۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۵

افسردگی زنان، دو برابر مردان است

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گفت: افسردگی دارای روش‌های درمانی مختلفی از جمله دارو درمانی، مشاوره روان شناختی، تغییر سبک زندگی، ورزش کردن و تفریحات سالم است.

"رحیم شبانی" در گفت و گو با ایسنابا اشاره به اینکه افسردگی یک مشکل شایع در میان افراد مسن بالای ۶۵ سال است، افزود: رژیم غذایی نامناسب افسردگی را در سالمندان تشدید می‌کند.

وی گفت: در برنامه غذایی هر سالمند باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و برخی از پروتئینها در هر وعده غذایی گنجانده شود.

شباني یادآور شد: غمگینی، خستگی، از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها و تفریحات، عقب‌نشینی و انزوای اجتماعی، عدم تمایل ارتباط دوستی با اطرافیان وعدم شرکت کردن در فعالیت‌های اجتماعی از علائم بروز افسردگی در فرد بیمار است.

اين مدرس علوم تربيتي اظهار کرد: کاهش وزن، از دست دادن اشتها، اختلالات خواب، مصرف الکل و مواد مخدر، احساس بی‌ارزشی، افکار مربوط به خودکشی از دیگر علائم بروز افسردگی در سالمندان است.

وی مهمترین عوامل ایجاد افسردگی را مشکلات سلامتی، ناتوانی، از دست دادن دوستان و اعضای خانواده، گرفتاریهای زندگی و از دست دادن هویت شغلی و جایگاه اجتماعی به دلیل بازنشستگی ذكر کرد و با بيان اينكه افسردگی لذت زندگی کردن را از فرد سلب می‌کند، گفت: برای غلبه بر افسردگی راهکارهای مناسبی وجود دارد.

اين کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، ادامه داد: افسردگی در صورتی که به موقع تشخیص و درمان نشود، تمام جوانب زندگی فرد بیمار را در بر می‌گیرد و زندگی او را مختل می‌کند.

وي با بيان اينكه افسردگی زنان در تمام فرهنگ‌ها دو برابر مردان است، ادامه داد: خانواده‌ها برای حمایت از سالمندان، باید زمینه فعالیتهای ورزشی و برنامه غذایی مناسب با علایق آنان را تنظیم کنند ضمن اينكه خانواده‌ها بايد سالمندان خود را به دریافت کمک از طریق مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی تشویق و زمان مصرف داروها و غذا را به آنان یاد‌آوری کنند.

وی با تاكيد بر اينكه سالمندان افسرده به محبت خانواده خود نیاز مبرمی دارند، گفت: یادآوری خاطرات، حوادث و تجربیات گذشته در درمان افسردگی سالمندان موثر است.

این مدرس علوم تربیتی، اظهار کرد: افسردگی در سالمندان نسبت به افراد جوان کمتر شناسایی می‌شود زیرا افسردگی در سالمندان بیشتر خود را به صورت نارسایی‌های جسمی نشان می‌دهد.
کد مطلب: 621
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *