توافق جامع و نهایی میان ایران و ۱+۵ روی میز است و در آستانه دستیابی است، مطمئنا در انتظار کسب آن خواهد ماند تا اینکه بخواهد اقدامی در این زمینه انجام دهد.

وی افزود: با این حال، قانع کردن کنگره در این باره که این توافق در مسیر دستیابی است، کار سختی خواهد بود.

یک توافق جامع نهایی میتواند تحریم های اقتصادی علیه ایران را کاهش دهد در مقابل اینکه ایران نیز با محدود کردن غنی سازی اورانیوم خود موافقت خواهد کرد.

مقامات ایرانی درباره دستیابی به توافق نهایی تا پایان ماه نوامبر ابراز امیدواری کرده اما بر لغو فوری تحریم ها نیز تاکید کردند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42804
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *