۰
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۷

پرداخت یارانه نقدی در سال جاری به 27 هزار میلیارد تومان رسید

با در نظر گرفتن یارانه نقدی آذر ماه دولت تا کنون در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، 27 هزار و 664 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت کرده است.
پرداخت یارانه نقدی در سال جاری به 27 هزار میلیارد تومان رسید
یارانه نقدی آذرماه سال جاری در حالی ساعت ۲۴ پنج‌شنبه (بیست آذرماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد که این روزها همزمان با آغاز بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور بحث اصلاح پرداخت یارانه نقدی در سال آینده مطرح می شود.

اما در حالی که در ابتدای سال جاری ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند و مسئولان دولتی نیز از شناسایی ۱۰ میلیون ثروتمند برای حذف یارانه آنها خبر داده بودند نوزادان متولد سال جاری از شهریور به جمع یارانه بگیران پیوستند تا معادلات درباره آینده یارانه نقدی به هم بریزد.

این در شرایطی است که تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ نشان داد که با ثابت ماندن سقف درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها همچنین تعیین رقم ۴۲ هزار میلیارد تومانی برای توزیع نقدی و غیر نقدی احتمال چندانی برای اقدام دولت برای غربالگری و حذف بخش زیادی از متقاضیان غیر نیازمند وجود ندارد.

این درحالی است که با وجود برخی اظهارات مبنی بر شروع حذف یارانه بگیران ثروتمند هنوز هیچ مقام دولتی چنین موضوعی را تایید نکرده و تنها به اقدام دولت به شناسایی این افراد بسنده شده است.

همچنین با توجه به اظهارات محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مبنی بر عدم افزایش یارانه نقدی در سال آینده بعید به نظر می رسد که حتی در صورت حذف و یا انصراف غیر نیازمندان تعداد قابل توجهی از لیست بیش از ۷۵ میلیون نفری سازمان هدفمندی کسر شوند.

نوبخت در این رابطه گفته است منابع ما در سال ۹۴ از محل اصلاح قیمت‌ها بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان است. در عین حال میزان مصارف ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی در جهت حمایت غذایی خانوارها توزیع می شود و ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به بخش های تولیدی به عنوان مابه‌التفاوت سوخت پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری هم ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح سلامت اختصاص یافته است و این رقم همچنان ادامه خواهد داشت، تاکید کرده است یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بابت مسکن زوج‌های جوان پرداخت می شود، این در حالی است که هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته یعنی افزایش قیمت و توزیع پول، اما در سال جاری این منابع علاوه بر پرداخت به مردم در بخش سلامت نیز هزینه شده است، یعنی بجای پرداخت پول نقدی به مردم به آنها خدمت ارائه می دهیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در سال آینده یارانه نقدی نسبت به سال جاری تغییری نخواهد کرد و همان مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، در مورد اصلاح دهک‌ها گفته است هر مقدار صرفه جویی در استان‌ها صورت گیرد، به همان نسبت نیز در طرح‌های عمرانی هزینه خواهد شد، یعنی به هر میزان که منابع حاصل از انصراف افراد در استان‌ها کسب شود، به همان نسبت نیز در طرح‌های عمرانی در همان استان هزینه می شود، هیچ پولی از محل منابع یارانه‌ها به حساب خزانه نمی‌آید، بلکه دولت از خزانه خود برای هدفمندی هزینه می کند.

نوبخت در مورد حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی اعلام کرده است افرادی که امسال از یارانه نقدی انصراف دادند، منابع حاصل از انصراف آنها در بخش سلامت هزینه می شود، در عین حال تاکنون دولت برای یارانه نقدی ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است.

اما دولت از ابتدای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون هر ماه ۳ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت می کند و با در نظر گرفتن یارانه نقدی آذر ماه دولت تا کنون در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها ۲۷ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت کرده است.

اما دولت در مرحله دوم یارانه نقدی تا کنون در شرایطی ۲۷ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده اند و اقدام دولت برای ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در ابتدای سال منجر به صرفه جویی ۸۷۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در هفت ماه گذشته شده است.

همچنین با توجه به عدم تغییر میزان یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی و پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تحت عنوان یارانه نقدی، از ابتدای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون دولت به هر ایرانی ۳۶۴ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کرده است.
کد مطلب: 43589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *