۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۵

چرا مصر مذاکرات نفتی با ایران را تکذیب کرد؟

در حالی که روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به نقل از رستم قاسمی عنوان کرده‌اند که مذاکرات برای فروش نفت به مصر در حال انجام است، امروز اسامه کمال انجام هرگونه مذاکره‌ای بر سر فروش نفت را تکذیب کرده است.
در حالی که روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به نقل از رستم قاسمی عنوان کرده‌اند که مذاکرات برای فروش نفت به مصر در حال انجام است، امروز اسامه کمال انجام هرگونه مذاکره‌ای بر سر فروش نفت را تکذیب کرده است.

به گزارش تابناک، بحث فروش نفت ایران به مصر، بعد از سفر محمد مرسی به تهران داغ شد. گزارشاتی پیرامون اعلام آمادگی مصر برای خرید نفت ایران، همراه با اخباری شد که بسیاری از رسانه‌ها به آن پرداختند و در آن‌ها آمده بود که ایران پیشنهاد فروش دو میلیون بشکه نفت به قاهره را داده است.

در همین حال بود که ˈاسامه کمالˈ، وزیر نفت مصر، به روزنامه دولتی الاهرام گفت: واردات و فرآوری نفت از ایران مانعی ندارد.

در همین حال دیروز خبرگزاری‌ها به نقل از رستم قاسمی، وزیر نفت کشورمان اعلام کردند که مذاکره برای فروش نفت ایران به مصر در حال برگزاری است. رستم قاسمی گفته بود که براي فروش نفت به مصر در حال مذاكره هستيم.

اما امروز خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که اسامه کمال انجام هرگونه مذاکره‌ای برای خرید نفت ایران را تکذیب کرده است.

وی گفته است: هر آنچه در خصوص مذاکره مصر برای خرید نفت از ایران منتشر شده عاری از حقیقت است.



اسامه کمال ادامه داده است: من تاکید و تصدیق می‌کنم که تا به حال وزارت نفت مصر هیچ گونه مذاکره‌ای را در این خصوص صورت نداده است و هر آنچه در این باره گفته می‌شود خلاف واقع است.



نکته مهم در این میان آن است که بعد از سفر محمد مرسی به تهران، این تصور به وجود آمده که روابط مصر و ایران در حال یک نزدیکی تاریخی بعد از بیش از سه دهه قطع ارتباط است. بعد از سفر مرسی، اظهار نظر وزیر نفت مصر مبنی بر عدم مانع برای واردات و خرید نفت ایران را نه تنها رسانه‌های داخلی حتی رسانه‌های غربی همچون وال‌استریت ژورنال نیز اعلام کردند.



اما بعد از گذشت چندی، این‌گونه تکذیب انجام مذاکرات برای خرید نفت از ایران جالب توجه است و نوع واژگانی که اسامه کمال برای رد این ادعا مورد استفاده قرار داده، در خور توجه و حاکی از نوعی قاطعیت است.

به نظر می رسد که مقامات دولت مصر هنوز نتوانسته اند خود را در مواضع جدید خود به عنوان دولتی مستقر تثیبت کنند و لذا مذاکرات خویش با هر دولت مستقل دیگر که برخی کشوره عربی و غربی خواهان آن نباشند را انکار می کنند. لذا به نظر می رسد در آینده هر نوع مذاکره با دولت مصر با این پیش فرض صورت بگیرد که دولت هنوز در این کشور جا نیفتاده است و متغیرهای متعددی بر تصمیمات آنان تاثیر می گذارد . در واقع شاید گفت در شرایط حاضر دیپلماسی آشکار با دولتی همچون دولت مصر نه تنها ضرورت ندارد ، بلکه باعث چنین نابسامانی هایی هم خواهد شد.
کد مطلب: 6534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *