۰
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲

مخالفان به کدام هاشمي حمله مي‌کنند؟

از گوشه کنار بازهم صداي مخالفت با هاشمي رفسنجاني شنيده مي‌شود. يکي مي‌گويد که تهراني‌ها در نماز جمعه مواضع هاشمي رفسنجاني را نمي‌پسندند و ديگري نيز گفته که هاشمي رفسنجاني از ابتدا دنبال رابطه با آمريکا بوده است.
مخالفان به کدام هاشمي حمله مي‌کنند؟
جنس اين حملات از همان سخنان و تحليل‌هاي گذشته است اما سوالي که در اين ميان مطرح مي‌شود اين مسئله است که چرا امروز دوباره حمله به هاشمي رفسنجاني در دستور کار قرار گرفته است؟ آيا قرار است هاشمي بازهم در صحنه سياست ايران تاثيرگذار باشد که چنين حملاتي به او آغاز شده است؟

پاسخ به اين سوال آري است. صحنه سياست ايران طي‌ها سال و ماه‌هاي آينده دچار تحولات گسترده‌اي خواهد شد و قطعا هاشمي رفسنجاني نقش اول اين تحولات را برعهده دارد. اولين گام در اسفند امسال اتفاق خواهد افتاد و آنهم انتخاب رئيس جديد مجلس خبرگان رهبري پس از درگذشت آيت‌الله مهدوي کني است. برهمگان واضح است که نفوذ کلام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مجلس خبرگان بسيار بالاست و نخبگان کشور برخلاف برخي از چهره ها، آيت‌الله را در مسير انقلاب و نظام مي‌دانند و معتقدند که تصميمات او موجب خير براي کشور خواهد شد.

ترس بزرگ جريان مخالف هاشمي رفسنجاني رسيدن او به کرسي رياست مجلس خبرگان است. اين جريان فکري که نشان داده است ديگر حاضر نيست هاشمي رفسنجاني را در مقامي به غير از رياست مجمع تحمل کند تمام تلاش خود را انجام مي‌دهد تا به هر شکل ممکن تصوير رئيس جمهور سابق ايران را ميان خبرگان ملت و مردم خراب کنند. اين درحالي است که هاشمي رفسنجاني خود بارها و بارها اعلام کرده است که اگر افراد مورد نظر او مانند آيت‌الله هاشمي شاهرودي يا آيت‌الله واعظ طبسي براي رياست مجلس خبرگان نامزد شوند، براي پست رياست مجلس خبرگان نامزد نخواهند شد.



اين افراد تصور مي‌کردند که هاشمي رفسنجاني به پايان رسيده است و حملات احمدي نژاد به او را آخرين تيرها به پيکره آيت‌الله مي‌دانستند و تصور مي‌کردند که ديگر او توان برخاستن از اين ميدان جنگ را نخواهد داشت. انتخابات سال ۹۲ و نتيجه آن اما حکايت ديگري داشت و هاشمي نشان داد هنوز هم کارکشته ترين مرد صحنه سياسي ايران است. رسيدن حسن روحاني يار ديرين هاشمي به قدرت، پاياني بود بر آرزوي محوکردن آيت‌الله از عرصه سياسي کشور.

درحالي که مخالفان اصلي هاشمي هنوز در شوک باخت در انتخابات رياست جمهوري بودند، بحث رياست هاشمي رفسنجاني بر مجلس خبرگان شوک ديگري را نيز برآنان وارد کرد.

در کنار اين مسئله، بحث انتخابات مجلس دهم نيز مخالفان را بر آن داشته است تا همچنان ساز مخالفت خود با هاشمي را کوک نگه دارند. آنها مي‌دانند که مثلث هاشمي، خاتمي و ناطق نوري و همراهي احتمالي حسن روحاني در انتخابات مجلس نيز تکرار خواهد شد و محبوبيت و مشروعيت اين چهار تن مي‌تواند برگ برنده جريان اعتدال در جريان انتخابات مجلس باشد.
هاشمي رفسنجاني در کنار تمام کارشکني‌هاي جريان مقابل خود توانست بعد از سال‌ها گفتمان اعتدال و تشکيل دولت فراجناحي که يکي از آرزوهاي سياسي ‌اش بود را در کشور نهادينه کند و تبلور آن را در دولت روحاني ببيند. پيروزي در انتخابات مجلس دهم مي‌تواند اين پروژه سياسي را تکميل کند تا جبهه اعتدال در کشور فراگير شود.

صحنه گرداني هاشمي رفسنجاني بعد از دوران هشت ساله، در صحنه سياسي ايران، مسئله‌اي است که بسياري نمي‌توانند آن را تحمل کنند. حملات تازه به هاشمي نيز بيانگر همين معناست.



قطعا هرچه به انتخاب رئيس جديد مجلس خبرگان و انتخابات مجلس دهم نزديک تر شويم حملات به آيت‌الله بيشتر خواهد شد و اين داستاني است که هرسال به ويژه بعد از دهه ۷۰ درحال تکرار است. پروژه‌اي که هرچه جلوتر مي‌رود با موفقيت کمتري همراه است.



هاشمي رفسنجاني دوران تازه‌اي را آغاز کرده است دوراني که به برکت همين حملات و سياه نمايي‌هاي عليه او شکل گرفت. شايد به زبان ساده تر بتوان گفت که مخالفان آيت‌الله نمي‌توانند هاشمي دولت ساز و مجلس ساز را تحمل کنند.

اخبار سیاسی - ابتکار
کد مطلب: 43671
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *